Tidaholm

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Tidaholm

Inläggav Anders » 27 mar 2008, 23:32

Är det någon som vet hur det gått med renoveringen av den treaxliga Tidaholmaren?
Tänkte om det finns bilder på nätet eller i någon tidning?

MVH
Anders
Användarvisningsbild
Anders

Re: Tidaholm

Inläggav Stellan » 27 mar 2008, 23:35

Jag har hört att den ska vara färdig, och ett sätt att kolla det skulle ju kunna vara att åka dit och se om det stämmer :D

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav Lars-Gunnar » 27 mar 2008, 23:40

Det tror jag inte. Ålderdom, sjukdom och dödsfall kan vara en realitet. Vi måste komma ihåg att de är mycket gamla de som såg Tidaholmaren live och den som kunde tekniken lever de?

Lars-Gunnar :roll:
Lars-Gunnar

Inläggav Stellan » 27 mar 2008, 23:45

Jag var där för några år sedan, och då var det inte så mycket kvar. De hade lite på hytten och en del på flaket kvar att göra då, så det tror jag nog att de ska vara klara med.

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav Böll » 27 mar 2008, 23:50

Aminoff som hade bilar i Fraktkedjan äger oxå en Tidaholmare,en flakbil 4x2 i fint skick,står i ett garage i Lindome..
Böll

Inläggav Stellan » 27 mar 2008, 23:53

Mmm...den var med på jubileumet också, vet du årsmodellen på den?. En liten vacker bil är det i alla fall :)

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav Anders » 28 mar 2008, 00:11

Stellan skrev:Jag var där för några år sedan, och då var det inte så mycket kvar. De hade lite på hytten och en del på flaket kvar att göra då, så det tror jag nog att de ska vara klara med.

/Stellan

Hade jag haft möjlighet hade jag varit där 17 gånger vid det här laget :) Tycker mig ha sett för flera år sedan någon bild i Classic Motor(?) där den såg hyffsat färdig ut. Men sedan dess har det varken hörts eller setts någonting. Tycker det är vansinnigt intressant att få se den i frihet någon dag.

Anders
Användarvisningsbild
Anders

Inläggav Kjell T » 28 mar 2008, 11:06

Hur blev det med motorn till Tidaholm bilen? Har för mig att man sökte en Hesselman motor till den. Någon som vet?
Kjell T

Inläggav Anders » 28 mar 2008, 14:03

De bilder jag har sett av den förut satt det en motor i den redan. Vet ej om det var en Hesselman eller en bensinare. Men någon annan kanske vet?
Användarvisningsbild
Anders

Inläggav Thomas Almen » 31 mar 2008, 22:26

För nån vecka sedan hängde jag med sambon på en aktivitet som hennes orienteringsklubb ordnat. En av dom äldsta medlemmarna, som kallas "Långe-Karl", var inte så aktiv i de olika former av idrott som förekom, så jag blev sittande och snacka med honom. Att han var gammal chaufför visste jag, men hans yrkesbana var intressantare än jag anat. Som tolvåring hade han fått köra just den här 3-axliga Tidaholmaren, från Lundsbrunn till Axvall, p.g.a chauffören hade trampat snett i samband med lastning. Han hade vid ett besök på museet för nåt år sen frågat om det var samma bil, och när man insåg att han kört den, hade dom ansvariga blivit eld o lågor. Han blev behandlad som en v.i.p, och givetvis intervjuad om åkturen. Ska vid tillfälle ta ett längre snack med honom, och dokumentera hans minnen på nåt vis. Det var en friskus på många sätt.
Thomas Almen

Inläggav Anders » 31 mar 2008, 23:14

Verkligen intressant! :D
Det kan inte finnas många nu levande som kört Tidaholms-lastbilar när de var i vanlig trafik. De sista försvann väl från vägarna för runt 60-år sedan.
Ska bli verkligt intressant att få läsa om du intervjuar honom!

Anders
Användarvisningsbild
Anders

Inläggav Per Thomson » 31 mar 2008, 23:23

Thomas,
verkligen kul - tänk vad man kan få reda på bara man tar sig tid och intresserar sig för den man möter.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav arnfinn » 01 apr 2008, 00:07

Underbart hvor liten verden er til sine tider :shock: :!: Det er saftig med sånne funn.
Det er aldri for sent å gi opp!
Intet er umulig for den som ikke skal gjøre det selv!
Det finnes ikke noe enkelt som ikke kan gjøres vanskelig!
Användarvisningsbild
arnfinn

Inläggav Lars-Gunnar » 01 apr 2008, 22:56

Denna Tidaholmare är det en sådan som man sett i en bok med singelhjul och boggie och stor rymlig hytt? Denna typ är den enda jag sett och det var ju en stor bil på sin tid. Undrar vad som hände vid konkursen? Vart tog alla maskiner vägen och hade Scania något med detta att göra?

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar

Inläggav Anders » 02 apr 2008, 00:11

Samma bank låg bakom både Scania-Vabis och Tidaholm...
Har för mig att maskiner och en del personal togs över av Scania-Vabis, medans Tidaholms motorkonstruktör(Gotthard Österberg, inte säker på namnet) flyttade ner till Göteborg. FA-motorn som ju var Volvos första större motor hade han konstruerat.:)

Anders
Användarvisningsbild
Anders

Nästa

Återgå till Allmänt Veteransnack