Malmö på femtiotalet

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Malmö på femtiotalet

Inläggav Bengt Dahlberg » 23 nov 2012, 19:31

http://i25.photobucket.com/albums/c63/b ... Malm/y.jpg

Bilden från Sveriges Järnvägsmuseum.
Den lilla lastbilen är troligen en trettiotalare och inte från tjugitalet som antyds i texten nedan.
W-bilen är norsk.

Bildnummer: Jvm.KDAA05935:

Beskrivning
Motivkategori: Miljö Ämnesord: Färja
Fototid: 1957 T Ämnesord: Bil
Bolag: 201 Ämnesord: Man
Ort/Driftplats Malmö Ämnesord:
Kommun: Malmö Ämnesord:
Bandel: 456 Fotograf:
Län: Skåne
Land:
Bildtext:
Folkvagnar och lastbil från 20 - talet i hamnen.
Bengt Dahlberg

Re: Malmö på femtiotalet

Inläggav S-V L44 » 23 nov 2012, 20:09

En intressant bild.
Det står att lastbilen är från 1920-talet.
Jag tyckte först att det skulle kunna vara en Ford AA, men det verkar inte vara något Ford-märke i kylaren. Någon som vågar sig på att gissa bilmärket?
I vilket fall så är lastbilen dansk. Danskarna körde länge med gamla fordon p.g.a. hög accis. Försäljningsskatterna är fortfarande mycket höga på fordon som säljs i Danmark, men idag ser man sällan äldre fordon i dagligt bruk.
De danska åkarna hade långt in på 1960-talet dessutom ofta undermotoriserade ekipage, så att se en så pass gammal dansk lastbil vid tiden då fotot togs var inte alldeles ovanligt.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44

Inläggav Thomas Almen » 23 nov 2012, 21:36

Den norska "Bubblan" må vara ute på en rejäl tur. Har för mig att W var rätt långt upp i landet, runt Mo i Rana nånstans.
Thomas Almen

Inläggav Lars-Gunnar » 27 nov 2012, 23:46

jag förstorade upp bilden till 400 och det finns ett namn högst upp på kylaren med första bokstaven som ser ut som ett F i sirliga bokstäver? Namnet verkar vara minst 10 bokstäver långt. Svårt att komma på ett namn som är instansa i kylaren.

//Lars-Gunnar
Lars-Gunnar

Inläggav S-V L44 » 28 nov 2012, 10:14

Det skulle kunna vara en Ferderal, Lars-Gunnar.

Federal Scout - 1926 - USA (LR).JPG
Federal Scout - 1926 - USA (LR).JPG (100.59 KiB) Visad 7343 gånger

Fronten är ganska lik den danska bilen i Malmö, men alla de bilder jag har på andra Federal-lastbilar från sent 1920-tal tidigt och 1930-tal har dock (precis som ovan) en skylt med Federal påsatt på kylaren.
Den danska bilen ser ut att ha bilmärket inpressat i kylaren. Därför är jag osäker.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44

Inläggav Lars-Gunnar » 30 nov 2012, 13:57

S-V L44 skrev:Det skulle kunna vara en Ferderal, Lars-Gunnar.

Federal Scout - 1926 - USA (LR).JPG

Fronten är ganska lik den danska bilen i Malmö, men alla de bilder jag har på andra Federal-lastbilar från sent 1920-tal tidigt och 1930-tal har dock (precis som ovan) en skylt med Federal påsatt på kylaren.
Den danska bilen ser ut att ha bilmärket inpressat i kylaren. Därför är jag osäker.

// Kjell N

Kylaren och stötfångaren är ju kromade så det måste vara en USA-bil, men det kan ju också vara en europé. Kjell, jag har LASTBILAR från hela världen men hittar inget där. Knepigt värre.
Kan det vara en Studebaker från 1930? Kolla Hanks pictures.

Lars-Gunnar
Lars-Gunnar

Återgå till Allmänt Veteransnack