Sida 1 av 2

Volvo N Modeller

InläggPostat: 16 jan 2012, 11:32
av ufe 64
Vart har alla N7 N10 N12 tagit vägen scania L Ls modeller ser man ganska ofta men inga Volvo har rosten tagit dom eller står dom undagömda

Re: Volvo N Modeller

InläggPostat: 16 jan 2012, 14:23
av gunnilse
Export kan tänkas inga roliga bilar att köra men himla bra schakt bilar..

Re: Volvo N Modeller

InläggPostat: 16 jan 2012, 22:39
av Fredrik Klint
Det är väl många 70- och 80-tals bilar som försvunnit genom export? Lite tråkigt då dessa är eller kommer att bli veteraner.
Och det stämmer nog att det finns fler Scanior kvar än Volvos nosbilar från denna period.

Re: Volvo N Modeller

InläggPostat: 16 jan 2012, 22:47
av Thomas Almen
Peruanerna som köpte min F12, (jodå, bidragit till veteranbristen :( ), fick erbjudande om att även köpa Scanian när den skulle sälja. -No no, "one-trip-truck", blev svaret. Volvo bara gick och gick på deras körning, Scania måste repas efter varje resa.

Re: Volvo N Modeller

InläggPostat: 17 jan 2012, 02:26
av Lars-Gunnar
Thomas Almen skrev:Peruanerna som köpte min F12, (jodå, bidragit till veteranbristen :( ), fick erbjudande om att även köpa Scanian när den skulle sälja. -No no, "one-trip-truck", blev svaret. Volvo bara gick och gick på deras körning, Scania måste repas efter varje resa.


Volvo forever!

Lars-Gunnar :D :wink: :roll:

Re: Volvo N Modeller

InläggPostat: 17 jan 2012, 09:59
av gunnilse
Hittade två N7 brandbilar varav en boggi som e i drift Storuman av en slump igår finns säkert fler..

Re: Volvo N Modeller

InläggPostat: 17 jan 2012, 18:36
av Fredrik Klint
gunnilse skrev:Hittade två N7 brandbilar varav en boggi som e i drift Storuman av en slump igår finns säkert fler..


N7 boggie kan inte vara så himla vanligt! Kom på att brandförsvaret haft en del F7 boggie också, inte heller den vanligaste modellen.

Re: Volvo N Modeller

InläggPostat: 17 jan 2012, 23:14
av LarsJo
Helt klart finns det ju fler Scania av äldre modell bevarade i Sverige. Scaniaentusiasterna vill ha det till att det beror på bättre kvalitet. Sanningen är nog den, som berörs tidigare i tråden, att Volvo alltid har varit en mer attraktiv exportbil. Detta gäller fortfarande; Volvo och Mercedes är lättast att exportera, medan de det mer sällan exporteras Scania. Självklart exporteras även Scania, men märket är representerat på betydligt färre marknader i världen än Volvo och Mercedes, vilket begränsar efterfrågan. Den ohämmade exporten av Volvobilar, speciellt N10-12 och F10-12, till främst Sydamerika har utarmat beståndet. F12:an är en riktig bristvara i vårt land idag. Helt obegripligt hur fort denna brist uppkommit med tanke på hur extremt vanlig bilen har varit i Sverige. Själv har jag räddat en; en platt-taks F12 från 1983. Går allt enligt planerna kommer ni se den på rallyn från år 2013!!/ Lars Jonsson Gävle

Re: Volvo N Modeller

InläggPostat: 18 jan 2012, 16:04
av Reid Hulting

Re: Volvo N Modeller

InläggPostat: 18 jan 2012, 19:08
av Bo Norvinge
Antingen har de fått fel emblem eller så har boggin kommit på efteråt.

Re: Volvo N Modeller

InläggPostat: 18 jan 2012, 19:50
av FreddeLex
Reid Hulting skrev:http://www.blocket.se/alvsborg/Volvo_Lastvaxlare_Veteran_38218242.htm?ca=11&w=3


Lackeringen på hytten var väldigt lik Lundstams färger med den vita randen....

Här i Östersundstrakten finns faktiskt några N-bilar kvar,b.l.a en N1025 tippbil som är bevarad av en entusiast.
ÖLAB har en N1225 som gårdsbil(kan ev.vara en N10)
Wist sålde tyvärr sin N720 i somras,men förhoppningsvis är det någon entusiast som har glädje av den nu.
Finns en Åkare också som fortfarande kör med sin N12 6X2 av -88(?) årsmodell,hörde att han hade gjort en motorrenovering för en tid sedan på ca: 100 000 mil. Inte illa för en grus och plogbil,det tycker jag tyder på bra kvalité.
Det är många drift-timmar på motorn för en sån bil på 24år!
Troligtvis får den rulla ett bra tag till då han tycker att det finns ingen modern bil som har lika låg tjänstevikt och hög lastfömåga som N12:an.

Vet att i Tärnaby fanns en tidig N7 boggi förut som det var någon form av snabblås på eftersom dom hade både grusflak och betongroterare.
Jag tror att det såldes en hel del N7 6X2 här i Sverige.

Re: Volvo N Modeller

InläggPostat: 18 jan 2012, 20:18
av Thomas Almen
Vems N12 är det du menar som går ännu?. Jo, det såldes många N-bilar i Jämtland. Främst tipp- och skogsbilar, men NNP Maskin hade en N10:a med kran och fast flak för maskintransporter. Lurar på ÖLAB´s bil, är det f.d Olle Karlssson i Hackås N10:a?. En 77:a. Och den bevarade du nämner, kan det vara Fredriks?. F.d Br. Engström i Fåker, å förtsa ägare Ösjö Grus, utanför Bräcke.

Re: Volvo N Modeller

InläggPostat: 18 jan 2012, 21:18
av FreddeLex
N12:an som körs ännu är Gunnar Karlsson:s !
Om jag inte minns helt galet så tror jag ÖLAB:s bil ägdes tidigare av Claes Carlsson,Brunflo. Känner inte till detaljerna om tidgare ägarförhållande men har för mig att den stod hos Claes och hade tippflak och det var röd hytt då.

Och den bevarade är Fredriks,helt rätt där Thomas!

Re: Volvo N Modeller

InläggPostat: 18 jan 2012, 21:23
av Sudde52
skanna0039.jpg
skanna0039.jpg (120.76 KiB) Visad 13468 gånger
En N7 med boggie har bevisligen funnits, har själv kört en sådan.. :roll:

Re: Volvo N Modeller

InläggPostat: 18 jan 2012, 21:48
av Bo Norvinge
Då heter de N725 och inte N720.
N720-emblemen på "blocketbilen" tillhör en 4x2.