Regnummer som visar något annat

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Regnummer som visar något annat

Inläggav Lars-Gunnar » 09 maj 2012, 20:40

Hej!

Jag såg en Volvo F 402 från senaste Tunga rallyt fotograferat. När jag så kollar numret BAN180 så är det en Mitsubishi GAO. Hur kan det bli så? Jag har upptäckt många lastbilar som blivit personbilar. Vet att flera kan ha samma 3 första bokstäverna men med olika slutsiffror.

Lars-Gunnar :?
Lars-Gunnar

Re: Regnummer som visar något annat

Inläggav Anders Ason » 09 maj 2012, 21:37

Lars-Gunnar skrev:Hej!

Jag såg en Volvo F 402 från senaste Tunga rallyt fotograferat. När jag så kollar numret BAN180 så är det en Mitsubishi GAO. Hur kan det bli så? Jag har upptäckt många lastbilar som blivit personbilar. Vet att flera kan ha samma 3 första bokstäverna men med olika slutsiffror.

Lars-Gunnar :?

Transportstyrelsen anger att Mitsubishin som var? ägd av en bilfirma avfördes ur registret 2011-08-24. D v s mycket kort tid efter att
    bilen registrerades första gången, 2011-07-27. En månad i trafik!

Kan det vara så att någon köpte bilen och flyttade utomlands? Om bilfirman själva hade gjort totalskrot av den skulle nog en ny ägare ha trätt in.
    Volvon kan ha fått det lediga numret efteråt och det är i så fall inte första gången som uppgifter varit fel i registret.

Jag har deltagarförteckningen på träffen men märkligt nog innehåller den inga regnummer.
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav Lars-Gunnar » 10 maj 2012, 08:27

Jag har 600 registrerade veteraner i min databas men de notoriska övertäckarna av reg. numret gör livet surt för mig liksom de som kör med gamla registerskyltar. Har de dem på ramen? Har sett att de har baktill men hur många tar foto av baken på lastbilar och släp för släp har jag också. Jag har varit in på alla rallyn både två och tre gånger och varje gång sett något nytt som från Motala där något snille borrat två hål i mittribban på kylaren kanske för majblomman i det stora formatet. Det ser ju inte bra ut. Men vad jag letat efter är sådant jag missat och sådant jag fått använda förstoringsglas till för att riktigt se.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar

Inläggav Lars-Gunnar » 17 maj 2012, 15:59

Jag skickade mail till transportstyrelsen och bad om en förklaring om hur en bevisligen skyltad lastbil kunde vara en personbil. Jag sade i mailet att databasen måste väl uppdateras kontinuerligt och något inbyggt larm i denna process borde finnas så man upptäcker om verkligheten inte stämmer med sanningen. Här är svaret och du Anders som är så klok hade rätt i att bilen var exporterad.

BAN180

Registreringsnummret är tidigare använt och det senaste fordonet som har haft detta fordon är följande fordon.

BAN180 . PB I MITSUBISHI GAO
Fordonet är avregistrerat då det har exporterats.
Uppgifterna om de fordon som tidigare innehaft ett registreringsnummer gallras ur registret och då finns inte dessa uppgifter kvar.
Något absolut krav på att registreringsskyltarna skall återlämnas vid avregistreringa av tunga fordon ( lastbil ) finns inte då de kan ha intygat på anmälan att skylt är förstörd.
Ett fordon som är avställt förlorar inte sitt registreringsnummer enligt nuvarande regelverk.

Enligt tidigare " bilregister kungörelsen " så kunde fordon avregistreras om det för fordonet fanns obetalda skatter eller registerhållningsavgift i 3 år vilket gjorde att det under den perioden administrativt avregistrerades fordon vid dessa registerkörningar som således kan finnas kvar men är avregistrerade.

Med vänlig hälsning
Handläggare

Lars-Gunnar
Lars-Gunnar

Återgå till Allmänt Veteransnack