Varumärke som inte finns längre

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Varumärke som inte finns längre

Inläggav Stellan » 14 mar 2008, 20:28

Hur länge fanns detta namnet?
Bild

Visst påminner det om ett visst tjeckiskt åkeri :mrgreen:

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Re: Varumärke som inte finns längre

Inläggav Böll » 14 mar 2008, 22:53

De va ju småburkarna som ja körde på GB-framåt,kunde mkt väl blivit succe om inte slapprövar till chaufförer missbrukat det så mkt...låter illa men så va de,burkarna rymde 8 pall å vissa bilar va borta halva dan i GBG med omnejd...på den tiden lotsar du ju en bil å släp med marginal..h
Böll

Inläggav Stellan » 14 mar 2008, 23:14

Det var inte bara chaufförerna som missbrukade dem. Trafikledare och planerare missade väldigt ofta meningen med burkarna.

Jag körde upp en burk från Uddevalla till Vargön med åtta pallar till en järnhandel. När jag kom dit så frågade killen i affären var stegarna var...vilka stegar frågade jag. Ett telefonsamtal till Svelast i Uddevalla avslöjade att stegarna kom med den ordinarie kretsbilen. :roll:

Det kändes lite snopet att köra sex mil och att en annan bil kommer med resten av godset. Tanken med dem var kanonbra, men som mycket annat så brister det i instruktioner om cad det är, och hur det ska användas.

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav Bo Norvinge » 15 mar 2008, 09:57

C-sam-namnet presenterades kring oktober 1981.
Om jag inte minns fel övergick systemet till ASG omkring 1988 och C-sam-skyltarna klistrades över med ASG-dekaler.
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Hemsida: www.norvinge.se * Mail: bosse@norvinge.se * Tel: 070-587 38 67
Användarvisningsbild
Bo Norvinge

Inläggav Stellan » 15 mar 2008, 15:51

Det var en kort och intensiv period. Men hur länga fanns själva systemet.? Både ASG och GDG hade ju en del bilar och burkar kvar ett tag till har jag för mig.

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav Bo Norvinge » 15 mar 2008, 18:44

Systemet med dessa containers kom i mitten av 70-talet. Namnet C-sam som sagt 1981.
SJ måste ha laggt ner detta system i början av 90-talet. Jag kan inte påminna mig om att ASG körde 3,4-burkarna så länge.

Svelast exprimenterade mycket med olika system. De var stora på att använda Lagab lösflakssystem.
Glöm ej Kalmar terminal projektet som delvis levde vidare med F86:orna.
Senast redigerad av Bo Norvinge 15 mar 2008, 23:11, redigerad totalt 1 gång.
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Användarvisningsbild
Bo Norvinge

Inläggav Stellan » 15 mar 2008, 18:54

Det överlevde i stort sett i femton år då? Tanken var som sagt god, men systemet utnyttjades på fel sätt många gånger. Ett "problem" i Uddevalla var de treaxliga släpen med tre burkar på. De flesta linjer uddevallakontoret hade var för korta för att utnyttja det ekipaget på ett effektivt sätt. Först ta burkarna från järnvägsvagnen, en och en, sedan placera ut tre på släpet och behålla två på bilen...ett lite tungrott system på korta sträckor.

F86:orna med Lagabsystemet såg jag nog aldrig, men till hösten får man kanske se en riktig Kalmar Terminal har jag hört ryktas om :D

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav Bo Norvinge » 15 mar 2008, 19:21

Jo, F86:or fanns också för Lagab löstflak men jag menade Kalmar Terminalprojektets finurliga system som finns att läsa om på
http://www.svelastterminal.com
Bild

Här är en tidig dubbelburkare från 70-talet i form av en Scania LBS86.
Bild

80-talets låglastartrailer för Csam-burkar.
Bild

Slutligen en bild på systemets period i ASG:s regi. Specialare med truckgafflar.
Bild

Äh, jag bjuder på en bild till.
En Scania LBS111 med Kalmar Lagab lösflakssystem. Bilen var den första som gick för Vin & Spritcentralen mellan Faklenberg och Göteborg.
Bild

Säkrast att ösa på innan vi tappar tråden!
Senast redigerad av Bo Norvinge 15 mar 2008, 20:16, redigerad totalt 1 gång.
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Användarvisningsbild
Bo Norvinge

Inläggav Stellan » 15 mar 2008, 19:35

Mmm...nostalgin står högt i tak just nu :D

Fast F86:ans "kalmarepok" har jag inget minne alls av, fanns det i hela landet? Jag har ju hållit mig mest i Göteborg och runt där.

