Sida 1 av 1

SJ Saurer lastbil

InläggPostat: 15 nov 2012, 11:42
av Bengt Dahlberg
http://www.samlingsportalen.se/all/cgipict-img?Table=050&IMGID=Jvm_KBDB12754&Imgnr=1

Bildnummer: Jvm.KBDB12754:

Beskrivning
Motivkategori: Fordon Ämnesord: Lastbil
Fototid: 1963-02-07 Ämnesord: Godsvagn sluten
Bolag: 201 Ämnesord: Bangård
Ort/Driftplats Ämnesord: Byggnad
Kommun: Ämnesord: Snö
Bandel: Fotograf: Seved Walther
Län:
Land: Komplettera bild
Bildtext:
Dragfordon till vagnbjörn. Lastbil SJ 13955

Anmärkning:
Det finns fler negativ i samma serie. ( Nr. 26728 )
Högupplöst bild finns.
Scannad med Agfa Duoscan.

Det finns många bilar att se. Skriv in lämpligt sökord. http://www.samlingsportalen.se/all/fgsok.HTM

Re: SJ Saurer lastbil

InläggPostat: 15 nov 2012, 12:07
av Kjell T
Undrar varför SJ köpt in en Saurer. Intressant med tanke på provnummer skyltens bokstav!

Re: SJ Saurer lastbil

InläggPostat: 15 nov 2012, 14:56
av Anders Ason
Märkligt att man få en lastbil att se ut som en övergiven hundvalp!

Det som är lite märkligt är hur man satsat på just detta märke och inte en mera vanligt förekommande?
Hade några särskilda egenskaper möjligen?



Re: SJ Saurer lastbil

InläggPostat: 15 nov 2012, 22:57
av Bo Norvinge
En annan vagnbjörnsdragare som SJ hade var av fabrikat Kaeble. Inte riktigt något svenssonmärke i Sverige.

Re: SJ Saurer lastbil

InläggPostat: 22 nov 2012, 02:00
av Lars-Gunnar
Bilen var förmodligen utrustad med fyrhjulsdrift vilket di Svenske inte hade som standard.

//Lars-Gunnar :)

Re: SJ Saurer lastbil

InläggPostat: 19 dec 2012, 13:03
av Per Thomson
Gissar på att de kollade dragkraft-specifikationer innan de fattade beslut. Dessa bastarder hade nog lite andra utväxlingar. 4-hjulsdriften som Lars-Gunnar nämner var säkert också en viktig faktor. Säkert sneglade man också på vad DB (Västtyskland) hade valt. De här bilarna var säkert inte billiga. De svenska märkena hade inga motsvarande modeller även fast de säkert skulle ha klarat uppgiften ändå. Det var väl drivlinan och speciellt kardanen som utgjorde de kritiska komponenterna men de testades ju i verkligheten med lika tunga maskindragningar. I och för sig hade dessa maskindragningar ofta ett påskjutande fordon och det fanns det ju inte utrymme för i trång statsmiljö där fabrikerna ofta låg för i tiden. Jag har i minne tobacksfabriken i Härnösand.

Re: SJ Saurer lastbil

InläggPostat: 19 dec 2012, 13:52
av Bo Norvinge
Kan nämnas att de drog vagnbjörnar med Volvo Viking 4x4 också.

Re: SJ Saurer lastbil

InläggPostat: 19 dec 2012, 21:27
av faun v12
Har sett bilder på en transport av reaktor-tank från Degerforsjärnverk med en 4-hjuls-driven Viking tillhörande Svelast i Linköping.

Re: SJ Saurer lastbil

InläggPostat: 20 dec 2012, 14:34
av Per Thomson
Jag tror Vikingarna kom till senare, förmodligen med ökad kostnadsmedvetenhet och inte bara efter studier i tekniska specifikationer.