Sida 1 av 1

Bil + släp

InläggPostat: 22 apr 2012, 21:39
av Lars-Gunnar
Hej!

Vad beror det på att en lastbil med ett visst regnr. bara får framföra ett släp med ett visst regnr, medan andra tycks få koppla till ett släp som den bilen inte ursprungligen hade?

Jag vet att min far drog ett och samma släp hela tiden. Det var som om släpet var i symbios med lastbilen. Jag tänkte inte på det då men inte vet jag om han hade kunnat ta ett annat släp än det ursprungliga. Antar att man isåfall måste ha släpets registerhandlingar med sig.

Lars-Gunnar :)

Re: Bil + släp

InläggPostat: 22 apr 2012, 22:07
av Reid Hulting
Och ett kopplingsintyg, eftersom man på den tiden var tvungna att besiktiga bil och släp ihop. Hade man flera släp så gällde ett kopplingsintyg för varje släp.
Idag är koplingsanordningarna klassade för vilka kopplingar som går ihop, och därför behövs inte ngt kopplingsintyg längre.
Reid.

Re: Bil + släp

InläggPostat: 23 apr 2012, 15:27
av Per Thomson
Reid,
när infördes bestämmelse om att kopplingsintyg erfordrades?

Re: Bil + släp

InläggPostat: 23 apr 2012, 16:04
av Reid Hulting
Jag vet inte :oops: . Jag satt och funderade på det när jag skrivit inlägget, om det hade börjat gälla den tid som Lars-Gunnar skrivit om. Men så tänkte jag att någon som vet bättre skulle komma in och rätta mig :mrgreen: .
Reid.

Re: Bil + släp

InläggPostat: 23 apr 2012, 16:10
av Anders Ason
Här avhandlas det, dock inte när kopplingsintygen kom. Vill minnas att det var mycket länge sedan.
viewtopic.php?f=4&t=4315

se även här, § 13.1:
http://www.regeringen.se/content/1/c4/2 ... 1b3b42.pdf

Re: Bil + släp

InläggPostat: 24 apr 2012, 06:54
av Kjell T
Första gången jag hörde om att det var möjligt att besikta personbilar med dragkrok för korskoppling, som det heter här, var 1975. Det var då nytt och möjliggjorde användningen av alla släp godkända för korskoppling under förutsättning att bilen var godkänd för korskoppling. När det ändrades för lastbilar och släp vet jag inte. Kanske vid samma tidpunkt?

Re: Bil + släp

InläggPostat: 24 apr 2012, 18:51
av Per Thomson
Jag tror att krav på kopplingsintyg infördes tidigt 60-tal efter att det hade skett en del olyckor med tappade släpvagnar. I en av dessa olyckor var en boggie-kärra inblandad och dessa ansågs tydligen särskilt farliga eftersom högsta tillåtna bruttovikt för den typen av släpvagn samtidigt begränsades till 12 ton. Senare kom den begränsningen att upphöra.

Det är inte helt lätt att hitta när äldre bestämmelser trädde i kraft.

Re: Bil + släp

InläggPostat: 25 apr 2012, 21:52
av Lars-Gunnar
Tiden jag talar om är 1964 då min far körde med samma släp och besiktigade den samtidigt med bilen så du kan ha rätt Per. Det måste finnas någon paragraf gällande kopplingsintygets införande. Jag har hittat paragrafer men de har upphört så det är svårt att söka bakåt.

Vad jag också funderar över är om kättingförankring är slopad idag. Tror det var obligatoriskt för längesedan. Om dragstången brister idag slits slangarna bort och släpets bromsar slår till så kättingförankring kanske inte är av nöden.

http://www.akeri.se/files/bilder/sa/200 ... fordon.pdf

1 maj 2003 försvann kopplingsbesiktningen och därmed även kopplingsklassningen.

Lars-Gunnar :)

Re: Bil + släp

InläggPostat: 26 apr 2012, 10:36
av Per Thomson
Mig veterligen har det aldrig funnits något krav på kättingförankring. Det var nog något som som skedde helt efter frivilligt beslut och fr o m 60-talet såg jag aldrig någon sådan. Däremot var Fors dragbalk fortfarande försedd med sådana fästkrokar även fast de aldrig kom att användas vid den tiden.

Den länk till VBG-dokumentet gäller nuvarande kopplingar och har inte med modell 200 som var den vanligaste kopplingen på svenska bilar under 60-talet. Föregångaren från VBG var modell 100 som saknade automatik men i övrigt hade samma tapp/öglemått som den efterföljande automatiska 200-modellen. VBG såg sig nog tvungna att införa automatiken för att inte bli utkonkurrerade av de tyska kopplingarna som hade automatik långt innan (Cramer, Rockinger m fl). Däremot hade de tyska kopplingarna en klenare tapp. Svenska åkare som körde på kontinenten valde oftast Rockinger.