Veteranträff i Gävle

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Veteranträff i Gävle

Inläggav LarsJo » 28 apr 2012, 22:33

Kommer just i från en trevlig tillställning. Vi var cirka 25 pers som träffades för att prata om gamla historier från chaufförs- och åkarlivet i kväll i Gävle. Åldern på "veteranerna" var från 47 till 80 år! Detta är andra gången vi träffas och de flesta historieberättelserna har filmats. Det finns en oändlig gruva att gräva ur där bl a Gävles "riksoriginal": LÅNG-HARRY och KROON inte sällan dyker upp i historieberättandet.

KUL SOM FAN var det i alla fall och jag rekommenderar andra att fixa sådana här träffar bland chaufförsveteranerna på respektive ort. Vi käkade Pytt-i-panna och klämde några bärs i all enkelhet och hade mycket trevligt! /Lars Jonsson Gävle
LarsJo

Re: Veteranträff i Gävle

Inläggav Thomas Almen » 29 apr 2012, 07:26

Var lokalen "Blå Grottan", eller?... :wink: Lät som en trevlig tillställning. Lägg gärna ut info. om det blir fler träffar.
Thomas Almen

Inläggav kroon jr » 07 okt 2013, 19:15

HEj.Det är första gången jag skriver här inte den sista.Som ni kanske förstår är jag kronns son,satt med min far igår söndag den 6 okt.i nästan tre timmar o talade om gamla minnen från förr.Jag har försökt fått han att skriva en bok om sitt liv men vi får se.Allt som jag har läst är sant om min far,en episod jag själv var med på hände för 20år sedan.Vi hade varit till uppsala o hämtat två dragbilar,den ena fick vi dra med dragkrok till gävle.men vi hade grön plåtar på bägge bilarna vid Tierps kyrka stog länstrafikgruppen klart vi blev stoppade.Den var en äldre polis som kände min far,han utbrast men snälla kroon det här gick lite för fort.Vad på min far utbrast tiita inta på mig jag förökte bromsa prata med junior.Det minna vänner är min far det som jätte stolt över han är en legend.Tack för att jag fick skriva.Mvh Janne Kroon
kroon jr

Inläggav Thomas Almen » 07 okt 2013, 19:40

Kul, å välkommen Janne!. Se till att åtminstone hälften blir nedskrivet, det bör räcka en stund.... Har haft nöjet att träffa senior, hos Lasse Jonsson.
Thomas Almen

Inläggav Reid Hulting » 07 okt 2013, 19:53

Välkommen och det blir kul och intressant med fler berättelser.
Beträffande Tierps-polisen råkade jag på dem en gång också under en grönskyltstransport av en gammal S-V BF76:a med laddningsproblem. Det blev en del aja-baja och därefter blåljuseskort tillbaka till Månkarbo 8) :D .

Reid.
Reid Hulting

Inläggav Per Thomson » 07 okt 2013, 22:21

Hej Janne Kroon och välkommen att berätta mer!
Var din far möjligen engagerad med finlandstrafik vid mitten på 60-talet?
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav sjömannen » 06 jan 2014, 19:49

Jadu Janne Kron, som du vet så började jag ju min "karriär "med Lång- Harry o Skärberg som grabb i slutet på 60 talet,kan lova det var många dråpliga episoder,tyvärr har jag glömt en del p.g.a den svåra skallskadan jag drabbades av,men minnet brukar kvickna till när man pratar med folk från den tiden.Far din John-Einar o jag körde åt Europa Bilgods i Stockholm i början på 70 talet. Hade jag haft alla minnen i behåll,hade de kunnat bli ett helt bibliotek.
sjömannen

Inläggav Reid Hulting » 06 jan 2014, 19:59

Kul, nån till som har kört för Europa bilgods i början av 70-talet. Började min fjärrbilskarriär där då med två LS76:or, bil + släp.

Reid.
Reid Hulting

Inläggav sjömannen » 06 jan 2014, 20:06

kroon jr skrev:HEj.Det är första gången jag skriver här inte den sista.Som ni kanske förstår är jag kronns son,satt med min far igår söndag den 6 okt.i nästan tre timmar o talade om gamla minnen från förr.Jag har försökt fått han att skriva en bok om sitt liv men vi får se.Allt som jag har läst är sant om min far,en episod jag själv var med på hände för 20år sedan.Vi hade varit till uppsala o hämtat två dragbilar,den ena fick vi dra med dragkrok till gävle.men vi hade grön plåtar på bägge bilarna vid Tierps kyrka stog länstrafikgruppen klart vi blev stoppade.Den var en äldre polis som kände min far,han utbrast men snälla kroon det här gick lite för fort.Vad på min far utbrast tiita inta på mig jag förökte bromsa prata med junior.Det minna vänner är min far det som jätte stolt över han är en legend.Tack för att jag fick skriva.Mvh Janne Kroon

Men Janne,va far din sååå seriös för 20 år sedan? "Grönplåtar"???,,,såna existerade inte förr, har väl blivit ett antal bilar med körförbud som flyttats i mörkret.Hälsa farsan !!!!,,o fråga om han minns när vi skulle ner me en av Eires bilar till Arboga......sånt glömmer man aldrig./Sjömannen
sjömannen

Inläggav sjömannen » 06 jan 2014, 20:15

Reid Hulting skrev:Kul, nån till som har kört för Europa bilgods i början av 70-talet. Började min fjärrbilskarriär där då med två LS76:or, bil + släp.

Reid.

Jodå,körde där några år tror de va 73-76,minns inte dig,men tror vi va ca 10 åkare som körde där mestadels,Kommer ihåg Ernst Norling,Hötappen,Willy Palmer,Bonden,Kjelle, tror Svarte Petter oxo körde där ett tag,hemlassen norrifrån fick vi väl i huvudsak från Lugnvik o Nordprotekt,Jag hade en F88,o sen en F89,me en 3 axl.Forss vagn/Sjömannen
sjömannen

Inläggav Reid Hulting » 06 jan 2014, 20:28

Willy Palmers bil tog jag över, det blev min första tradare. Jodå Svarte Petter körde där också, han hade klippt om STP-märken för att märka sin metallicblå och vita LBS76:a så att det stod SPT istället, förkortning för Svarte Petter Tyresö. Jag hade bl.a. Hasse Rödtopp som chaufför. Kommer ihåg flera av namnen du nämner, och stressade Yngve på Nordprotekt bl.a.. Europa bilgods flyttade väl till Gävle senare. Det dyker upp en del minnen från den tiden :twisted: :D .

Reid.
Reid Hulting

Inläggav sjömannen » 06 jan 2014, 22:23

Reid Hulting skrev:Willy Palmers bil tog jag över, det blev min första tradare. Jodå Svarte Petter körde där också, han hade klippt om STP-märken för att märka sin metallicblå och vita LBS76:a så att det stod SPT istället, förkortning för Svarte Petter Tyresö. Jag hade bl.a. Hasse Rödtopp som chaufför. Kommer ihåg flera av namnen du nämner, och stressade Yngve på Nordprotekt bl.a.. Europa bilgods flyttade väl till Gävle senare. Det dyker upp en del minnen från den tiden :twisted: :D .

Reid.

Tommy som hade Europa Bilgods flyttade mycke riktigt till Hedesunda en period,,Den bil du tog över av Willy,va de en gammal ASG bil,en V8a,me en 4 axlad Brockhouse vagn?,minns han hade en sån när vi körde skrotbilar till Halmstad,o taktegel tbx upp till Sthlm? Om jag inte är helt fel ute vill jag minnas att Rödtoppen körde en V8a me ståhytt åt Hägerstens Åkeri...eller var de du som hade de?,,Fan,,,,,kul de här....säger som du,,,de dyker upp minnen......./Sjömannen
sjömannen

Inläggav flak » 06 jan 2014, 23:24

Exakt hur såg SPT märket ut? efter lite pulande så fick jag ihop detta...
stp-printable-coupon.jpg
stp-printable-coupon.jpg (66.93 KiB) Visad 15156 gånger

