Funderingar om en Scania

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Funderingar om en Scania

Inläggav Åkarns Kalle » 27 mar 2008, 20:43

Hej funderar på en Scania modell hur många gjordes ? vad heter modellen ? finns någon kvar ? den var frambyggd såg framifrån ut som en buss (ej såkallad Skvader) det är liksom en dubbelhytt fast på vänster sida
finns bara en dörr men sidoruta framför dörrren, i hytten fanns plats för Chaufför & Lastkar bredvid varandra + 3 passagerare på en soffa bak, högerstyrd

(ber om ursäkt för en dålig och förvirrad beskrivning) fråga om det är något ni inte förstår

Årmodellen på den jag känner till är 1955 och hade regnr Y6076 den ägdes när den var ny av min mormors bror Martin Persson i Ljustorp såldes 1956 på grund av att Martin råkade ut för en trafikolycka till
Almer Bergqvist i Sundsvall.
1958 köpte Martins bror Tord Persson tillsammas med min morfar bilen av Almer, bilen hade mjölkkörning (krukor) på linjen Ljustorp-Sundsvall och byttes bort mot en ny Scania 55 1962

/Åkarns Kalle
Den enda form av sport som intresserar mej är transport

Åkeriet har kört för Bilspedition, Linjegods, ASG, Fraktarna, X-Trafik, numera kör vi mest beställningstrafik med buss & lastbil.
Åkarns Kalle

Re: Funderingar om en Scania

Inläggav Kjell T » 27 mar 2008, 22:32

Vad jag förstår var den byggd på ett busschassi eftersom alla Scania-Vabis lastbilar på den tiden var med ratten på vänster sida.
Kjell T

Inläggav Stellan » 27 mar 2008, 22:41

Byggde Scania-Vabis halvhytter som Tidaholm gjorde på den tiden? Den färdigbyggda boggie-tidaholmaren har ju en hytt som påminner om det Åkarns Kalle beskriver tycker jag... :o

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav Anders » 27 mar 2008, 23:30

Har sett någon enstaka bild på en Scania-Vabis med halvhytt på samma sätt som Tidaholm, men den var i och för sig byggd på ett busschassi någon gång i början på 30-talet.

Har suttit och funderat en bra stund på vad det kan vara för Scania som eftersöks.

Anders
Användarvisningsbild
Anders

Inläggav Lars-Gunnar » 27 mar 2008, 23:43

Kolla denna länk som har funnits länge i forumet på Scania-siden:

viewtopic.php?f=11&t=223

Lars-Gunnar :wink:
Lars-Gunnar

Inläggav Bo Norvinge » 28 mar 2008, 20:55

Åkarns Kalle skrev:...den var frambyggd såg framifrån ut som en buss (ej såkallad Skvader) det är liksom en dubbelhytt fast på vänster sida
finns bara en dörr men sidoruta framför dörrren, i hytten fanns plats för Chaufför & Lastkar bredvid varandra + 3 passagerare på en soffa bak, högerstyrd

(ber om ursäkt för en dålig och förvirrad beskrivning) fråga om det är något ni inte förstår

Årmodellen på den jag känner till är 1955 .../Åkarns Kalle

Kalle, jag har läst din text fram och tillbaka ett antal gånger.
Jag får uppfattningen om att det inte handlar om en "halvhytt" utan en lite speciell frambyggd Scania-Vabis.

Trodde först att en liknande fanns i tidningen MIL nummer 2 1956. Då jag letat upp tidningen visade det sig att det nog inte var den typen du beskrev. Denna körde blommor från europa för Hanssons blommor i Huddiksvall.
Främre delen var en busskaross inredd med sovplatser och kök. Bakom hytten en vändskiva med trailer. Hela ekipaget var utrustad med rostfria busskapslar!
Påminner om dagens Scania Longline.
En liknande eller samma bil har förekommit i Svensk Åkeritidning under 2000-talet. Undrar om den inte gick under ASG-flagg.

Har jag missuppfattat det hela?
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Hemsida: www.norvinge.se * Mail: bosse@norvinge.se * Tel: 070-587 38 67
Användarvisningsbild
Bo Norvinge

Inläggav Per Thomson » 28 mar 2008, 21:37

Den under ASG-flaggtillhörde förmodligen Arthur Larsson, Brovallen, Krylbo och var i trafik i början på 60-talet. Har inte hunnit få fram mer uppgifter om den ännu men har en kontakt som var med och körde den.

