Scania Flyttbuss!

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Scania Flyttbuss!

Inläggav Lasse Hsand » 23 apr 2012, 18:00

Har kikat på denna på Blocket har legat ute utan bild. Bortskänkes kan ju vara lockande har. Har letat en container att ha saker i men tänkte en flyttbuss måste ju gå lika bra. Men efter förhandlingar i familjerådet blev det nej. Nej bara skojar den är för ful att ha stående på gården det innser tom jag. Men kunde inte hålla mig därifrån så idag var jag dit och fick veta att den var bortskänkt och skulle skrotas. Motor o låda axel m,m låg redan på Blocket. Så ta en sista titt nu finns ju bilder kvar i cyber rymden.
Flytt.jpg
Flytt.jpg (71.35 KiB) Visad 22635 gånger
Flyttbuss.jpg
Flyttbuss.jpg (75.99 KiB) Visad 22635 gånger
flyttb.jpg
flyttb.jpg (79.55 KiB) Visad 22635 gånger
Men det vet i :evil: om den inte är snyggare än en 20fots container. :D :?
MVH Lars .J
Användarvisningsbild
Lasse Hsand
 
Inlägg: 2217
Blev medlem: 12 jan 2010, 15:54
Ort: Härnösand

Re: Scania Flyttbuss!

Inläggav Lasse Hsand » 23 apr 2012, 20:21

Man kanske skulle rädda ratten iallafall. :cry:
MVH Lars .J
Användarvisningsbild
Lasse Hsand
 
Inlägg: 2217
Blev medlem: 12 jan 2010, 15:54
Ort: Härnösand

Re: Scania Flyttbuss!

Inläggav S-V L44 » 23 apr 2012, 21:10

Den bussen var ganska unik.
Synd att ingen kunde ta hand om den på ett bättre sätt än att låta den gå till skrot.
Det tillverkades endast 26 chassin av denna typ, B66. Denna buss tillhörde de första och man kan ju anta att de flesta av de få chassierna förblev bussar för personbefordran.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2348
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Scania Flyttbuss!

Inläggav LarsJo » 24 apr 2012, 16:30

Det kan vara så att detta fantastiska åk är räddat åt eftervärlden. Bussen kommer från det legendariska företaget BYLUND & CO i Ullånger och tycks ha klarat sina 49 år rätt bra. Återkommer med mer info om hur detta drama slutar...Lars Jonsson Gävle
LarsJo
 
Inlägg: 120
Blev medlem: 30 nov 2010, 19:37

Re: Scania Flyttbuss!

Inläggav Lasse Hsand » 24 apr 2012, 20:13

Väldigt roligt att höra. Har sett alldeles för många fordon skäras ner på detta ställe .
MVH Lars .J
Användarvisningsbild
Lasse Hsand
 
Inlägg: 2217
Blev medlem: 12 jan 2010, 15:54
Ort: Härnösand

Re: Scania Flyttbuss!

Inläggav Åkarns Kalle » 24 apr 2012, 21:57

http://www.bylunds.se/

Kanske finns i bildarkivet?
Den enda form av sport som intresserar mej är transport

Åkeriet har kört för Bilspedition, Linjegods, ASG, Fraktarna, X-Trafik, numera kör vi mest beställningstrafik med buss & lastbil.
Åkarns Kalle
 
Inlägg: 820
Blev medlem: 15 aug 2007, 12:36
Ort: Gnarp

Re: Scania Flyttbuss!

Inläggav Lasse Hsand » 24 apr 2012, 22:08

Första bilden bussen i mitten. Väldigt roligt och se!!!
MVH Lars .J
Användarvisningsbild
Lasse Hsand
 
Inlägg: 2217
Blev medlem: 12 jan 2010, 15:54
Ort: Härnösand

Re: Scania Flyttbuss!

