Sida 1 av 2

Utökad fordonspark!

InläggPostat: 03 feb 2012, 21:34
av Anders Ason
Hmm.. nu blev det ett litet problem? Bör den här tråden ligga här eller under "Smörjgropen"?

Hur som helst så hämtades det i dag mera skrot, som vissa säger. En lastmaskin MF33 som en gång inköptes till förvaret. Det betyder en maskin som är välutrustad men både det ena och det andra - dock ingen stereo! Det finns en del att göra och den vinner inget skönhetsrepris, utan den ska användas (med lite värdighet).


mf331.jpg
mf331.jpg (325.84 KiB) Visad 12527 gånger

mf332.jpg
mf332.jpg (328.38 KiB) Visad 12527 gånger

mf334.jpg
mf334.jpg (299.9 KiB) Visad 12527 gånger

mf335.jpg
mf335.jpg (347.52 KiB) Visad 12527 gånger

mf336.jpg
mf336.jpg (265.04 KiB) Visad 12527 gånger

mf337.jpg
mf337.jpg (415.34 KiB) Visad 12527 gånger

mf338.jpg
Den ser plötsligt liten ut!
mf338.jpg (334.3 KiB) Visad 12527 gånger

Re: Utökad fordonspark!

InläggPostat: 03 feb 2012, 21:40
av Thomas Almen
Jag är den förste att beklaga... :wink: 2, säger 2, blev sålda till samma åkare i Östersund, (menar den ena hette MF 44?). Den anställde som skött sig sämst senaste tiden fick köra Ferguson....

Re: Utökad fordonspark!

InläggPostat: 03 feb 2012, 21:46
av Lasse Hsand
Vilka lumpar minnen. Militärgrönt för nästan hela slanten!!!!

Re: Utökad fordonspark!

InläggPostat: 03 feb 2012, 22:52
av Anders Ason
Thomas Almen skrev:Jag är den förste att beklaga... :wink: 2, säger 2, blev sålda till samma åkare i Östersund, (menar den ena hette MF 44?). Den anställde som skött sig sämst senaste tiden fick köra Ferguson....


    :D Tack för omtanken, vi får väl se hur framtiden ser ut? Fick med både verkstadshandbok och reservdelskatalog (kanske behövs?) Maskinen är en gång i tiden såld av SAAB ANA. Frågan är ju också hur mycket pengar man ska/kan lägga ner och en gammal europeisk maskin som tillverkades i flera länder bl a i Italien och Tyskland m fler vad som framgår, så borde den väl rimligen vara bättre än nyare produkter från Kina? Försvarsmakten provade nog noga vad de köpte och detta är ingen maskin som ska gå i yrkesverksamhet hela dagarna året runt. Har en Ferguson tidigare (sedan -83), en MF35 från 1959-60 och den går och går och priset på marknaden ökar hela tiden.

    Lastmaskin MF44 är en större modell.

    Ska köpa några lotter, i fall....

Re: Utökad fordonspark!

InläggPostat: 04 feb 2012, 00:13
av Thore Nilsson
Grattis till nyförvärvet då vet man var lyfthjälpen finns ifall! Vad är det för års modell på denna skapelse tro,
Thore" :)

Re: Utökad fordonspark!

InläggPostat: 04 feb 2012, 09:39
av Anders Ason
Tack. Lastaren verkar mycket kraftig så den borde klara ett antal ton. Tanken är att jag bl a ska slippa besvära mina grannars jordbrukstraktorer. Ska leta efter någon tillverkarskylt för mera exakt, 70-tal tror jag. Förm. har den väl haft ett mil-regnummer också som jag ska försöka få fatt på. Första åtgärden är att åter koppla in huvudbrytaren som finns på plats, tyvärr lita kallt bara, -17 just nu. Maskinen är förstås ingen önskedröm men man får ju väga vad man kan få för en rimlig peng och det ligger ett rejält prut bakom köpet + en del väsentliga reservdelar m m. Pallgafflar ex. vis kan ju bara de kosta runt tio lapp.

Hustruns kommentar: Gudars en sån fuling ;-)

Annars är hon mycket förstående för störningen i min beteendeprofil.

Re: Utökad fordonspark!

InläggPostat: 04 feb 2012, 09:44
av Thomas Almen
Å du är helt säker på att det var maskinen hon kommenterade?... :wink: . Vad har dom planterat för motor i den där?. Perkins, kanske?

Re: Utökad fordonspark!

InläggPostat: 04 feb 2012, 09:54
av Anders Ason
Helt säker eftersom hon befinner sig långt bort på annan ort med barnbarn just nu ett par dagar och jag mejlade över en bild på maskinen. Vad hon tänker om mig kan man ju i f s aldrig veta :D

Perkins var ordet och man får väl lära sig att tygla de vilda 74 hästarna! Har nära till Perkins, Malte Månson ligger i Skänninge, ett par mil bort.

Re: Utökad fordonspark!

InläggPostat: 04 feb 2012, 10:22
av herrstina-
Hittar du en till kan du höra av dig så kommer jag och hämtar den.

Stina.

Re: Utökad fordonspark!

InläggPostat: 04 feb 2012, 15:32
av färingsösoljeätare
:arrow:

Re: Utökad fordonspark!

InläggPostat: 04 feb 2012, 18:45
av faun v12
Snygga och moderna för sin tid, Ferguson gjorde en satsning på entreprenad maskiner 1968-69 där MF33 var en del. Programet bestod även av större lastaren MF44 , en något mindre 2 hjuls driven samt band-lastare och band-schaktare. Fungerar säkert bra till hemma-bruk då den ser ut att inte vara misshandlad på nåt vis. Är det fram-back i pedalerna på den ? :shock:

Re: Utökad fordonspark!

InläggPostat: 04 feb 2012, 19:06
av Thomas Almen
En sån 2-hjulsdriven ska jag kolla om inte det finns en i rätt bra skick hos en bekant till mig. Han hade den i flitigt bruk några år, å va rätt nöjd med den. Han hade en speciell flyttningsteknik på den. Bilen hade kranhylsor, så en konsoll blev tillverkad, så den gick sätta i redskapsfästet. Sen var det bara att trä in den i hylsorna, låsa och åka. :)

Re: Utökad fordonspark!

InläggPostat: 04 feb 2012, 19:36
av Lasse Hsand
Det var en rejäl skopa på den. Hoppas det blir gott om snö så du får prova ordentligt.

Re: Utökad fordonspark!

InläggPostat: 04 feb 2012, 19:49
av Anders Ason
faun v12 skrev:Snygga och moderna för sin tid, Ferguson gjorde en satsning på entreprenad maskiner 1968-69 där MF33 var en del. Programmet bestod även av större lastaren MF44 , en något mindre 2 hjuls driven samt band-lastare och band-schaktare. Fungerar säkert bra till hemma-bruk då den ser ut att inte vara misshandlad på nåt vis. Är det fram-back i pedalerna på den ? :shock:


    Den här styr med bakhjulen men har tydligen funnits med fram eller krabb också. Håller med att den nog låg långt fram när den kom 60- 70 talet tror jag.
    Till vänster på rattstången, typ blinkersspak, väljer man fram eller back (neutral i mitten) med en spak och med en annan låg/hög (ettan/tvåan) på den "riktiga" hög/lågväxeln som finns i ett reglage framför stolen. Det höga läget är nog mera vid transportkörning. En lustig detalj kanske, men framsynt (eller brukar det vara så?) är att de finns tre pedaler på golvet. Längst till höger fotgas, sedan till vänster om den en vanlig bromspedal á lá gaspedal vilken fungerar som vanligt. Sedan kommer längst till vänster en nyhet för mig - ytterligare en bromspedal (ser ut som en gas den med). Bromsar men med den kopplas drivningen bort. Har hittat två stycken tryckluftsdrivna bromsservon.

    Fick med två extra hjulnav innehållandes navreduktion (tunga som ...) och lite andra delar.

    Det är grusskopan, snöskopan är dubbelt så stor :mrgreen:


Re: Utökad fordonspark!

InläggPostat: 04 feb 2012, 20:00
av Thomas Almen
Dom 2, säger återigen 2 :P , som inalles såldes i Ö-sund var midjestyrda. Årsmodell 1975 ev.?. Den 2-hj.drivna jag nämnde var dock bakhjulstyrd, påminner i konstruktionen om en baklastare. Broms med frikoppling, alltså 2 pedaler, fanns väl på dom flesta maskiner med converter?. BM-Volvos baklastre med converter hade en spak på rattstången, för "av och på" av frikopplingen.