Sida 1 av 2
Mer gamla bilder...

Postat:
14 sep 2012, 21:28
av Fredrik Klint
Från Anders Willgård.

FWD, fotad ca 1970. Finns fortfarande kvar men i vilket skick...? Nuvarande reg-nr är CXS828, reggad som årsmodell -69, tydligen det året den blev reggad som traktor.

Austin med sina lustiga fönster och dörr/ingång till hytten snett bakifrån.

Volvo F83 från -70, sedemera BPM467.

En till Austin, på väg upp mot Tranebergsbron på Alviksidan.

En av EKÅ´s allra första bärgare, mer historik finns här:
http://www.tow.se/oldcartowaustin/s510109.htm
Volvo F83 från -70, bara nåt år gammal när bilden togs.
Re: Mer gamla bilder...

Postat:
14 sep 2012, 22:01
av Lasse Hsand
Volvo bilarna gör mig varm!!! Inget fel på det engelska heller. Men vad tänkte dom?

Re: Mer gamla bilder...

Postat:
14 sep 2012, 22:15
av Anders Ason
Re: Mer gamla bilder...

Postat:
14 sep 2012, 22:57
av faun v12
Ägs den av Eklund i Linköping? Vilket fabrikat har tillverkat trailern? Hur stor är lastförmågan+
Re: Mer gamla bilder...

Postat:
15 sep 2012, 08:37
av Anders Ason
Det stämmer och trailern har han han byggt själv på en åker utanför Mjölby. Lastförmågan är inte definierad men måste nog anses som bilfirman RR säger - tillräcklig. Den är testad ordenligt. Lite om trailern: samtliga hjul har bromsar och den är avbröstningsbar även om det kräver en del arbete. Det senare p g a alla länkar och vajrar för hjulstyrningen - samtliga hjul är styrande. Den har 24 hjul varav två och två individuellt avfjädrade. Styrgeometrin är utformad så alla hjul går i stort sett i samma spår. Ett ingenjörsrtekniskt mästerverk och med mycket snygga svetsar. Ekipaget, när det var i bruk var hela tiden reggat som traktor.
Re: Mer gamla bilder...

Postat:
15 sep 2012, 11:17
av Reid Hulting
Har sett ekipaget. Borde sparas, även om så bara uppställt och ej körbart. Som sagt, ett mästerverk av en man.
Reid.
Re: Mer gamla bilder...

Postat:
17 sep 2012, 11:30
av Per Thomson
Re: Mer gamla bilder...

Postat:
17 sep 2012, 19:33
av Lasse Hsand
Är dom så kallade fjäder benen fjädrande. Så att man får något tryck på dragbilen?
Re: Mer gamla bilder...

Postat:
17 sep 2012, 20:16
av Thomas Almen
Måste visa bilderna för min vän tungtransportören. Han har en Nicholas som går att bygga på tusen vis. Men den är modern den......
Re: Mer gamla bilder...

Postat:
17 sep 2012, 20:23
av herrstina-
Är den byggd på en åker är det onekligen imponerande!
Lastbordet hänger i oket som vilar på dragbilen och de främre axlarna på trailern så viktfördelningen till bilen blir alltid i ett visst förhållande till trailern.
Jag tycker att den nuvarande dragbilen ser skum ut, det är en SCANIA som haft boggie men ramen verkar för kort för att rymma något bakre fjäderfäste.
Är den konverterad med någon hemgjord luftfjädring?
Stina.
Re: Mer gamla bilder...

Postat:
17 sep 2012, 21:23
av Reid Hulting
Ja, framdelen är så balanserad att man får vikt på dragbilen. Dragbilen som skymtar på ena bilden är Scania LB110 med sugmotor, på vilken f.ö. växellådan havererade. Vad gör då en man av den här kalibern. Jo han går in till verkstadens bra att ha hörna, hittar en ZF-låda till nåt helt annat och anpassar den raskt till Scania´n.
Reid.
Re: Mer gamla bilder...

Postat:
17 sep 2012, 21:45
av Anders Ason
herrstina- skrev:Är den byggd på en åker är det onekligen imponerande!
Lastbordet hänger i oket som vilar på dragbilen och de främre axlarna på trailern så viktfördelningen till bilen blir alltid i ett visst förhållande till trailern.
Jag tycker att den nuvarande dragbilen ser skum ut, det är en SCANIA som haft boggie men ramen verkar för kort för att rymma något bakre fjäderfäste.
Är den konverterad med någon hemgjord luftfjädring?
Stina.
Jo, den är byggd på en åker utanför Mjölby och bygget pågick året runt, har sett vinterbilder. Svetsningen utfördes med ett på en traktors kraftuttag monterat och drivet svetsaggregat som finns kvar, men numera skadat då en lasten i en grävmaskinsskopa for ner på ekipaget för c a 2 år sedan. Ett öra till trepunkten gick bl a av.
Jo, den nuvarande dragbilen är skum, en 110 boggiebil från början. Avkapad till en tvåaxlig dragbil med en egen konstruerad bakre fjäderupphängning (ej luft). Växellådan är bytt till en ZF och kommer från en Henschel. Allt glas o mätare sönderslaget här också och bilen är inte kör- eller renoveringsbar.
Re: Mer gamla bilder...

Postat:
17 sep 2012, 21:53
av Kjell T
Inte renoveringsbar?? Hur kan det vara så när det går att renovera en lastbil som varit ett halv sekel på en sjöbotten?
Re: Mer gamla bilder...

Postat:
17 sep 2012, 22:09
av faun v12
Eklund var verkligen före sin tid,trailer med tyngd-överföring till drag-bil såg mig veterligen dagens ljus i början på 1970-talet. Skapelsen är en blandning av tyska Scheerle, Hafo och Gävle varv som alla var tillverkare av trailers på 1960-talet. Helt klart skulle den gärna i kombination med gamla drag-bilen sparas ,absolut!
Re: Mer gamla bilder...

Postat:
18 sep 2012, 09:49
av Anders Ason
Kjell T skrev:Inte renoveringsbar?? Hur kan det vara så när det går att renovera en lastbil som varit ett halv sekel på en sjöbotten?
Ja, allt är ju en fråga om hur mycket arbete och kostnader som behöver läggas ner. Den här bilen LB110 är inte unik, det finns ganska många av den och renovera upp denna påminner starkt om att bygga en helt ny bil. Det är inte mycket som är original på bilen och skicket är verkligen dåligt. Har mycket svårt att tro att någon skulle vara intresserad av att sätta igång ett så stort jobb, skaffa ram, motor, växellåda, hytt, bakaxel (ej den heller original), traktorreggad o s v, varför? Vad blir kvar av den ursprungliga bilen? Visst går det, men kan nog knappt försvaras när det finns mängder med bättre alternativ av samma modell.
Om det är Frykenbilen du tänker på så anser jag att förutsättningarna var helt olika. Det dräller ju inte precis av 30-talsbilar, den var komplett, i original och den hade en intressant historia. Inga av de villkoren gäller för denna LB110.
Men visst kan jag ta tillbaka mitt eget påstående, även om jag inte tror att en sådan person finns som ens skulle komma på tanken att renovera efter ha sett bilen.
Visst kan jag ha fel, det har hänt en gång förut