Inläggav LarsJo » 24 apr 2012, 22:19

Jodå, som sagt, den aktuella bussen syns på flera bilder. För mig är det fantastiskt roligt att rädda denna raritet från skärbrännaren eftersom jag har många trevliga minnen av Hans Bylund i Ullånger. Våra företag var delägare i SEFAB, Samverkande Expressföretag AB som sedermera blev FMT. Det hände då och då att man stannade för vid deras bostad som låg typ fem meter från E4:an och fick en kaffe inne hos Hans och hans fru. Bussen har en Thor-kaross, vilket enligt mitt tycke är en av de snyggaste möbelbuss-karosserierna! Om allt går i lås finns bussen hemma i Gävle inom någon vecka och planen är att den någon gång i framtiden ska rulla på rallyna med min gamla möbelvagn bakom; en Ackermann från 1956 som ägts av en annan klassisk flyttfirma från Norrland: Timrå Expressbyrå AB. Men viktigast just nu är räddningen från skärbrännarens otäcka låga.../Lars Jonsson
LarsJo
 
Inlägg: 120
Blev medlem: 30 nov 2010, 19:37

Re: Scania Flyttbuss!

Inläggav herrstina- » 24 apr 2012, 22:28

Ska du hänga en släp efter den där får du inte ha bråttom, lycka till!

Hur har det gått med ditt lådbilsprojekt?

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3826
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Re: Scania Flyttbuss!

Inläggav S-V L44 » 24 apr 2012, 22:55

Flyttbussarnas tid är ju passe, men man minns dem från förr.
Det vore ju riktigt trevligt om en flyttbuss, dessutom med ovanligt chassi, blev bevarad åt eftervärlden.
Kanske vi kan se den på kommande rallyn?
Lycka till LarsJo

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2348
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Scania Flyttbuss!

Inläggav LarsJo » 24 apr 2012, 23:34

Jodå, Stina, det är ju 190 kusar!!!! Kommer gå som hejsan!

Angående "lådbilen" så är den på Kaupe i Finland på byggnation. Jag bygger en ny låda, men med 1983-utseende på den. Tanken är att den rullar ut nästa år då den blir 30 år!
LarsJo
 
Inlägg: 120
Blev medlem: 30 nov 2010, 19:37

Re: Scania Flyttbuss!

Inläggav LarsJo » 24 apr 2012, 23:42

Jodå S-V L 44, om några år kanske den och släpet kommer synas på rallyn, men det akuta nu är att få hem den i säkerhet från smältugnarnas djupa gap.

Jag har sedan tidigare en Volvo B57 med Skandia-kaross och därtill hörande Briab vagn också med Skandia-kaross, som kanske också kommer ut på vägen igen. Möbelbussar är mitt rätta element då jag arbetat i den branschen, både som chaufför, åkare och speditör...

MEN, tiden, tiden, tiden. Skulle önska mig 96 timmar om dygnet. Trots att jag inte är mer än 47 år måste jag nog bli 150 år minst, om jag ska fixa alla projekt jag har. Men halva grejen är att rädda fordonen från förgängelse och få in dom under tak, vilket är det primära målet för mig.

I bland säljer jag något objekt, men bara till "rätt köpare" och inte på export. Se exempelvis Bedforden i sista Klassiska Lastbilar.
LarsJo
 
Inlägg: 120
Blev medlem: 30 nov 2010, 19:37

Re: Scania Flyttbuss!

Inläggav Lasse Hsand » 25 apr 2012, 06:01

Väldigt roligt att höra att den förmodligen kommer att räddas. Slå en signal om du behöver hjälp vid hämtning eller ordna traktor eller liknande. Finns runt stan med omnejd mån-fre. Mvh Lars 070-2692252
MVH Lars .J
Användarvisningsbild
Lasse Hsand
 
Inlägg: 2217
Blev medlem: 12 jan 2010, 15:54
Ort: Härnösand

Re: Scania Flyttbuss!

Inläggav Lasse Hsand » 11 maj 2012, 19:04

Blev det affär? Såg att den försvunnit idag.
MVH Lars .J
Användarvisningsbild
Lasse Hsand
 
Inlägg: 2217
Blev medlem: 12 jan 2010, 15:54
Ort: Härnösand

Re: Scania Flyttbuss!

Inläggav LarsJo » 11 maj 2012, 20:40

Jo det blev affär. Byte mot ett antal ton stålskrot blev köpeskillingen. Säljare var ju en skrothandlare och bussen hade nog redan varit platt om vi inte genom forumet fått reda på det hemska som höll på att hända. Bussen är flyttad till annan adress i Härnösand så länge, medan jag samlar skrot som jag kan betala med...Ska åka och traila hem den inom någon vecka.
LarsJo
 
Inlägg: 120
Blev medlem: 30 nov 2010, 19:37

Nästa

Återgå till Allmänt Veteransnack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 32 gäster