En F88 med ovanliga bakaxlar

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

En F88 med ovanliga bakaxlar

Inläggav Bengt Dahlberg » 06 apr 2012, 20:02

http://i25.photobucket.com/albums/c63/bengts/bil/Bolivia/IMG_9326a.jpg
Takräcket och stegen på hytten verkar nordiska.
http://i25.photobucket.com/albums/c63/bengts/bil/Bolivia/IMG_9328a.jpg
Tycker bakaxlarna ser obekanta ut. Även anordningen av fjädrarna verkar obekant. Kanske hela anordningen monterats i Bolivia.
Bengt Dahlberg

Re: En F88 med ovanliga bakaxlar

Inläggav bma.finland » 06 apr 2012, 20:19

rockwell ?blad som på släp på båda axlarna med balansering mellan henrickson .amerikansk tror jag
bma.finland

Inläggav Per Thomson » 06 apr 2012, 21:43

Sådana detaljobservationer är intressanta, tackar!
Någon sådan typ av boggie har inte förekommit från Volvo under FB88:tiden vad jag vet. Det skulle vara intressant om mer bakomliggande förklaring stod att finna.

Utseendet på navreduktionen stämmer heller inte med Volvos frå F88:tiden så jag misstänker det Bengt själv säger att det är något ihop-kok som skett utanför Volvos regi.

(Kanske tråden kommer att flyttas till Volvohistorik beroende på svar)
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav Stefan Bengtsson » 07 apr 2012, 17:03

Hej. Jag är helt övertygad om att de själva har monterat en tandemboggi från ett annat fabrikat när Volvon kom till Bolivia. Ser ut att kunna vara MB-axlar? Såg själv i Abu Dhabi en FH12:a med enorma drivaxelfjädrar och vet att många luftfjädrade bilar byggs om i mottagarländerna till enklare typer av fjädring.

Mvh Stefan Bengtsson

[attachment=0]000 Volvo driv med häftiga fjädrar.JPG[/attachment]
Bilagor
000 Volvo driv med häftiga fjädrar.JPG
000 Volvo driv med häftiga fjädrar.JPG (50.78 KiB) Visad 9714 gånger
Stefan Bengtsson
Stefan Bengtsson

Inläggav Lars-Gunnar » 11 apr 2012, 11:07

Ja, folk i andra länder som inte har råd med Volvos kostnader tar annat och sätter på och många är tekniskt kunniga med enkla medel till buds. Jag antar att det måste vara gammal hederlig fjädring för att motstå påfrestningen på många gånger dåliga vägar.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar

Inläggav Håkon-B » 25 apr 2012, 18:09

F88'n fra Bolivia har fått påmontert tyske bakaksler. Denne akseltypen ble brukt av Mercedes-Benz og MAN i 20 år, minst. Samme navreduksjon sitter også på mange Åkerman hjulgravere.
Hele denne tandemboggien, med 4 bladfjærpakker og alt, tror jeg er hentet fra en Mercedes fra tidlig 70-tall.
Men Volvo hadde et lignende arrangement kalt L-ride på F12, og sikkert også på de eldre F88 / 89

En tegning av L-ride boggien finnes i en tidligere tråd, her: (Langt nede på side 2)

viewtopic.php?f=1&t=1212&hilit=tandem&start=15
Håkon-B

Inläggav Lars-Gunnar » 26 apr 2012, 00:14

Vad är det för typ av axlar denna svenska Titan Turbo har som den fick i slutet på 50-talet. Bilen är tandemdriven och ägs av Lars-Erik Karlsson i Södra Vi? Är det Volvos egna tandemaxel? Tycker den påminner om den som sitter på Volvon som herr Dahlberg behagat posta länkar av. Det är Volvos bakaxlar i alla fall men inga reduktions sådana. Är det du Per som varit så påpassligt framme med kameran?

http://www.veteranlastbilar.se/Include/ ... FileId=960

Lars-Gunnar

Inläggav Per Thomson » 26 apr 2012, 11:01

Jag antar att det är en Hendriksson av tidig modell som endast hade gummi-block som infästning och fjädring. De skyms dock av hjulen. Mer om Hendriksson här http://www.veteranlastbilar.se/phpBB3/viewtopic.php?f=1&t=1212&hilit=hendriksson
Jo det är jag som tagit bilden.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav Lars-Gunnar » 26 apr 2012, 16:41

Jag tror banne mig att innovatören Hendriksson var Svensk. Magnus är ju ett inte väldigt vanligt namn nu men förr. Det är flera Svenskar som har hittat på saker i Staterna bl. a. Greyhound namnet och en Asplund vars firma fortfarande lever i högönsklig välmåga. De servar städer och kommuner med trädfällning och skötsel och annat smått och gott.

Lars-Gunnar

Återgå till Allmänt Veteransnack