Dubbelburkaren kommer jag ihåg däremot. Uddevallakontoret hade en LBS 86 med ett treaxligt släp...risken för fortkörningsböter var inte så värst stor, däremot som kom lapplisorna och ville sätta en lapp i rutan sade gubbarna som körde den :P

Vet du om låglastare kunde sätta av containern Bosse? Det verkar vara lite dumt om inte det skulle gå att göra.

Specialaren med truckgafflar...fanns det på alla märken som Svelast hade? Att inte alla bilar hade det, det vet jag...Uddevalla hade ingen alls.

Sista bilden påminner starkt om ett statligt åkeri...tre man i hytten :wink: :lol:

Många tack för att du delar med dig av både bilder och kunslap Bosse!

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav Bo Norvinge » 15 mar 2008, 20:35

Nu har jag rotat fram lite fakta.

Namnet C-sam kommer av en intern namntävling inom Svelast. Någon vinnare utsågs aldrig då de beslutatde sig för att använda ett gammalt namn. Svelastägda Freys Express AB hade ett dotterbolag inregistrerat 1977 med namn AB Containersamlastning. Av detta tillkom C-sam.

Beträffande låglastartrailern togs den fram av Svelast och Hafo trailer i Göteborg för att användas till transporterna för Gulins centrallager i Göteborg.
Trailern höjdes upp så att en teknikbil kunde dra av eller på containern för att sedan sänkas ner till transportläge.
Totalhöjd i transportläge med container var 2,78 och totallängden för hela ekipaget låg strax under 12 meter.
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Användarvisningsbild
Bo Norvinge

Inläggav Stellan » 15 mar 2008, 20:52

Namn på företag och produkter har många gånger en väldigt simpel förklaring, eller så betyder det ingenting. :)

Vad var vitsen med låglastartrailen egentligen...det verkar ju lite udda att dra av containern från en järnvägsvagn, sänka den för att sedan höjade igen. Den verkade ju bli väldigt klupig att köra i stan också

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav Bo Norvinge » 15 mar 2008, 21:09

En vild gissning men med stor sannorlikhet var att kunna leverera varor där det är lågt.
Godsmottagningen till Nordstan och 5:an huset är inget som vilken lastbil som helst kommer in till. Även Frölunda Torgs varuintag ligger under jord med begränsad höjd.

Tydligen kunde man inte ställa av burken utan hjälp av en truck. Här kunde ju gaffelbilen komma till hjälp.
Jag minns inte att jag har sett gaffelbilar i arbete. Troligen var dessa i begränsad upplaga. Gaffelbilen visades sent och lär nog bara varit Scania 2-seriebilar.
För att ställa av burkar hos kund fanns särskilda stativ placerade framför portarna hos vissa kunder.
Senast redigerad av Bo Norvinge 15 mar 2008, 21:17, redigerad totalt 1 gång.
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Användarvisningsbild
Bo Norvinge

Inläggav Stellan » 15 mar 2008, 21:12

Mmm...jag var också inne lite på det, annars så fanns det ju ingen större vits med ekipaget :P

Jag har bläddrat i ett par gamla Transportjournalen som SJ gav ut på -80 talet där de tar upp det här systemet också. Bara guld och görna skogar tyckte de då

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav Thomas Almen » 15 mar 2008, 22:46

Då var SJ ödmjuka för en gångs skull.
Thomas Almen

Inläggav Lars-Gunnar » 16 mar 2008, 00:13

Det fanns även gaffelbilar på Volvo F86 har jag sett på bild. Just första fotot visar en F86:a med nedfällt truckstativ och VBG-skiva. Kan berätta att att vi hade bilar av både Scania och Volvo med lagabsystemet vid SJ:s godscentral i Sundsvall.

Jag minns även att jag såg de större Scaniorna som tog helkontainrar. De var igång ända tills systemet upphörde.

Istället började containerhanteringen med stora Kalmartruckar som lastade dem och sedan kom ju även lastbilstrailerna in i bilden vilka lyftes på speciella vagnar med samma truck.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar

Nästa

Återgå till Allmänt Veteransnack