Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer
Kjell T skrev:Scania-Vabis hade en turboladdad rak 8:a vid den här tidpunkten, D815 industri- och marinmotor.
Kjell T skrev:Scania-Vabis hade en turboladdad rak 8:a vid den här tidpunkten, D815 industri- och marinmotor.
Per Thomson skrev:Kjell T skrev:Scania-Vabis hade en turboladdad rak 8:a vid den här tidpunkten, D815 industri- och marinmotor.
Turboaggregaten var förhållandevis stora vid den här tiden, dessutom satt det bakom motorn. De två orsaker som hade störst betydelse vad jag tror var dels den höga vikten på motorn, dels att man bedömde marknaden för liten. Med marknaden för liten så kan jag bara påminna om alla som som köpte S-V 4:or för jobb som krävde 6:or. Vem satt på så mycket extra pengar som en åtta innebar i merkostnad och som inte behövda oroa sig för att klara en period med lite intäkter? De åkare var nog lätträknade som hade garantiavtal med transportköparen. Det var också lite tuffare banker vid den här tiden.
Säkert sneglade S-V:s motortekniker på Volvo som kom överladdning på sin Titan 1954. Nu är det tidsmässigt visserligen lite i slutet på "åtta-projektet" men inte minst med Myrsloken insågs att prototypåttorna (2 st 1957) måste ges ett annat motoralternativ. D10:an som fanns från o med 1958 försågs med överladdning och blev det motoralternativ, DS10, som Myrslokarna försågs med när försvaret äntligen bestämde sig. Inte förrän 1961 kom DS10 att bli ett motoralternativ för den civila marknaden med sin 205 hk. (Myrsloken 220 hk.) Nu var man äntligen ikapp med Volvo. Transportmarknaden utvecklades i en rasande fart, den statliga regleringen lindrades och att låna pengar var inga större problem.
Det här är min bedömning om hur det kan ha förhållit sig och andra kanske vet mer så jag välkomnar korrigeringar och kompletteringar.
De motorer Kjell nämner fanns i SJ:s rälsbussar (Yoa6?) som var runda i ändarna och målade gult och orange. Kanske även Kustartilleriets landstigningsbåtar i några exemplar hade turbo-åttor (3 st). Den jag har minnen ifrån hade 3 st DS10:or.
Bo Norvinge skrev:Kul att den kan uppskattas även om det finns luckor.
Det var en del personer inblandade. Tack allihop! Förutom de i texten nämnda så har jag talat med ytterligare några. Bland annat Malte E och Leffe G samt Klint och Nessrup som fixade en bild.
Skulle vara intressant att få veta mer. Troligen finns det folk som vet men inte kommit till tals eller inte vill berätta.
Om 20 år kanske det kommer uppgifter som välter alltihop, men å andra sidan vågar jag sätta kepsen på att det redan idag finns de som vill avfärda hela artikeln.
Sedan har vi ju fuskåttorna så det är bara att sätta i gång...
Återgå till Allmänt Veteransnack
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster