Chevrolet COE 1950

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Chevrolet COE 1950

Inläggav Einarsson » 31 aug 2012, 07:43

Hejsan!
Jag är ny här på Veteranlastbilar och tänkte visa mitt projekt.
Dessa gamla Chevor verkar vara ovanliga i Sverige även om det gått några stycken här förr i tiden.
Bilen är en Chevrolet Cab Over Engine 5700 från 1950.
6 cyl bensinmotor på 99 hk, 4 växlad manuell och med 2 växlad bakaxel som styrs med vakuum.
Jag har ett par amerikanska bilar och jag tänkte göra biltransport av denna Cheva åt dem. Men tänker inte göra nån modifiering av hytten mer än att ev. montera gangsterkeps.

Bild

Tack för en trevlig hemsida/forum!

/Christoffer
Einarsson
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 30 aug 2012, 22:26

Re: Chevrolet COE 1950

Inläggav Anders Ason » 31 aug 2012, 08:54

Mycket ovanlig och intressant bil och en brist på bl a våra träffar är just avsaknaden av representanter från alla de märken som gick i trafik utöver Scania och Volvo. Från lastbilens barndom har det funnits en stor mängd olika fabrikat som "fraktat våra laster" men de allra flesta exemplaren verkar ha upplösts i tomma intet. När det gäller just din modell har det gått en likadan bil som tankbil i Umetrakten och den fanns nyligen kvar.

Din bil ser ju ut att vara i gott skick och kan bli en mycket trevlig representant. Märkligt nog så har den inte den vanliga modellen av amerikans hjul? D v s de som liknar "ekerhjul".

Skulle verkligen (och bestämt :) rekommendera att du absolut inte ändrar på originalutförandet utan skaffar en annan betydligt vardagligare bil att göra biltransport av. (finns gott om och billiga Volvo i F6-serien ) Du gör givetvis som du vill men tänk gärna efter en gång till för bilen är för unik för att gå detta öde tillmötes.

Här kan du se vad jag menar:
http://www.blocket.se/alvsborg/Volvo_La ... ?ca=14&w=3


Tack för berömt och välkommen hit. /moderator
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5612
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Chevrolet COE 1950

Inläggav Einarsson » 31 aug 2012, 12:23

Jaså det finns en vid Umeå, ska försöka hitta någon bild på den då.

Detta är originalfälgarna med fälgringar, jag är ganska säker på att dessa hjul var de enda som fanns till dessa modellerna.

Tack för att du tänker på min bils bästa, men jag måste tyvärr göra dig besviken och säga att jag bestämt mig för att göra om flaket.
Jag vill gärna ha nytta av lastbilen och skulle inte ha någon användning för den med originalflak. (Och det är just en sån här lastbil jag vill ha.)
Om det är till någon tröst så är ramen faktiskt redan förlängd både framför och bakom bakaxeln så jag skulle tro att den är 2 meter längre än original och detta är gjort för många år sedan.
Det finns såna här bilar (i varierande skick) nästan jämt på Ebay i USA till salu, så de är inte så svåra att jag tycker det gör något om man modifierar flaket på denna.

Bild
En bild där man kan ana att den har långt flak, har nån bild rakt från sidan men inte på denna dator.

Jag vill påpeka att jag ändå förstår din vilja och respekterar din åsikt.

/Christoffer
Einarsson
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 30 aug 2012, 22:26

Re: Chevrolet COE 1950

Inläggav Thomas Almen » 31 aug 2012, 12:54

Görs jobbet tidstypiskt, behöver ju inte det betyda att utseendet försämras. BP-trailern från Dalarna är väl samma modell?. Vet du historiken på bilen?.
Thomas Almen
 

Re: Chevrolet COE 1950

Inläggav Einarsson » 31 aug 2012, 16:42

Jag tror att det blir ett lite modernare flak för enkelhetens skull.. Fast det varit tuffare med ett tidstypiskt.
Nu hajade jag vilken bil ni menar.. BP-Chevan är "storebror" till min. Den karossen är tidigt -40tal.
Men den har modern drivlina (V8+Auto). I övrigt är den väldigt lik min.

