Kunde/kan man säja kardan om diffen?

Hej gott folk!
Ett par frågor om diffen här, till den hugade att svara på.
Saken är den att jag sitter och översätter en norsk bok där en ”kardang” ryker och ska bytas. Fordonet är en gammal Bedfordlastbil (från början av 60-talet). Vad författaren menar med kardang är inte kardanen utan diffen, och diffhuset. I Norge är det tydligen rätt vanligt att man säjer så nämligen, lite slarvigt, eller folkligt, om diffen. Och ännu vanligare förr. (En norsk källa uppger att man säjer kardan om hela bakaxeln: diff och drivaxlar. Kardanknut däremot heter universalled.) Nu är min fråga: Kan man överhuvudtaget säja kardan om diffen i Sverige? Har för mej att man i min ungdom (70-talet) kunde höra denna felsägning om ”klumpen därbak”. Men jag kan ha fel här. (Boken utspelar sej f.ö. på 80-talet.) Allt lutar ju åt att jag måste översätta kardang med diff. Men vill gärna höra nån klok synpunkt. Så här skriver författaren för övrigt:
”Jag visste allt om diffar och hjulaxlar. Jag kände till hur man skulle demontera dom. Först lossade man mellanaxeln vid kardanknuten. Sen var det drivaxlarna och hela klockan. Jag kunde peka på krondrev, pinjong, planethjul och solhjul.” (Med klockan menar han huset. Men klockan är en så bra beskrivning på formen så jag tror jag behåller det.)
Min andra fråga gäller om man ska ha i en växel eller friläge när man vill checka diffens funktion (jag har stött på bägge uppgifterna):
”Jag sa till henne att jag önskade mig en diff, en aldrig så liten övergång från mellanaxeln till drivaxlarna, en fantastisk konstruktion, det mest avancerade, den allra vackraste ingenjörskonst, solhjul, planethjul. Om du hissade upp bilen, sa jag, och la i friläget, så att bakhjulen kunde snurra fritt, då skulle det ena bakhjulet kunna snurra åt motsatt håll än det andra. Och när du svängde med bilen, körde, då skulle det yttersta hjulet, det som hade den längsta vägen att gå, och beskrev den flackaste kurvan, kunna gå lite fortare än det andra. Och ifall det ena hjulet spann, och du körde fast, skulle det andra hjulet kunna stanna, så att inget skulle gå på tok med kugghjul och drivlina. Det var diffens väsen.”
Fridens,
V
Ett par frågor om diffen här, till den hugade att svara på.
Saken är den att jag sitter och översätter en norsk bok där en ”kardang” ryker och ska bytas. Fordonet är en gammal Bedfordlastbil (från början av 60-talet). Vad författaren menar med kardang är inte kardanen utan diffen, och diffhuset. I Norge är det tydligen rätt vanligt att man säjer så nämligen, lite slarvigt, eller folkligt, om diffen. Och ännu vanligare förr. (En norsk källa uppger att man säjer kardan om hela bakaxeln: diff och drivaxlar. Kardanknut däremot heter universalled.) Nu är min fråga: Kan man överhuvudtaget säja kardan om diffen i Sverige? Har för mej att man i min ungdom (70-talet) kunde höra denna felsägning om ”klumpen därbak”. Men jag kan ha fel här. (Boken utspelar sej f.ö. på 80-talet.) Allt lutar ju åt att jag måste översätta kardang med diff. Men vill gärna höra nån klok synpunkt. Så här skriver författaren för övrigt:
”Jag visste allt om diffar och hjulaxlar. Jag kände till hur man skulle demontera dom. Först lossade man mellanaxeln vid kardanknuten. Sen var det drivaxlarna och hela klockan. Jag kunde peka på krondrev, pinjong, planethjul och solhjul.” (Med klockan menar han huset. Men klockan är en så bra beskrivning på formen så jag tror jag behåller det.)
Min andra fråga gäller om man ska ha i en växel eller friläge när man vill checka diffens funktion (jag har stött på bägge uppgifterna):
”Jag sa till henne att jag önskade mig en diff, en aldrig så liten övergång från mellanaxeln till drivaxlarna, en fantastisk konstruktion, det mest avancerade, den allra vackraste ingenjörskonst, solhjul, planethjul. Om du hissade upp bilen, sa jag, och la i friläget, så att bakhjulen kunde snurra fritt, då skulle det ena bakhjulet kunna snurra åt motsatt håll än det andra. Och när du svängde med bilen, körde, då skulle det yttersta hjulet, det som hade den längsta vägen att gå, och beskrev den flackaste kurvan, kunna gå lite fortare än det andra. Och ifall det ena hjulet spann, och du körde fast, skulle det andra hjulet kunna stanna, så att inget skulle gå på tok med kugghjul och drivlina. Det var diffens väsen.”
Fridens,
V