Tung lastbil + släp?

Efter diskussioner i flera trådar på forumet om vad som gäller för koppling av släp efter tung lastbil (tror att jag har koll på reglerna) ar att jag nu på några träffar roat mig med att fråga lite om hur det står till? Ja, inte bara med "gubbarna" utan även om de har kopplingsintyg och/eller om de haft några besvär bl a i samband med besiktningen. Undersökningen är inte ens i närheten av vetenskaplig.
Detta framkom dock i de få fall jag testat:
Ingen! kände till att de behövde ett OK kopplingsintyg för fordonskombinationen med på färd, eller ens kände till vad det var.
Ingen hade haft något som helst besvär med byråkratin, kopplingsintyg eller annat ifrågasättande i samband med kontrollbesiktning.
På besiktningen kollas trafiksäkerheten på fordonet och inget annat.
Det går tydligen till så här att man ser ett trevligt släp till salu, med rätt antal axlar som skulle passa bra ihop med den bil man har. Köper o ev. renoverar, ser till att ljus o bromsar funkar och så i väg till besiktning. Nema problema! Sedan kör man. (Något annorlunda blir det om bilen saknar kopplingsanordning i fordonsuppgifterna.)
Risk och konsekvensanalys - kort version: så länge inget händer som gör att polis blir inblandad, olycka eller likn. är det lugnt - bara att köra på. Om det mot förm. skulle inträffa något så är det risk att det mesta kollas upp och då det finns det en risk för böter för flera olika orsaker, om nu Kling o Klang är på det humöret.
Friskt kopplat - hälften brunnet - sa elektrikern! Förhoppningsvis brinner det inte i våra fall.
Detta framkom dock i de få fall jag testat:
Ingen! kände till att de behövde ett OK kopplingsintyg för fordonskombinationen med på färd, eller ens kände till vad det var.
Ingen hade haft något som helst besvär med byråkratin, kopplingsintyg eller annat ifrågasättande i samband med kontrollbesiktning.
På besiktningen kollas trafiksäkerheten på fordonet och inget annat.
Det går tydligen till så här att man ser ett trevligt släp till salu, med rätt antal axlar som skulle passa bra ihop med den bil man har. Köper o ev. renoverar, ser till att ljus o bromsar funkar och så i väg till besiktning. Nema problema! Sedan kör man. (Något annorlunda blir det om bilen saknar kopplingsanordning i fordonsuppgifterna.)
Risk och konsekvensanalys - kort version: så länge inget händer som gör att polis blir inblandad, olycka eller likn. är det lugnt - bara att köra på. Om det mot förm. skulle inträffa något så är det risk att det mesta kollas upp och då det finns det en risk för böter för flera olika orsaker, om nu Kling o Klang är på det humöret.
Friskt kopplat - hälften brunnet - sa elektrikern! Förhoppningsvis brinner det inte i våra fall.