Sida 1 av 2

Naturvårdsverkets förslag.

InläggPostat: 03 aug 2012, 20:40
av Bo Norvinge
Hur är reaktionerna över Naturvårdsverket förslag?

Blev påmind när jag läste Nostalgias ledare.
Det finns en rapport om att fordons som inte använts på ett tag kan tvångsskrotas och att man inte ska kunna äga allt för många fordon. Dessutom ska privatpersoner inte få skrota ner ett fordon själv.

De flesta på detta forum lär påverkas om förslagen klubbas igenom. Man kanske kan hoppas att de kommer till sans men stolligare förslag har ju gått igenom tidigare.
Vad kan man göra åt saken?

Re: Naturvårdsverkets förslag.

InläggPostat: 03 aug 2012, 20:58
av Lasse Hsand
Har läst om detta förslag på flera forum om fordon. Men blundat och tänker det går aldrig igenom. Men om fler tänker som jag kan det gå åt :evil: . Men vad ska man göra? När sådana beslut tas som kan ses som ganska avgörande. Tilsätts det inte några experter typ oss?

Re: Naturvårdsverkets förslag.

InläggPostat: 03 aug 2012, 21:55
av Bo Norvinge
Verkar som om Miljödepartementet ska sköta saken själva.

Att vända sig till sakkunniga är nog inte något de anser lämpligt. De tror nog att de vet bäst själva.

Re: Naturvårdsverkets förslag.

InläggPostat: 03 aug 2012, 21:59
av Lasse Hsand
(Att vända sig till sakkunniga är nog inte något de anser lämpligt. De tror nog att de vet bäst själva.) Det är väl det som är det farliga. Men detta kan sätta svåra käppar ihjulen om det går igenom.

Re: Naturvårdsverkets förslag.

InläggPostat: 03 aug 2012, 22:51
av Kjell T
Hoppas verkligen att förslaget stoppas! Annars finns det också risk för att det sprids till grannländerna...

Re: Naturvårdsverkets förslag.

InläggPostat: 03 aug 2012, 22:57
av Lasse Hsand
Men vad kan man göra för att göra sin röst hörd? Namn listor? Lasta ett lass m skit och dra iväg till stockholm!! :evil:

Re: Naturvårdsverkets förslag.

InläggPostat: 04 aug 2012, 06:30
av Thomas Almen
Vad gör MHF i frågan?. Finns det nån lobbyverksamhet inom veteranbilshobbyn överhuvudtaget?. Annars får vi väl försöka komma till tals med dom, å hoppas dom är mottagliga för argument.

Re: Naturvårdsverkets förslag.

InläggPostat: 04 aug 2012, 06:58
av gunnilse

Re: Naturvårdsverkets förslag.

InläggPostat: 05 aug 2012, 10:17
av mariberglund
Thomas Almen skrev:Vad gör MHF i frågan?. Finns det nån lobbyverksamhet inom veteranbilshobbyn överhuvudtaget?. Annars får vi väl försöka komma till tals med dom, å hoppas dom är mottagliga för argument.

Jag håller med dig Thomas!..

Så länge det är ett "förslag" ,så finns det all chans till kamp ,här har ni eran chans att göra eran röst hörd!..
Kan ju hända att det bara är ett "Dumnt" förslag som inte leder någonvart ,men det kan också gå under klubban och ett beslut det går inte att ändra på.

Alla förslag hur man går tillväga att protestera mot ett sådant här förslag är bra,namnlistor kan vara ett alternativ.
Alla ni som hör till ÅHS och alla ni som hör till MHF borde sammarbeta på hög nivå.
Snart ser vi ljuset av lastbilsmässan 2012 på Elmia i Jönköping ,kanske ni borde ha lite protestlistor med där?..
Och även för att sprida information ,att även press / media de tidningar med rätt forum för veteranfordon/veteranlastbilar det berörs ,skriver om detta,informera flera ..budskapet måste spridas.
Hälsningar Mari Berglund

Re: Naturvårdsverkets förslag.

InläggPostat: 05 aug 2012, 20:54
av carlevert
mariberglund skrev:
Thomas Almen skrev:Vad gör MHF i frågan?. Finns det nån lobbyverksamhet inom veteranbilshobbyn överhuvudtaget?. Annars får vi väl försöka komma till tals med dom, å hoppas dom är mottagliga för argument.

Jag håller med dig Thomas!..

Så länge det är ett "förslag" ,så finns det all chans till kamp ,här har ni eran chans att göra eran röst hörd!..
Kan ju hända att det bara är ett "Dumnt" förslag som inte leder någonvart ,men det kan också gå under klubban och ett beslut det går inte att ändra på.