Hanssons specialbygge från Hudiksvall, senare ombyggd av Heidmarks i Vallentuna (som jag gjorde startade min utlandskarriär hos), finns på hemsidan under historia, Heidmarks. Det var jag som gav upphov till artikeln om den i Svensk Åkeritidning. Det var egentligen ett LS71 chassie som byggdes om av Kässbohrer i dåvarande Västtyskland. Styrväxel och rattstångsvinkel samt övrigt som pedalställ och annat var väl det stora kruxet förutom normalt karosseriarbete. De byggde också trailern. Den byggdes rätt snart om från trailerekipage till buss + släp. Släpet på bilden är alltså ett Kässbohrer släp. Att den byggdes om berodde dels på att den var för lång för att vara ett trailerekipage. Jag har kontakt med personer som var med och körde den. Fotona hittade jag hos en före detta Heidmarkschaufför numer pensionär och bosatt i Thailand.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav Åkarns Kalle » 28 mar 2008, 23:45

om jag kan mejla bilder till någon vore det bra så fick ni se hur den såg ut (då jag ej klarar av att lägga ut bilder)

/Kalle

Åkeriet har kört för Bilspedition, Linjegods, ASG, Fraktarna, X-Trafik, numera kör vi mest beställningstrafik med buss & lastbil.
Åkarns Kalle

Inläggav Per Thomson » 29 mar 2008, 00:18

Ser precis ut som den från Krylbo. Helt klart ett busschassie. Har för mig att jag sett även denna då jag gjorde lumpen i Härnösand 61 och ibland hämtade gods i Sundsvall, bl a på mejeriet. Hette det NNP, Nedre Norrlands Producentförening?
Bilagor
P&TåkerisII.jpg
P&TåkerisII.jpg (30.68 KiB) Visad 16698 gånger
P&TÅkeris.jpg
P&TÅkeris.jpg (29.63 KiB) Visad 16722 gånger
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav Per Thomson » 29 mar 2008, 00:39

Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav Åkarns Kalle » 30 mar 2008, 21:06

Ja sådär ja när den här bilen gick hette det nog SMC (Sundsvallls MjölkCentral) men sen blev det NNP

Per du har nu fått Två bilder till (har försökt iallafall) det är alla jag har så nu behöver du inte vara orolig för fler (på den bilen iallafall)

Har även funderingar om en annan Scania den vet jag ännu mindre om bara att det är en Scania och att den var företrädare till den här.

Går det bra att jag mejlar en bild på den också ?

skulle vara rolig att veta modellbetäcknig,kaross mm mm på den också

Tack ska ni ha

mvh Åkarns Kalle

Åkarns Kalle

Inläggav Anders Ason » 30 mar 2008, 21:21

Ursäkta en okunnig yngling men vad var vitsen med den frambygda bilen? Verkar ju enklare o billigare ett köpa en "konfektionslastbil", om det nu i Sverige inte fanns särskilda krav på totalängder m m. Vill minnas att jag sett slika bilar då och då men lade dem inte på minnet då de inte såg ut som "riktiga" lastbilar. Vid den LBC som var min hemmahamn kan jag dock inte påmnna mig om någon sådan modell.

Bilen på bilden ser ju ganska maffig ut (om inte killen bredvid är väldigt liten!)

Har någon bil blivit bevarad? /Anders
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav Åkarns Kalle » 30 mar 2008, 22:24

Hej Anders Ason om du frågar mig så är svaren 1.ingen aninig varför mormorsbror Martin köpte frambyggda bilar sedan mormorsbror Tord och morfar tog över blev det torpedare denna byttes mot en 55a
som bytttes mot en 76a morfar övelät efter något år "sin del"till Tord som fortsatte ensam Tord bytte 76an till en 111a som sedan byttes mot en Volvo F10 (som Tord var hemskt missnöjd med)
slut på det åkeriet iom Tords dödsfall (olycka i arbetet)

2 mannen på bilden är Tord nja han var rätt normallång men hölasset gör nog mycket till (Iofs så han jag inte träffa honom med min mor träffade honom och hon borde veta)

3 Ingen aning troddde jag skulle få svar här, vet bara att denna bil hammnade i Kramfors sedan eller var det Ö-vik ?

//Åkarns Kalle

Åkarns Kalle

Inläggav Per Thomson » 31 mar 2008, 23:05

Här kommer de andra två bilderna:
AKalle4.jpg
AKalle4.jpg (34.53 KiB) Visad 16430 gånger

AKalle3.jpg
AKalle3.jpg (48.35 KiB) Visad 16427 gånger
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav Per Thomson » 31 mar 2008, 23:10

Åkarns Kalle skrev:Ja sådär ja när den här bilen gick hette det nog SMC (Sundsvallls MjölkCentral) men sen blev det NNP

Per du har nu fått Två bilder till (har försökt iallafall) det är alla jag har så nu behöver du inte vara orolig för fler (på den bilen iallafall)

Har även funderingar om en annan Scania den vet jag ännu mindre om bara att det är en Scania och att den var företrädare till den här.

Går det bra att jag mejlar en bild på den också ?

skulle vara rolig att veta modellbetäcknig,kaross mm mm på den också

Tack ska ni ha

mvh Åkarns Kalle

Kom igen så testar vi men Kalle, vad är "modellbetäcknig" för något :mrgreen:
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Nästa

Återgå till Allmänt Veteransnack