Jag köpte min i våras, den kom hit till Sverige i höstas från Montana i norra USA. Så bilen var inte reggad utan jag fick med tullpapper och amerikansk title (reghandling).
Jag fixade så bromsen funkade provisoriskt (läckte olja bak så jag pluggade den slangen) och fick loss kopplingslamellen som satt sig.
Sen gjorde jag ursprungskontroll och var o regbesiktigade bilen, så nu har jag svenska plåtar och papper på den.

I bilen låg gamla kvitton och försäkringspapper.
Försäkringspappret visade år 1990 och ägaren var Larry Goehner (i Montana).
Nåt kvitto visade kundnamnet "Special K Ranch".
Jag googlade Special K Ranch och det visade sig vara en ranch i Montana som fungerar som ett hem för utvecklingsstörda. En av ägarna till företaget är just Larry Goehner.
Jag mailade till Special K Ranch via deras Facebooksida och fick först inget svar, sen en gång till och då fick jag bara svaret att jag skulle skriva till Larrys personliga mail. Jag gjorde det men fick aldrig något svar därifrån.

Jag berättade i mailet att jag köpt deras gamla lastbil de hade på -90talet och att den var i Sverige nu och skulle renoveras. Trodde de skulle bli glada av den nyheten och kunna berätta om det på hemmet, men det verkar inte som att de brytt sig så mycket..

/Christoffer
Einarsson
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 30 aug 2012, 22:26

Re: Chevrolet COE 1950

Inläggav magirus » 31 aug 2012, 21:14

Låter fint de där! :D Skulle inte förvåna mej om de flesta delar är liknande de som fanns på GMC/Chevrolet krigsåren. Vad är däckdimensionen? På krigarna (inkl COE som kallades AFWX, AFKX och AFKWX) var det 7.50x20.

Lycka till :)
Magirus-Deutz Ijzersterk Luchtgekoeld
Användarvisningsbild
magirus
 
Inlägg: 1144
Blev medlem: 31 mar 2010, 21:37
Ort: N:a Jämtland, jämt o ständigt

Re: Chevrolet COE 1950

Inläggav Einarsson » 31 aug 2012, 22:05

Jag är inte jätteinsatt i hur långt bak delarna går men t. ex. bromsdelar och sånt sträcker sig iaf 10 år bakåt tror jag. 216"-motorn kom nog också rätt tidigt även om jag tror detta är 235"-motorn som är i princip samma motor.
Däckdimensionerna på denna är 8.25-20 fram och 9.00-20 dubbelmontage bak. (Om någon har bra däck är jag intresserad).
Tack så mycket!
/Christoffer
Einarsson
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 30 aug 2012, 22:26

Re: Chevrolet COE 1950

Inläggav S-V L44 » 31 aug 2012, 23:42

Det var en trevlig och i Sverige mycket unik lastbil som du fått hit från USA, Einarsson. (Du bor ju inte jättelångt ifrån mig så jag får väl komma och kika på den "live" vid något lämpligt tillfälle framöver.)
Själv är jag lite svag för dessa frambyggda USA-lastbilar som oftast benämndes COE.
Diamond T och International får nog anses som mina favoriter i dessa avseenden, men jag får sansa mig hålla mig till den linje jag en gång stakat fram när det gäller gamla lastbilar.
Jag har annars sett en hel del trevliga objekt i USA som triggat "ha-begäret".
Som Anders A skrev är det naturligtvis mycket trevligt om man kan bevara ett gammalt fordons identitet och tidstypiska karaktär. I synnerhet då om det dessutom är unikt.
Men för många av oss innebär ju investeringen i en veteranlastbil inte enbart att nöjeskontot skall belastas utan man vill ju gärna kunna ha lite nytta av skapelsen också. Och då modifierar man naturligtvis fordonet på ett sätt så att det också gynnar ens privata transportbehov.

