Sida 1 av 1

Svar önskas till svårknäckt nöt.

InläggPostat: 16 mar 2008, 18:59
av Bo Norvinge
Här har jag en nöt för Er att knäcka!
Ett svar har jag inte.

Bland mina datablad har jag ett på en Volvo L90584!(?)

Jag har för några år sedan varit i kontakt med flera mer eller mindre kända lastvagnshistoriker. Vissa av dessa har Volvo som specialområde.
Ingen har kunnat lämna en säker redogörelse över detta.

Bild

Bladet är tryckt på portugisiska december 1962 i 500ex .
L90584 har en D 67 C motor och 14,350 kg bruttovikt.
L90584T har en TD 67 C motor och 14,500 kg bruttovikt.

Det verkar inte vara ett speciellt chassi tänkt för att ha busskaross.
Kan det vara så att L485 redan var upptaget i Portugal? ”Viking” användes ju nästan bara i Sverige.

InläggPostat: 16 mar 2008, 19:17
av Stellan
Jag undrar ändå om det inte är ett busschassie. Står det något om hjulbasen på bladet?

Jag hittade den här bussen i en gammal "Volvo på väg" från 1970. Bilden är från Marrakesh. I arabländer så var det väl väldigt vanligt att lastbilschassier användes till att tillverka bussar`

Bild

/Stellan

InläggPostat: 16 mar 2008, 19:33
av Bo Norvinge
Den enda hjulbasen är 5,60.

Re: Svar önskas till svårknäckt nöt.

InläggPostat: 16 mar 2008, 20:52
av Lulebjörnen
Bo Norvinge skrev:Kan det vara så att L485 redan var upptaget i Portugal?

Här är i alla fall en livs levande Volvo L485 bärgare till salu i Portugal.

http://www.portalclassicos.com/forum/cl ... 304/cat/37

Den har nog sett många "caminhoe caramboles" eller vad nu långtradarvurpor heter där nere :) ...

InläggPostat: 16 mar 2008, 21:51
av Stellan
Jag har pratat med en autoritet inom området, och han är lika frågande som vi andra. Men det vi kom fram till är att det är en Viking med en portugisisk beteckning, och att de byggde på hytt där nere. Portugal byggde egna hytter på Volvo i alla fall fram till 1983.

I fordonsbeteckningen finns ett "T" längst bak, det avslöjar att ramen är förstärkt. Så förmodligen ska det bli en tippbil med en inhemsk hytt.

/Stellan

InläggPostat: 17 mar 2008, 00:00
av Lars-Gunnar
Se på däckmönstret! Det var exakt sådana sommardäck som satt på den Viking Turbo som min far fick ynnesten att köra. Även Scania hade liknande däck.

1962-års däckmode bland lastbilarna.

Lars-Gunnar :)

InläggPostat: 17 mar 2008, 00:17
av Lars-Gunnar
Bo Norvinge skrev:Den enda hjulbasen är 5,60.


Så vitt jag vet exporterade Volvo deras lastbilar till länder i afrika som talade spanska eller portugesiska. Om där fanns en förstärkt version så kanske det var till ett busschassie.

Vägarna var och är ju så dåliga så någon förstärkning var nog nödvändig. Hjulbasen på 5.60 för en enkelaxlad bil måste väl tyda på att den skulle bli en buss. Dessutom följer en reservfälg med och en sådan behövdes nog inte i Portugal men väl i Afrika.

Lars-Gunnar :)

Re: Svar önskas till svårknäckt nöt.

InläggPostat: 24 mar 2008, 12:17
av Bo Norvinge
Denna nöt var uppenbarligen svår för Er!

Synd bara att jag inte har ett konkret svar på nöten då det är just det jag efterlyst.
Däremot har jag fått ett realistiskt förslag på svar. En person ringde mig och trodde jag laggt ut nöten på skämt!
Han vände helt enkelt på siffrorna och då blev typbeteckningen helt rätt.
L48509 hade axelavståndet 5,60.

Jag får helt enkelt utgå från att databladet innehåller ett allvarligt tryckfel och avsluta fallet tills nya bevis framkommer.

Re: Svar önskas till svårknäckt nöt.

InläggPostat: 24 mar 2008, 12:40
av Anders
Satt faktiskt i helt samma banor. Alla siffror finns ju där för att det ska bli en normal Volvo typbeteckning. Kanske var de bra fulla på sätteriet dagen när den skulle tryckas? :D

Anders

Re: Svar önskas till svårknäckt nöt.

InläggPostat: 24 mar 2008, 12:44
av Stellan
Eller så kanske de var nyktra och väntade på något läskande...abstinens kanske :mrgreen:

Jag talade med Jean-Christer Olsson och han hade absolut ingen aning om vad det kunde vara för fordon. Men att hytten byggdes på i landet trodde han var helt säkert. Men en felskrivning på faktabladet låter som en helt plausibel variant.

/Stellan