Tyskbesök

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Tyskbesök

Inläggav Per Thomson » 19 jul 2007, 11:04

Onsdag kväll 18/7 kom en karavan tyska veteraner till Helsingborg där man avsåg att övernatta innan vidarefärd torsdag förmiddag. Här kan den som är intresserad se några av fordonen http://www.veteranlastbilar.se/Gallery.asp?pageid=755
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Re: Tyskbesök

Inläggav Anders Ason » 19 jul 2007, 20:50

admin skrev:Onsdag kväll 18/7 kom en karavan tyska veteraner till Helsingborg där man avsåg att övernatta innan vidarefärd torsdag förmiddag. Här kan den som är intresserad se några av fordonen http://www.veteranlastbilar.se/Gallery.asp?pageid=755

Kul boendelösningar vilket jag i en variant varit med om åtskilliga gånger som yngling, d v s att bo på flaket. Dock något enklare (minst sagt) i form av ett presenningskapell, madrasser direkt på plåtflaket och ett primuskök.

Fordonen ja, vilket skick! Ett glödande intresse bakom som resursmässigt kräver en hel del. Själv kan man ju knappast delta i samma liga.

Åke Båge
Användarvisningsbild
Anders Ason

Samma gäng?

Inläggav Bo Norvinge » 20 jul 2007, 21:58

Idag 20:e när jag var på väg hem från arbete i Värmland och mötte några tyska veteraner på E45 i höjd med Brålanda på väg norrut.
Det var en 60-tals röd torped-Mercedes L-serie och beige torped-Magirus.
Dessutom en Scania LB111/141 dragbil med tyskflak på skivan. Däremellan ytterligare någonting.
Tyvärr kunde jag inte memorera mer om dessa, då jag fick fullt upp med att försöka undvika plöja upp gärdet brevid vägen med min pickup.
Jag minns dock att det satt vita rallyskyltar i fronterna.
Jag kunde inte hitta bilder på dessa bilar på hemsidan men misstänker att de tillhör det gänget.
Kunde ej heller vända och åka efter då hämtmaten riskerade att kallna.

Kan detta vara något slags långrally?

Alla i Värmland och Dalarna bör hålla ögonen öppna i helgen!
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Hemsida: www.norvinge.se * Mail: bosse@norvinge.se * Tel: 070-587 38 67
Användarvisningsbild
Bo Norvinge

Inläggav Per Thomson » 14 aug 2007, 08:57

Kolla länken:
http://www.nt.se/soderkoping/artikel.aspx?articleid=1007397

Norrköpings Tidningar -> Söderköping:
"Unik förening på campingsemester
40 veteranlastbilar körde igår eftermiddag in på Skeppsdockans camping. En världsunik tysk förening semestrar i Sverige."

De är tydligen kvar i Sverige ännu.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Återgå till Allmänt Veteransnack