Spännande med historiken och berätta gärna mer.
Flak
Användarvisningsbild
flak

Inläggav Reid Hulting » 06 jan 2014, 23:25

Jo att Tommy flyttade till Hedesunda vet jag. Var upp dit med en av mina Bröytar och grävde ut en swimming-pool åt honom. Men firman flyttade upp till ett kontor i Gävle också.
Bilen jag köpte av Willy var en Scania-Vabis LS76S50 1966 med största Be-Ge hytten och en 3-axlad 12,5 meters BRIAB kortboggievagn. Allt lackat i Cheva-grönt och vitt med rött chassie.
1975 köpte jag en ny SCANIA LBS140S46 med sovhytt och kopplade BRIAB-vagnen efter, Rödtoppen blev förste chaufför att köra den. Jag fick skällning, och humör hade han, för att jag inte hade beställt bilen med keps, så det fick vi eftermonterat lite hastigt.
Efter att ha jobbat åt mig några år började han på Hägerstens åkeri igen, han hade jobbat där tidigare.
Ja skrotbilar till Halmstad, potatis från Halland till Norrland och så oftast nåt virkeslass av Yngve på Nordprotekt tillbaka till södra delen, bl.a..
Jag kommer ihåg en gång en av mina chaufförer, inte Rödtoppen, lastat skrotbilar på Sollentuna bildemontering, norr om Stockholm, mitt i vintern, snöigt och halt. Utfarten från bildemonteringen var en brant backe ner mot E4:an, motorvägen gick alldeles nedanför utfarten och slutade med en tvär kurva åt höger. Det bar sig inte bättre än att när han bromsade för kurvan så kom släpet ut till vänster om bilen, framaxeln tvärs under släpet. Så naturligtvis lade han hela lasset ut över stängslet och ut på E4:an, turligt nog bara ut på vägrenen. Snacka om att det såg ut som en större olycka. Ett av de tillfällen då man önskat att man inte svarat i telefon.
En större olycka såg det ut som också den gången, jag tror det var Norling, missat det här med att köra via Stigtomta och istället skrapat av några skrotbilar hos Kalle i backen vid Jönåkersviadukten. Nån dam i en efterkommande bil lär ha trott att det var allvar och svimmat.

Reid.
Senast redigerad av Reid Hulting 08 jan 2014, 20:02, redigerad totalt 1 gång.
Reid Hulting

Inläggav sjömannen » 07 jan 2014, 09:06

Reid Hulting skrev:Jo att Tommy flyttade till Hedesunda vet jag. Var upp dit med en av mina Bröytar och grävde ut en swimming-pool åt honom. Men firman flyttade upp till ett kontor i Gävle också.
Bilen jag köpte av Willy var en Scania-Vabis LS76S50 1966 med största Be-Ge hytten och en 3-axlad 12,5 meters BRIAB kortboggievagn. Allt lackat i Cheva-grönt och vitt med rött chassie.
1975 köpte jag en ny SCANIA LBS140S46 med sovhytt och kopplade BRIAB-vagnen efter, Rödtoppen blev förste chaufför att köra den. Jag fick skällning, och humör hade han, för att jag inte hade beställt bilen med keps, så det fick vi eftermonterat lite hastigt.
Efter att ha jobbat åt mig några år började han på Hägerstens åkeri igen, han hade jobbat där tidigare.
Ja skrotbilar till Halmstad, potatis från Halland till Norrland och så oftast nåt virkeslass av Yngve på Nordprotekt tillbaka till södra delen, bl.a..
Jag kommer ihåg en gång en av mina chaufförer, inte Rödtoppen, lastat skrotbilar på Sollentuna bildemontering, norr om Stockholm, mitt i vintern, snöigt och halt. Utfarten från bildemonteringen var en brant backe ner mot E4:an, motorvägen gick alldeles nedanför utfarten och slutade med en tvär kurva åt höger. Det bar sig inte bättre än att när han bromsade för kurvan så kom släpet ut till vänster om bilen, framaxeln tvärs under släpet. Så naturligtvis lade han hela lasset ut över stängslet och ut på E4:an, turligt nog bara ut på vägrenen. Snacka om att det såg ut som en större olycka. Ett av de tillfällen då man önskat att man inte svarat i telefon.
En större olycka såg det ut som också den gången, jag tror det var Erling, missat det här med att köra via Stigtomta och istället skrapat av några skrotbilar hos Kalle i backen vid Jönåkersviadukten. Nån dam i en efterkommande bil lär ha trott att det var allvar och svimmat.
Jo de stämmer,en kort period hade han en liten holk på S,Kungsgatan i Gävle.Han som tappa av skrotbilen i Jönåker,de va Ernst Norling,den första som kom när han stod där,,,-de va Polisen,,,men han kom lindrigt undan-inga större påföljder. -Du måste ha vart rik innan- om du hade råd med både ny bil o telefon,för dom var ju inte direkt kända för att betala särskilt bra? :roll: :roll: ,Minns man låg på ca 11-1200 mil i månaden,men blev aldrig mer än ca 30-34 när avräkningen kom o alltid laddat med enkronor för att ringa om nya lass."Ring om en timme" va standardsvaret. Vicke skötte ju ruljangsen då. Å andra sidan hade man inte så mycket att välja på,- de va svårt att få tillstånd den tiden,tror inte de va många som hade de av oss som körde där. Men de var en rolig tid som jag ofta tänker tillbaka på, fast minnet sviker ibland,så poppar det upp lite saker när man pratar om det. Skulle va kul o snacka me dig,om du har tid o lust ring gärna 070 653 7900 Sjömannen

Reid.
sjömannen

Nästa

Återgå till Allmänt Veteransnack