Bevisligen har några enstaka Chevrolet COE sålts här i landet eftersom det finns autentiska foton från den gamla tiden.
Men jag undrar om någon av dessa COE sattes samman här i landet eller om de endast importerades som kompletta chassin från USA.
Man avgör ju annars väldigt lätt om det är en svenskbyggd GM-produkt eller om det är en importerad bil genom att titta på fordonets chassinummer.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2348
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Chevrolet COE 1950

Inläggav Anders Ason » 01 sep 2012, 08:24

Antog felaktigt och utan grund för mitt ställningstagande att det var en bil som gått i Sverige - inte att den var nyimporterad. Ur min synpunkt förändrar det saken - det är inget kulturarv som gjort tjänst inom vårt näringsliv, vilket inte gör den mindre intressant för det men det blir ur en liten annan vinkel. Den här bilens historia finns i USA och inte här. I o m det så finns det heller inget att bevara i originalskick utan det är ju bara att bygga om och bygga på och anpassa den till de behov ägaren har.

Kan bli en ovanlig och trevlig bil som både blir rolig att se och väcker uppmärksamhet, så lycka till och det kommer att bli intressant att se den färdig så småningom - bilen har ju verkligen potential och attityd.


ps Har bilder på Umebilen som hela tiden gått i Sverige men de ligger på någon gammal dator eller HD någonstans, får se om de dyker upp. Ägaren blev medlem på forumet, men vet inte om han är aktiv (borde i så fall ha sett den här tråden). BP-bilen är en höjdare.
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5612
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Chevrolet COE 1950

Inläggav Einarsson » 01 sep 2012, 09:34

Jag har förstått på amerikanska forum att Diamond T och White är väldigt populära COEs, man just denna modell jag fått tag på är min personliga favorit.
Ja, du får absolut komma och kika någon gång!
Den enda sådan här lastbil jag sett finnas i Sverige är min, och denna bilden
http://www.westlands.se/blandat/bilder_ ... resize.jpg
som det skrivits om här på forumet.
Pratade även med en herre från Vellinge nyligen som sa att hans farbror haft en sån förr i tiden. Han skulle försöka hitta något kort på bilen.

Vad bra Anders att du inte blev lika brydd i detta fallet. Jag hade nog också haft lite svårare för att göra något med en bil med svensk historia.

/Christoffer
Einarsson
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 30 aug 2012, 22:26

Re: Chevrolet COE 1950

Inläggav Kjell T » 01 sep 2012, 10:28

Chevrolet 216cu.in. motorn blev förstorad till 235cu.in och i lastbilar kom senare på 50-talet en ännu större med större cylinderdiameter och grövre kolvtappar en version på 261cu.in. 261:an fanns även i Kanadensiska Pontiac bilar. Motorn på 235cu.in finns i många olika utföranden och de tidiga hade stänksmörjning på vevlager. I automatväxade personbilar kom trycksmörjning för vevlagren tidigare än i manuellt utrustade bilar. Hur det var med lastbilarna och smörjsystem har jag inte kunskap om. Motortypen fanns i produktion tom 1962 och ersattes med en helt ny konstruktion med sju ramlager och många delar gemensamma med SB V8:orna.
Kjell T
 
Inlägg: 2238
Blev medlem: 14 apr 2007, 18:40
Ort: Österbotten

Re: Chevrolet COE 1950

Inläggav Einarsson » 02 sep 2012, 21:25

Jag tror att detta är 235an för de lär ha legat i alla 2-tonare vad jag förstått. Och denna är så tidig att den lär ha stänksmörjning.
Jag har läst på lite på amerikanska sidor och där har stått detsamma som du skriver så du har helt rätt för dig Kjell.

/Christoffer
Einarsson
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 30 aug 2012, 22:26

Re: Chevrolet COE 1950

Inläggav Anders Roger Larsson » 06 sep 2012, 21:21

Det var bättre förr - ju förr dess bättre
Användarvisningsbild
Anders Roger Larsson
 
Inlägg: 663
Blev medlem: 11 jul 2007, 18:12
Ort: Arvika

Re: Chevrolet COE 1950

Inläggav Einarsson » 08 sep 2012, 21:46

Trevlig bild!
Synd att det inte stod var bilden var tagen. Och som man kunde ana så var den inte i bilregistret längre..
Einarsson
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 30 aug 2012, 22:26


Återgå till Allmänt Veteransnack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster