av LarsJo » 19 maj 2012, 12:08
För mig, som är uppvuxen i flyttbranschen, är en flytt- eller möbelbuss självklart en lastbil. Tidigare hade ju flyttfirmorna antingen en buss eller också dragbil+trailer för att klara uppdragen. Senare, under 70-talet, började vi använda lastbilschassin på vilka det byggdes fasta skåp. Under 80-talet slog växelskåpen igenom i branschen, något som fortfarande är det vanligaste. Dock har vi börjat bygga möbelbuss-liknande skapelser igen, baserat på maxvolymchassin 6x2*4, med 65 "kubbars" skåp.
Backar vi till 70- 80-talet var ju det en fantastisk upplevelse att köra en "pannkaka", en Volvo B58 eller B10 M med mittmotor. Den hade redan då allt och lite till i komfort- och körupplevelse som dagens moderna bilar har:
* Mycket låg ljudnivå (Motorn låg ju midskepps långt in under skåpet)
* Suverän fjädringskomfort, fulluft har funnits på bussar sedan 60-talet. (Dock jävligt svajiga, bristen på vettig krängningshämmare gjorde att hela karossen "la över" i kraftiga svängar)
* Sist men inte minst: BUSSUTVÄXLING!! Att köra 120-130 km/h var fullt möjligt! Kul och effektivt.
Den buss som tråden handlar om, är dock av "den gamla stammen" = Fruktansvärd ljudnivå från den bullriga frontmotorn, Styv bladfjädring och inte alltför snabb utväxling...
/Lars Jonsson