Alla förslag hur man går tillväga att protestera mot ett sådant här förslag är bra,namnlistor kan vara ett alternativ.
Alla ni som hör till ÅHS och alla ni som hör till MHF borde sammarbeta på hög nivå.
Snart ser vi ljuset av lastbilsmässan 2012 på Elmia i Jönköping ,kanske ni borde ha lite protestlistor med där?..
Och även för att sprida information ,att även press / media de tidningar med rätt forum för veteranfordon/veteranlastbilar det berörs ,skriver om detta,informera flera ..budskapet måste spridas.
Hälsningar Mari Berglund


MHF ? Ni menar väl MHRF (MotorHistoriska RiksFörbundet)

Re: Naturvårdsverkets förslag.

InläggPostat: 05 aug 2012, 21:56
av Thomas Almen
Absolut Carl Evert, MHRF ska det naturligtvis vara.

Re: Naturvårdsverkets förslag.

InläggPostat: 06 aug 2012, 20:20
av Lars-Gunnar
Vid tänkta lagförslag brukar de som berörs få komma till tals med sina åsikter. Problemet är att veteranåkarna inte är organiserade utan lutar sig mot SÅF och MHRF vilket inte går i längden. Detta lagförslag drabbar ju även de som har personbilarna som veteraner.

(texten ändrad av moderator)

I USA har de en livlig lobbyverksamhet och kan driva igenom sin vilja mot gissningsvis en dusör.

Lars-Gunnar :evil:

Re: Naturvårdsverkets förslag.

InläggPostat: 07 aug 2012, 19:26
av VolvoStar
Vilket skit förslag av naturvårdsverket och alla jäkla miljömuppar :evil: hoppas det inte går igenom.

Re: Naturvårdsverkets förslag.

InläggPostat: 29 jan 2014, 19:35
av S-V L44
Mer om ämnet, men det är från tiden då tråden skapades.
http://lt.se/nyheter/sodertalje/1.17436 ... i-olagligt

Vad har hänt, och vilket är det senaste förslaget?

// Kjell N

Re: Naturvårdsverkets förslag.

InläggPostat: 29 jan 2014, 20:22
av gunnilse
Det är naturligtvis lagligt att byta olja på sin bil, byta delar osv. Däremot är det inte lagligt att skrota sin bil. Naturvårdsverket anser därför att kopplingen till ”yrkes-mässig” inte är relevant. Vi anser att detta bör tydliggöras för att underlätta för kommunerna att fatta beslut om vad som är en illegal verksamhet. Vi anser att man bör ta bort ordet ”yrkesmässig” vilket leder till att kraven i bilskrotningsförord-ningen omfattar all form av bilskrotning. Enligt ELV-direktivet, artikel 5.2, är medlemsstaterna skyldiga att se till att alla uttjänta fordon överlämnas till auktori-serade bilskrotar. Det finns alltså ingen öppning för att någon form av bilskrotning ska ske privat. De som sysslar med bilar som hobbyverksamhet får aldrig skrota sin bil hemma. Den ska slutligen lämnas hos en auktoriserad bilskrot. En sådan änd-ring medför också en ändring i bilagan till förordningen om miljöfarlig verksamhet och hälsoskydd, punkt 90.120, där ”yrkesmässig” bör tas bort. Punkt 90.119

8.3.3
Begränsningar för antal bilar man får äga
Idag finns inga gränser för hur många bilar man får vara registrerad på. Detta har lett till att det finns privatpersoner som är skrivna på tusentals bilar. Troligen åter-finns här ett antal personer som sysslar med illegal export av bilar respektive illegal bilskrotning. Om man inte är auktoriserad bilskrotare kan man inte få bilarna avre-gistrerade hos Transportstyrelsen (med vissa undantag). Naturvårdsverket bedömer att en åtgärd för att begränsa antalet fordon man som privatperson får vara skriven på skulle försvåra för de som sysslar med illegal hantering av fordon. Samtidigt skulle en sådan åtgärd inte påverka det stora flertalet privatpersoner eller verksam-heter, t.ex. bilförsäljare. Gränsen för antal bilar kan sättas till 10-20 bilar samtidigt som man kan ha undantag för de som av andra anledningar är skrivna på fler bilar, t.ex. veteranbilssamlare.
Trafikverket och Transportstyrelsen motsätter sig en sådan begränsning, baserat på att det kan begränsa medborgarnas fri- och rättighet att fritt förfoga över sin egen-dom