Sida 1 av 1

Kamaz med Volvomotor

InläggPostat: 02 mar 2012, 14:13
av Bengt Dahlberg
http://i25.photobucket.com/albums/c63/b ... b/5377.jpg
Träffade på denna Kamaz häromdagen. Studsade till när jag såg Volvo på den och ljudet var även det Volvo.
Vid förfrågan hos föraren bekräftades att det var en Volvomotor i bilen.
http://i25.photobucket.com/albums/c63/b ... b/5378.jpg
Generellt gäller att Sydamerika är ett paradis för den lastbilsintresserade.

Re: Kamaz med Volvomotor

InläggPostat: 03 mar 2012, 09:31
av Anders Ason
Ja Volvos vägar äro verkligen underliga, även deras sätt att skatta för sina vinster (köp Scania, eller är det lika illa där?).

Intressant bil dels vad avser motorvalet då inte jag trodde det såldes lösa motorer till konkurrerade tillverkare och dels de amerikanska? hjulen.

Inte heller ofta man ser copyfria bilder - juste hållningssätt inom hobbyvärlden.

Re: Kamaz med Volvomotor

InläggPostat: 03 mar 2012, 12:31
av Anders
Har för mig att jag sett väldigt många av dessa KAMAZ som dragbilar i finland tidigare (första hälften av 90-talet vimlade av dessa på vägarna i finland) och alla med samma hjul. Så troligtvis har de tillverkats i ryssland.

Intessant med en rysk bil i Chile, undrar hur gammal den är egentligen?

Anders

Re: Kamaz med Volvomotor

InläggPostat: 03 mar 2012, 16:27
av S-V L44
Detta fordon tillhör de första generationerna av Kamaz med detta utseende.
Det syns tydligt på hyttens enklare konstruktion.

När jag bodde i Ryssland åren 1995-96 så var det en stor artikel om just Kamaz i Moscow Times.
Jag tror jag har kvar tidningen någonstans.
Bl.a. uppgavs att ett fabriksnytt Kamaz chassi (alla ar 6x6) inklusive hytt kostade ungefär
en tiondel av vad ett västeuropeiskt chassi kostade då. Man poängterade naturligtvis kvalitetsskillnader,
men Kamaz angavs ändå såsom ytterst prisvärd.

Jag tror också att jag bara såg Kamaz med Trilex-fälgar (ryska kopior naturligtvis) i alla de delar
av Ryssland som jag har besökt.

Det är inte helt ovanligt att se ryskbyggda lastbilar i Sydamerika. Inte heller fordon exporterade
begagnade från Sverige och Finland. Bilen ovan kan mycket väl ha haft ett ursprung i Finland.
Om vi betänker export av "uttjänta" lastbilar så ser man mer av f.d. danska, tyska, holländska och
franska lastbilar i Afrika än i Sydamerika.
Japaner och amerikanare ser man också lite här och var.
Så man delar nog upp marknaden för begagnade lastbilar med en någorlunda struktur sinsemellan.

Att bilen försetts med en motor av annat fabrikat än ursprunget är nog inte så märkligt i sig.
Det förekommer mycket hopplock i dessa delar av världen och det är naturligtvis den lokala tillgången
på delar och service som till syvende och sist styr detta.

// Kjell N

Re: Kamaz med Volvomotor

InläggPostat: 07 mar 2012, 01:17
av Lars-Gunnar
Det var ju ett bra val att välja Volvo. Volvo har ju världsrykte och är ingen liten mes på lastbilsmarknaden. Bara de nu inte säljer AB Volvo till China vilket gud förbjude.

Lars-Gunnar :)