Sida 1 av 1

Dubbelram före Scanias tid

InläggPostat: 29 mar 2012, 22:56
av S-V L44
Om man retar sig på Scanias användning av dubbelram vilket oftast föranlett stora och svåra korrosionsproblem, så skall man veta att dubbelram förkommit hos många lastbilstillverkare långt tidigare.
Denna International HS74 från 1929 har t.ex. en liknande dubbelram som Scania införde långt senare.
(Internationalen hade f.ö. luftpumpade gummihjul fram men solida gummihjul bak och en märklig konstruktion av bakfjädringen.)

International HS74 - 1929 - Ch # 611 - Dubbelram - 01.JPG
International HS74 - 1929 - Ch # 611 - Dubbelram - 01.JPG (105.46 KiB) Visad 8051 gånger

International HS74 - 1929 - Ch # 611 - Dubbelram - 02.JPG
International HS74 - 1929 - Ch # 611 - Dubbelram - 02.JPG (111.41 KiB) Visad 8051 gånger


Tidigare än så var det inte alldeles ovanligt att man förstärkte ramen med träinlägg så som på denna 3 1/2 tons Sterling från 1918.
Även en Atterbury från 1911 hade ram med träförstärkning på samma sätt.

Sterling 3.5 ton - 1918 - Ch # 3806 - Dubbelram med träförstärkning.JPG
Sterling 3.5 ton - 1918 - Ch # 3806 - Dubbelram med träförstärkning.JPG (109.18 KiB) Visad 8051 gånger


// Kjell N

Re: Dubbelram före Scanias tid

InläggPostat: 29 mar 2012, 23:59
av Anders
Himla intressant!

Har aldrig sett någon liknande konstruktion av fjädring? Undrar vad det kan vara för fördelar?

Anders

Re: Dubbelram före Scanias tid

InläggPostat: 30 mar 2012, 09:27
av Anders Ason
Luftgummi fram och helgjutna bak förekom en del, bl a har vi en brandbil här i Sverige med den lösningen. Det var i brytningstiden åren runt 1920 enbart lastbilar som hade kedjedrift och helgjutna däck kvar och det blandades friskt även med kardandrift, lite även på beställarens önskemål. Helgjutna däck så sent som 1929 har jag dock inte sett då perioden var borta runt 1925 här i landet. Bilen på bilden verkar i det här avseende lite omodern!

Den övre fjädringen kallas kvartselliptisk och det ovanliga är väl att den är i kombination med den vanliga bladfjädringen?

Den fördel jag kan se är att den övre fjädern inte ingår i den avfjädrade delen som rör sig, d v s lägre rörlig vikt och med säkerhet bättre egenskaper mot egenresonansproblem (studs). Likaså att en olastad bil går mjukare och behagligare vilket nog behövdes med de däcken!

Re: Dubbelram före Scanias tid

InläggPostat: 30 mar 2012, 12:12
av Anders
Om man får vara lite OT, så satt jag precis och kikade på Scanias bildarkiv. Och där finns det en stegbil som levererades så sent som 1939(!) med massiva ringar.
Det kan inte ha varit direkt behagliga utryckningar längs gatstenarna...

http://imagebank.scania.com/detailinf.jsp?Name=3-11011

Ander

Re: Dubbelram före Scanias tid

InläggPostat: 31 mar 2012, 09:47
av Anders Ason

Hej Ander !

Kan tyckas märkligt men... kriget hade börjat och kronan drog nog in det mesta av vad som fanns av vanliga däck? Kan nog inte ha varit Scanias eller köparens mening att bilen skull ha utrustas på detta sätt.

Re: Dubbelram före Scanias tid

InläggPostat: 31 mar 2012, 11:03
av Anders Roger Larsson
Anders Ason skrev:
Hej Ander !

Kan tyckas märkligt men... kriget hade börjat och kronan drog nog in det mesta av vad som fanns av vanliga däck? Kan nog inte ha varit Scanias eller köparens mening att bilen skull ha utrustas på detta sätt.


Jag tror att det mer var att få så stor stabilitet som möjligt samt att eliminera punkteringar.

Re: Dubbelram före Scanias tid

InläggPostat: 31 mar 2012, 16:07
av Anders
Roger Larsson skrev:Jag tror att det mer var att få så stor stabilitet som möjligt samt att eliminera punkteringar.


Vill minnas att den bilen finns omnämnd i boken "från larmklocka till blåljus"(?) och att det var just pga punkteringsrisken som man valt massiva ringar. Undrar om inte tillverkaren av ringarna hetter Overman?

Anders