Svar önskas till svårknäckt nöt.

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Svar önskas till svårknäckt nöt.

Inläggav Bo Norvinge » 16 mar 2008, 18:59

Här har jag en nöt för Er att knäcka!
Ett svar har jag inte.

Bland mina datablad har jag ett på en Volvo L90584!(?)

Jag har för några år sedan varit i kontakt med flera mer eller mindre kända lastvagnshistoriker. Vissa av dessa har Volvo som specialområde.
Ingen har kunnat lämna en säker redogörelse över detta.

Bild

Bladet är tryckt på portugisiska december 1962 i 500ex .
L90584 har en D 67 C motor och 14,350 kg bruttovikt.
L90584T har en TD 67 C motor och 14,500 kg bruttovikt.

Det verkar inte vara ett speciellt chassi tänkt för att ha busskaross.
Kan det vara så att L485 redan var upptaget i Portugal? ”Viking” användes ju nästan bara i Sverige.
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Hemsida: www.norvinge.se * Mail: bosse@norvinge.se * Tel: 070-587 38 67
Användarvisningsbild
Bo Norvinge
 
Inlägg: 2825
Blev medlem: 23 mar 2007, 13:03
Ort: Brålanda, Hedekas

Inläggav Stellan » 16 mar 2008, 19:17

Jag undrar ändå om det inte är ett busschassie. Står det något om hjulbasen på bladet?

Jag hittade den här bussen i en gammal "Volvo på väg" från 1970. Bilden är från Marrakesh. I arabländer så var det väl väldigt vanligt att lastbilschassier användes till att tillverka bussar`

Bild

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Inläggav Bo Norvinge » 16 mar 2008, 19:33

Den enda hjulbasen är 5,60.
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Hemsida: www.norvinge.se * Mail: bosse@norvinge.se * Tel: 070-587 38 67
Användarvisningsbild
Bo Norvinge
 
Inlägg: 2825
Blev medlem: 23 mar 2007, 13:03
Ort: Brålanda, Hedekas

Re: Svar önskas till svårknäckt nöt.

Inläggav Lulebjörnen » 16 mar 2008, 20:52

Bo Norvinge skrev:Kan det vara så att L485 redan var upptaget i Portugal?

Här är i alla fall en livs levande Volvo L485 bärgare till salu i Portugal.

http://www.portalclassicos.com/forum/cl ... 304/cat/37

Den har nog sett många "caminhoe caramboles" eller vad nu långtradarvurpor heter där nere :) ...
Lulebjörnen
 
Inlägg: 117
Blev medlem: 22 jul 2007, 10:55
Ort: Luleå

Inläggav Stellan » 16 mar 2008, 21:51

Jag har pratat med en autoritet inom området, och han är lika frågande som vi andra. Men det vi kom fram till är att det är en Viking med en portugisisk beteckning, och att de byggde på hytt där nere. Portugal byggde egna hytter på Volvo i alla fall fram till 1983.

I fordonsbeteckningen finns ett "T" längst bak, det avslöjar att ramen är förstärkt. Så förmodligen ska det bli en tippbil med en inhemsk hytt.

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Inläggav Lars-Gunnar » 17 mar 2008, 00:00

Se på däckmönstret! Det var exakt sådana sommardäck som satt på den Viking Turbo som min far fick ynnesten att köra. Även Scania hade liknande däck.

1962-års däckmode bland lastbilarna.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 

Inläggav Lars-Gunnar » 17 mar 2008, 00:17

Bo Norvinge skrev:Den enda hjulbasen är 5,60.


Så vitt jag vet exporterade Volvo deras lastbilar till länder i afrika som talade spanska eller portugesiska. Om där fanns en förstärkt version så kanske det var till ett busschassie.

Vägarna var och är ju så dåliga så någon förstärkning var nog nödvändig. Hjulbasen på 5.60 för en enkelaxlad bil måste väl tyda på att den skulle bli en buss. Dessutom följer en reservfälg med och en sådan behövdes nog inte i Portugal men väl i Afrika.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 

Re: Svar önskas till svårknäckt nöt.

Inläggav Bo Norvinge » 24 mar 2008, 12:17

Denna nöt var uppenbarligen svår för Er!

Synd bara att jag inte har ett konkret svar på nöten då det är just det jag efterlyst.
Däremot har jag fått ett realistiskt förslag på svar. En person ringde mig och trodde jag laggt ut nöten på skämt!
Han vände helt enkelt på siffrorna och då blev typbeteckningen helt rätt.
L48509 hade axelavståndet 5,60.

Jag får helt enkelt utgå från att databladet innehåller ett allvarligt tryckfel och avsluta fallet tills nya bevis framkommer.
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Hemsida: www.norvinge.se * Mail: bosse@norvinge.se * Tel: 070-587 38 67
Användarvisningsbild
Bo Norvinge
 
Inlägg: 2825
Blev medlem: 23 mar 2007, 13:03
Ort: Brålanda, Hedekas

Re: Svar önskas till svårknäckt nöt.

Inläggav Anders » 24 mar 2008, 12:40

Satt faktiskt i helt samma banor. Alla siffror finns ju där för att det ska bli en normal Volvo typbeteckning. Kanske var de bra fulla på sätteriet dagen när den skulle tryckas? :D

Anders
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2332
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re: Svar önskas till svårknäckt nöt.

Inläggav Stellan » 24 mar 2008, 12:44

Eller så kanske de var nyktra och väntade på något läskande...abstinens kanske :mrgreen:

Jag talade med Jean-Christer Olsson och han hade absolut ingen aning om vad det kunde vara för fordon. Men att hytten byggdes på i landet trodde han var helt säkert. Men en felskrivning på faktabladet låter som en helt plausibel variant.

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg


Återgå till Allmänt Veteransnack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster