Statistik & Skrotningspremie

Fredrik Klint har tacknämligt lyckats få fram lite siffror över vissa lastbilsmärkes registreringsstatistik mellan åren strax före andra världskriget fram till 1975.
Dessa siffror kan man finna under ”Historik”, och det är väldigt intressant läsning.
Men hur många veteranlastbilar finns det egentligen i Sverige idag?
Det verkar vara riktigt svårt att få fram relevanta uppgifter över nätet.
Man måste också betänka att lastbilar är uppdelade i lätta (under 3,500 kg totalvikt) och tunga (över 3,500 kg totalvikt). De allra flesta av oss i Forumet är kanske mest intresserade av de tunga lastbilarna.
För att göra det lite mer komplicerat har vi ju också de fordon som en gång varit lastbilar och som byggts om till vad vi populärt brukar kallar Epa- eller A-traktorer.
Dessa klassas som TR1 i motsats till t.ex. jordbrukstraktorer som klassas TR, så det borde vara möjligt att särbehandla dessa. Men sedan har vi "problemet" med alla f.d. Duetter och nyare ombyggda personbilar.
Dessutom har vi en del motorredskap baserade på lastbilschassin.
En hel del bussar har också byggts om så att de fått en lastbils skatteklass.
För att ytterligare försvåra insamling av uppgifter så delas fordonsbeståndet också upp i fordon i trafik och avställda fordon.
En del fakta som kunnat samlas in:
En snabb koll på Statistiska Centralbyråns (SCB) hemsida ger vid handen att följande gällde i januari månad detta år.
Jag har också studerat en skrift som kallas Fordon 2008 utgiven av Statens Institut för Kommunikationsanalys, SIKA för att få fram en del kompletterande upplysningar.
Det finns 547,078 lastbilar i trafik. (Man kan tyvärr inte dela upp denna siffra i lätta respektive tunga lastbilar exakt, men det antyds att det tunga lastbilsbeståndet utgör cirka 16 %, dvs. cirka 87,500.)
Siffran för antalet avställda lastbilar blev 114,143 stycken (och med en andel på 16 % tunga så blir detta cirka 18,250 stycken).
Detta skulle betyda att vi idag har runt 100,000 tunga lastbilar som är inregistrerade i Sverige (såväl i trafik som avställda).
Medelåldern för dessa anges till 9,9 år.
Under årets första månad avregistrerades det 2,082 lastbilar (lätta och tunga), så årstakten ligger väl runt 25,000.
I Fordon 2008 angavs att andelen tunga lastbilar som var av årsmodell 1992 eller äldre var cirka 18,000 stycken. Åldern på dessa fordon var i så fall mellan 16-18 år och äldre, och därmed är ju inte den fulla 30-årsgränsen uppnådd.
Så vi skall kanske förvänta oss att antalet veteranlastbilar med uppnådd 30-årsgräns utgör 10-12,000 idag, plus en hel del traktorregistrerade f.d. lastbilar och för att inte tala om objekt (idag oregistrerade) som bara står.
Det är en rätt ansenlig mängd, eller hur? Vad hade vi förväntat oss, fler eller färre?
När jag skummade igenom skriften Fordon 2008 så uppmärksammade jag också denna text, som lät lite märklig då jag inte hört talas om tankegångarna tidigare.
Jag citerar texten ordagrant:
” Nyligen framförde dock Sveriges Åkeriföretag ett förslag på en skrotningspremie på gamla tunga lastbilar i storleksordningen 50 000 kr. Förslaget är att alla lastbilar som inte uppfyller miljökraven enligt Euro2 skulle omfattas av skrotningspremien. Detta är i princip detsamma som lastbilar av 1992 års modell och äldre. Det fanns i slutet av 2008 ungefär 19 500 tunga lastbilar som inte uppfyller Euro2 eller högre krav. Bortfallet är dock stort vad gäller miljöklass.
Om vi istället tittar på lastbilarnas ålder så fanns i slutet av 2008 knappt 18 000 tunga lastbilar som var av årsmodell 1992 eller äldre. Detta innebär att skrota bort dessa gamla lastbilar och med en premie i 50 000 kronorsklassen som Sveriges Åkeriföretag föreslår skulle kosta runt 900 miljoner kronor.
Förslaget från Sveriges Åkeriföretag är framtaget dels med tanke på Sveriges förmåga att nå egna miljömål, dels med tanke på andra länders miljömål.
Idag sker ofta att gamla miljöskadliga lastbilar inte skrotas utan istället exporteras till fattiga länder, där de följaktligen orsakar miljöproblem istället.”
Var detta allvarligt menat?
Hade man tänkt sig att alla de 18,000 gamla lastbilarna skulle pressas och smältas till armeringsjärn i Kina, eller ....?
Vad säger vi om att låta skrota våra lastbilar i utbyte mot 50,000 riksdaler?
// Kjell N
Dessa siffror kan man finna under ”Historik”, och det är väldigt intressant läsning.
Men hur många veteranlastbilar finns det egentligen i Sverige idag?
Det verkar vara riktigt svårt att få fram relevanta uppgifter över nätet.
Man måste också betänka att lastbilar är uppdelade i lätta (under 3,500 kg totalvikt) och tunga (över 3,500 kg totalvikt). De allra flesta av oss i Forumet är kanske mest intresserade av de tunga lastbilarna.
För att göra det lite mer komplicerat har vi ju också de fordon som en gång varit lastbilar och som byggts om till vad vi populärt brukar kallar Epa- eller A-traktorer.
Dessa klassas som TR1 i motsats till t.ex. jordbrukstraktorer som klassas TR, så det borde vara möjligt att särbehandla dessa. Men sedan har vi "problemet" med alla f.d. Duetter och nyare ombyggda personbilar.
Dessutom har vi en del motorredskap baserade på lastbilschassin.
En hel del bussar har också byggts om så att de fått en lastbils skatteklass.
För att ytterligare försvåra insamling av uppgifter så delas fordonsbeståndet också upp i fordon i trafik och avställda fordon.
En del fakta som kunnat samlas in:
En snabb koll på Statistiska Centralbyråns (SCB) hemsida ger vid handen att följande gällde i januari månad detta år.
Jag har också studerat en skrift som kallas Fordon 2008 utgiven av Statens Institut för Kommunikationsanalys, SIKA för att få fram en del kompletterande upplysningar.
Det finns 547,078 lastbilar i trafik. (Man kan tyvärr inte dela upp denna siffra i lätta respektive tunga lastbilar exakt, men det antyds att det tunga lastbilsbeståndet utgör cirka 16 %, dvs. cirka 87,500.)
Siffran för antalet avställda lastbilar blev 114,143 stycken (och med en andel på 16 % tunga så blir detta cirka 18,250 stycken).
Detta skulle betyda att vi idag har runt 100,000 tunga lastbilar som är inregistrerade i Sverige (såväl i trafik som avställda).
Medelåldern för dessa anges till 9,9 år.
Under årets första månad avregistrerades det 2,082 lastbilar (lätta och tunga), så årstakten ligger väl runt 25,000.
I Fordon 2008 angavs att andelen tunga lastbilar som var av årsmodell 1992 eller äldre var cirka 18,000 stycken. Åldern på dessa fordon var i så fall mellan 16-18 år och äldre, och därmed är ju inte den fulla 30-årsgränsen uppnådd.
Så vi skall kanske förvänta oss att antalet veteranlastbilar med uppnådd 30-årsgräns utgör 10-12,000 idag, plus en hel del traktorregistrerade f.d. lastbilar och för att inte tala om objekt (idag oregistrerade) som bara står.
Det är en rätt ansenlig mängd, eller hur? Vad hade vi förväntat oss, fler eller färre?
När jag skummade igenom skriften Fordon 2008 så uppmärksammade jag också denna text, som lät lite märklig då jag inte hört talas om tankegångarna tidigare.
Jag citerar texten ordagrant:
” Nyligen framförde dock Sveriges Åkeriföretag ett förslag på en skrotningspremie på gamla tunga lastbilar i storleksordningen 50 000 kr. Förslaget är att alla lastbilar som inte uppfyller miljökraven enligt Euro2 skulle omfattas av skrotningspremien. Detta är i princip detsamma som lastbilar av 1992 års modell och äldre. Det fanns i slutet av 2008 ungefär 19 500 tunga lastbilar som inte uppfyller Euro2 eller högre krav. Bortfallet är dock stort vad gäller miljöklass.
Om vi istället tittar på lastbilarnas ålder så fanns i slutet av 2008 knappt 18 000 tunga lastbilar som var av årsmodell 1992 eller äldre. Detta innebär att skrota bort dessa gamla lastbilar och med en premie i 50 000 kronorsklassen som Sveriges Åkeriföretag föreslår skulle kosta runt 900 miljoner kronor.
Förslaget från Sveriges Åkeriföretag är framtaget dels med tanke på Sveriges förmåga att nå egna miljömål, dels med tanke på andra länders miljömål.
Idag sker ofta att gamla miljöskadliga lastbilar inte skrotas utan istället exporteras till fattiga länder, där de följaktligen orsakar miljöproblem istället.”
Var detta allvarligt menat?
Hade man tänkt sig att alla de 18,000 gamla lastbilarna skulle pressas och smältas till armeringsjärn i Kina, eller ....?
Vad säger vi om att låta skrota våra lastbilar i utbyte mot 50,000 riksdaler?
// Kjell N