Sida 1 av 1

Vilket bilmärke tillhör detta drivhjul?

InläggPostat: 29 apr 2012, 22:24
av Per Thomson
Vilket bilmärke tillhör detta drivhjul?

IMG_3371 (Small).JPG
IMG_3371 (Small).JPG (66.31 KiB) Visad 17195 gånger

Re: Vilket bilmärke tillhör detta drivhjul?

InläggPostat: 29 apr 2012, 22:29
av Anders
Jag vet att jag har sett det förut, men minnet vägar att klarna :mrgreen:

Får fundera en stund till...

Anders

Re: Vilket bilmärke tillhör detta drivhjul?

InläggPostat: 29 apr 2012, 23:57
av Regenten
Kristianstad Thermotransport körde med trilex så kanske... En LBS76:a då.. Stämmer iofs inte med plastskärmar..

Re: Vilket bilmärke tillhör detta drivhjul?

InläggPostat: 30 apr 2012, 07:49
av Thomas Almen
Liknar väldigt ett bakhjulsnav till en Scania 81/86, men så enkelt var det väl inte.

Re: Vilket bilmärke tillhör detta drivhjul?

InläggPostat: 30 apr 2012, 09:46
av herrstina-
En Vabis med Trilexhjul och polska däck, dock väsentligt nyare än LBS76.

Stina.

Re: Vilket bilmärke tillhör detta drivhjul?

InläggPostat: 30 apr 2012, 12:02
av Kjell T
Troligen en Scania ur 2- eller 3-serien.

Re: Vilket bilmärke tillhör detta drivhjul?

InläggPostat: 30 apr 2012, 21:07
av Per Thomson
Flera rätta svar, jag var inte alls beredd på så snabba 10-poängare!
Tyvärr har jag ingen belöning att ge men här kommer bilden på det ekipage driven tillhörde.

En liten fundering bara, hur mycket rätt har deras tänk att bromstrummor kyls bättre med dessa hjul och det andra argumentet var visst att de svarvade ekerhjulen hade en bättre pecission beträffande rundhet?

IMG_3372 (Small).JPG
IMG_3372 (Small).JPG (62.66 KiB) Visad 17076 gånger

Re: Vilket bilmärke tillhör detta drivhjul?

InläggPostat: 01 maj 2012, 10:54
av herrstina-
Jag tror inte att ventilationen av trummorna blir bättre med ekerhjul än vanliga, tittat man på designen ser det snarare ut som att dessa är tätare än vanliga tallrikshjul. Jag tror inte heller att fälgarna i detta fallet är svarvade. Däremot är alufälgar bearbetade med svarv och därmed ganska exakta.

Stina.

Re: Vilket bilmärke tillhör detta drivhjul?

InläggPostat: 02 maj 2012, 10:35
av Per Thomson
Det skulle vara intressant att veta argumenten varför såväl Scania som Volvo tidigare försåg bilarna till exportmarknader med eker-hjul i så hög utsträckning - kanske det helt enkelt var konservatism från kundernas sida? Det ät nog inte lika vanligt med ekerhjul längre.

När det gäller "rundhet" tänkte jag inte på fälgen utan själva ekerhjulet som är gjort i gjutgods och sedan bearbetat i svarv. En fälg till ett sådant hjul har inget centrum utan anpassas till ekerhjulet.

Någon nämner "Trilex" och det varumärket avsåg de äldre fälgarna som förekom tillsammans med ekerhjulen. Dessa fälgar var delade i tre delar - fälgen på bilden i den här tråden är av nyare typ, odelad och avsedd för slanglösa däck. Fabriken som tillverkade Trilex systemet och fortfarande idag tillverka kerhjulen heter GF (Georg Fischer) och finns i Schweitz (Schaffhausen). Vid ett tillfälle lastade i mitten på 60-talet lastade jag full trailer med sådana hjul till Volvo.

Jag hittade ingen produktbroschyr över Trilex/ekerhjul men GF tillverkade även vändskivor, här en bild från en broschyr över vändskivor.

GF001 (Small).jpg
GF001 (Small).jpg (49.04 KiB) Visad 16936 gånger

Re: Vilket bilmärke tillhör detta drivhjul?

InläggPostat: 19 maj 2012, 10:27
av Thomas Almen
Anledningen till ekerhjul på exportbilarna var troligen breddbestämmelser. Så var t.ex i Norge.Främst gällde det framaxlarna, varför en del bilar hade Trilex enbart fram. Läste på Bergli om en tidig F 88, där myndigheterna krävde att V:et på navreduktionen slipades ner före godkännande.... :roll:

Re: Vilket bilmärke tillhör detta drivhjul?

InläggPostat: 19 maj 2012, 10:56
av Anders
Thomas Almen skrev:Läste på Bergli om en tidig F 88, där myndigheterna krävde att V:et på navreduktionen slipades ner före godkännande.... :roll:


Snacka om millimeterrättvisa! :lol:

Anders