Sida 2 av 5

Re: Scania Flyttbuss!

InläggPostat: 11 maj 2012, 20:53
av Anders Ason
Kul att bussen blev räddad och att forumet var inblandat.

"måste jag nog bli 150 år minst, om jag ska fixa alla projekt jag har", känner nog många av oss igen. Men ...., man måste drömma och även glömma att tanken går minst 100-tals gånger snabbare än verkligheten när vi ser möjligheter i ett objekt och inte hindren/svårigheterna. Motsatsen är att inga projekt allas kommer i gång! Vissa blir ju trots allt färdiga. :D
Lycka till!



Re: Scania Flyttbuss!

InläggPostat: 11 maj 2012, 21:32
av Lasse Hsand
Väldigt roligt att höra att den blev räddad. Kikade på väldigt noga när jag åkte hem och den stod inte på den plats där jag sett många bussar och lastbilar möta sitt öde.

Re: Scania Flyttbuss!

InläggPostat: 11 maj 2012, 22:13
av Åkarns Kalle
Va roligt !!!!!

Men inte behöver du traila hem den
Lasse Hsand kör den till Sundsvall där Lars Gunnar tar över han kör den till Gnarp där jag tar över och medans LG åker X-tåget hem
jag kör den till Hudik eller S-hamn dit du åkt X-tåg för att möta mig och jag tar X-tåget hem
Helt perfekt :wink:

Lycka till med projektet

/Kalle

Re: Scania Flyttbuss!

InläggPostat: 11 maj 2012, 23:50
av LarsJo
Logistik på hög nivå, Åkarns Kalle. Allt det där hade nog funkat om inte någon ovänlig skäl hade snott kylarn på bussen...

Re: Scania Flyttbuss!

InläggPostat: 11 maj 2012, 23:54
av färingsösoljeätare
:arrow:

Re: Scania Flyttbuss!

InläggPostat: 12 maj 2012, 07:57
av Lasse Hsand
Eftersom man aldrig kan hålla sig ifrån saker. Så var jag och tittade på denna buss för någon månad sen innan den hamnade på Blocket. Då berättade förra ägaren att bussen skulle flyttas för något årsedan. Den drogs efter en traktor en liten bit. Bromsen skulle utgöras att man la i en låg växel och upp med kopplingen. Vid första korsningen detta genomfördes så startade bussen direkt. :D

Re: Scania Flyttbuss!

InläggPostat: 12 maj 2012, 09:39
av LarsJo
Kul att höra. Dessa motorer brukar vara grymt lättstartade, åtminstone när det över över 10 plusgrader. När du tittade på bussen; fanns det någon kylare i den då? Tycker nämligen det känns lite märkligt att kylaren "försvunnit"...

Re: Scania Flyttbuss!

InläggPostat: 13 maj 2012, 01:05
av Åkarns Kalle
"Logistik på hög nivå, Åkarns Kalle. Allt det där hade nog funkat om inte någon ovänlig skäl hade snott kylarn på bussen..."

Ajfan då sprack det
Snott kylaren vet du vem så du kan sno tillbaka?

/Kalle

Re: Scania Flyttbuss!

InläggPostat: 13 maj 2012, 18:50
av Lasse Hsand
Nu står det en Scania 75a dragare på ett växelflak där. Med en kran bakom hytten. Ska skrotas enligt annons på Blocket.

Re: Scania Flyttbuss!

InläggPostat: 13 maj 2012, 20:26
av Kjell T
Jag håller med om att det är trevligt att detta unika fordon är räddat från skrotning. Sedan kan man ju fråga sig om det är en buss eller lastbil.

Re: Scania Flyttbuss!

InläggPostat: 13 maj 2012, 21:07
av Lasse Hsand
Den borde väl räknas som lastbil för det finns bara ett pasagerar säte. Men den ser ut som en buss. :D :D

Re: Scania Flyttbuss!

InläggPostat: 13 maj 2012, 22:15
av färingsösoljeätare
:arrow:

Re: Scania Flyttbuss!

InläggPostat: 18 maj 2012, 23:32
av Nisse
Kjell T skrev:Jag håller med om att det är trevligt att detta unika fordon är räddat från skrotning. Sedan kan man ju fråga sig om det är en buss eller lastbil.


Den får väl köras på c kort?
Klart att det då är en lastbil!
Kul att den kunde räddas. :)

Re: Scania Flyttbuss!

InläggPostat: 19 maj 2012, 12:08
av LarsJo
För mig, som är uppvuxen i flyttbranschen, är en flytt- eller möbelbuss självklart en lastbil. Tidigare hade ju flyttfirmorna antingen en buss eller också dragbil+trailer för att klara uppdragen. Senare, under 70-talet, började vi använda lastbilschassin på vilka det byggdes fasta skåp. Under 80-talet slog växelskåpen igenom i branschen, något som fortfarande är det vanligaste. Dock har vi börjat bygga möbelbuss-liknande skapelser igen, baserat på maxvolymchassin 6x2*4, med 65 "kubbars" skåp.

Backar vi till 70- 80-talet var ju det en fantastisk upplevelse att köra en "pannkaka", en Volvo B58 eller B10 M med mittmotor. Den hade redan då allt och lite till i komfort- och körupplevelse som dagens moderna bilar har:

* Mycket låg ljudnivå (Motorn låg ju midskepps långt in under skåpet)

* Suverän fjädringskomfort, fulluft har funnits på bussar sedan 60-talet. (Dock jävligt svajiga, bristen på vettig krängningshämmare gjorde att hela karossen "la över" i kraftiga svängar)

* Sist men inte minst: BUSSUTVÄXLING!! Att köra 120-130 km/h var fullt möjligt! Kul och effektivt.

Den buss som tråden handlar om, är dock av "den gamla stammen" = Fruktansvärd ljudnivå från den bullriga frontmotorn, Styv bladfjädring och inte alltför snabb utväxling...

/Lars Jonsson

Re: Scania Flyttbuss!

InläggPostat: 22 maj 2012, 05:28
av Säters El-kvarn
Är det Thor-kaross på bussen?
Den är väldigt lik den Volvo-B615, med Thorkaross, som jag haft i min ägo.