Köpmannebro

Appropå dom gamla bilderna från Köpmannebro http://www.veteranlastbilar.se/normal.asp?pageid=662 /* så ställs frågan hurvida: "det var möjligt att kunna passera detta nålsöga"...
/* se sist bland bilderna på denna sidreferens (admin: bildreferens fungerar ej)
Var för många år sedan bekant med en äldre man (död sedan många år) boende i Arvika - han hade många gånger kört traden Arvika-Göteborg via Köpmannebro (började köra i början på 1930-talet om jag inte minns fel). Han berättade mycket om just Köpmannebro och alla problem i backarna och på dom smala vägarna bla att man tvingades lägga ut plank mitt i vägen så lasten lutade "utåt" när man möttes och hur man hjälptes åt för att komma upp för backarna.
Det hände även att man tvingades lossa halva lasten - köra upp för backen, lossa och sedan köra ner och hämta resten. Sedan upp för backen - lasta och fortsätta resan.
Resan Arvika - Göteborg tog 15 - 20 timmar och man var alltid två st på bilen. Framme i Göteborg hade man hela nästa dag på sig att lossa och lasta och så var det resan hem igen. En eller två resor i veckan hann man med...
Sedan fanns ju inte kapell eller "SJ-pallar" utan han berättade om allt slit med snökedjor, presseningar (i synnerhet på vintern och i synnerhet när dom var frusna) och om allt som skulle lossas och lastas för hand. Tom ganska stora maskiner m m, skulle handbaxas upp på bilen med hjälp av block och rep, spett och slägga.
Sov gjorde man i den lilla hytten, på lasten! eller i ett litet vilorum. Han berättade även att det inte var något som helst jäkt utan allt fick "ta den tid det tog"... resor inställdes då och då pga okänlig väderlek och att det ofta hände att man "snöade inne" nere i Dalsland.
Tyvärr kommer jag inte ihåg vilka fordon han körde men alla vet vi ju ungefär vilka fordon som fanns på vägarna på 1930-talet... det jag kommer ihåg var att han berättade att man aldrig hade släp som han mindes det utan bara bil och det var inte "bara" alla gånger...
/* se sist bland bilderna på denna sidreferens (admin: bildreferens fungerar ej)
Var för många år sedan bekant med en äldre man (död sedan många år) boende i Arvika - han hade många gånger kört traden Arvika-Göteborg via Köpmannebro (började köra i början på 1930-talet om jag inte minns fel). Han berättade mycket om just Köpmannebro och alla problem i backarna och på dom smala vägarna bla att man tvingades lägga ut plank mitt i vägen så lasten lutade "utåt" när man möttes och hur man hjälptes åt för att komma upp för backarna.
Det hände även att man tvingades lossa halva lasten - köra upp för backen, lossa och sedan köra ner och hämta resten. Sedan upp för backen - lasta och fortsätta resan.
Resan Arvika - Göteborg tog 15 - 20 timmar och man var alltid två st på bilen. Framme i Göteborg hade man hela nästa dag på sig att lossa och lasta och så var det resan hem igen. En eller två resor i veckan hann man med...
Sedan fanns ju inte kapell eller "SJ-pallar" utan han berättade om allt slit med snökedjor, presseningar (i synnerhet på vintern och i synnerhet när dom var frusna) och om allt som skulle lossas och lastas för hand. Tom ganska stora maskiner m m, skulle handbaxas upp på bilen med hjälp av block och rep, spett och slägga.
Sov gjorde man i den lilla hytten, på lasten! eller i ett litet vilorum. Han berättade även att det inte var något som helst jäkt utan allt fick "ta den tid det tog"... resor inställdes då och då pga okänlig väderlek och att det ofta hände att man "snöade inne" nere i Dalsland.
Tyvärr kommer jag inte ihåg vilka fordon han körde men alla vet vi ju ungefär vilka fordon som fanns på vägarna på 1930-talet... det jag kommer ihåg var att han berättade att man aldrig hade släp som han mindes det utan bara bil och det var inte "bara" alla gånger...