Sida 1 av 3

Dags för en sk Forumprofil igen - nu den femte i ordningen.

InläggPostat: 03 jan 2012, 23:11
av Anders Ason
Denna gång reder vi ut lite grann vad som döljer sig bakom signaturen ”Stina”, en debattglad och mycket kunnig forummedlem.

”Stina” får berätta själv:

- ”Jag heter Carl-Erik Johnsson, fyller 55 år till hösten, uppväxt i Vallåkra och bor nu i Helsingborg. Vid 15 års ålder fick jag det smickrande(?) tilltalsnamnet "Stina" vilket så småningom blivit någon form av varumärke i valda delar av transportbranschen.

Uppväxten skedde i en familj med taxi, lastbilar och bussar där företaget bestämde tillgången på pengar och fritid, i båda fallen var det knapert. Som liten slyngel fick jag hämta skruvar och muttrar till "Gubben", när jag tittat på tillräckligt många gånger kunde jag själv sätta dessa skruvar och muttrar på rätt ställe och Gubben kunde göra andra viktigare saker. Jag blev ganska snart någon form av chefsmekaniker på vår lilla firma.

Skolan var inte riktigt anpassad för mig varför jag gick knappt 7 år (av nio) varefter jag ägnade mig åt arbete istället.

Första jobbet var som springschas med trehjulamoppe på Indra i Hbg, (det närmsta jag kommit ett hederligt jobb), därefter kom en period som mek hos Hasse Fjäder som är en lokal ikon och specialist på bladfjädrar, jag har bytt några hundra fjäderpaket. Både tiden hemma och hos Hasse var lärorik, det var inte alltid det fanns exakt rätt originaldel för reparationerna men bilarna skulle fungera i alla fall, och som regel gjorde dom det också.

Efter lumpen 1978 köpte jag min första lastbil och blev åkare vilket jag varit sedan dess, med varierande framgång. 1986 bildade jag det första gemensamma bolaget med min bror "Långben" och sedan 1990 drivs all verksamhet tillsammans med honom. Vi har egen verkstad till åkeriet där jag har hand om löpande underhåll på bilar och släpar, alla däckarbeten utförs också här. Jag tvingas också till en del administrativa sysslor, vilket inte roar mig särskilt mycket.

När det gäller veteranlastbilar är mina favoriter Regenten och LS-LBS76, naturligtvis med snarkhytt och flak med smålänningakapell, dragbil fungerar också. Jag är ju uppväxt med den generationen bilar, av någon anledning har jag inte fastnat för Volvobilar från den här tiden, trots att vi hade båda delar hemma.

Jag har ingen bil från den här perioden, däremot har jag renoverat en F12 från 1990 som står i malpåse tills den är gammal nog. Jag köpte den bilen ny och den användes i vårt åkeri till våren 04 då den rullat 230.000 mil, nu är den renoverad och i absolut nyskick. En relik från den period då dom kunde bygga bilar på västkusten.

Just nu är jag i slutfasen med en Scania L140 -73 bärgningsbil, inköpt av Svebölle i Danmark som byggde upp den som internt räddningsfordon på 80-talet. Planen är att den ska vara färdig till vårens aktiviteter i Silkeborg. Med lite tur kommer det att fungera.

Parallellt håller jag på med en LBS 141 -78 som står på pallbockar, avhuggen bakom växellådan för byte av innerline, så där är lite småfix kvar. Just den bilen köpte jag begagnad 82/83 och använde till -87 då den såldes, för att återfinnas och släpas hem igen för några år sedan. Den ska återuppstå i sin ursprungliga skepnad.

Egentligen tycker jag att dessa bilar är för nya för att vara veteraner, men det är samtidigt kul att bevara fordon som man själv använt i verksamheten, i fallet med bärgaren är den så speciell att den bör bevaras oavsett ålder.

Efter detta väntar en Scania-Vabis B76 -64 med norsk Lier Kaross på en liten uppfräschning, den är arvegods efter Gubben och i ganska miserabelt skick.
Det finns även en Imperial Limousin 1955 som ligger i pipelinen, en mycket speciell och värdig vagn. Även den är arvegods efter Gubben.

Utöver detta finns det ett par Imperialer från 1955 renoverade till olika nivåer, en är väldigt fin, den andra är väldigt solbränd och en hyffsat fin Camaro -77.
Jag har också en speciell semesterbil som dammas av varje vår, nämligen en Dodge Charger -06 som köptes av bruden i samband med ett bröllop i Canada för några år sedan.

Utöver detta har jag ett charmtroll som måste vara bland världens fulaste fordon, Volvo B54 -69, en gammal brandbil som konverterats till dragbil, eller dragbuss. Den är nämligen bussregistrerad.

När det gäller forumet har jag inte mycket att jämföra med, för min del fungerar det bra. Iden med en smörjgrop eller ett vuxendagis tilltalar mig.


Klicka som vanligt på bilderna för full storlek.

P1020224 (Custom)2.jpg
Stina som lyfter upp hytten på LBS 141 -78 så vi kan kika in på kraftverket.
Foto: Ason
P1020224 (Custom)2.jpg (230.06 KiB) Visad 16744 gånger

stope.jpg
Stina o Per vid F12:n från 1990.
Foto: Ason
stope.jpg (273.48 KiB) Visad 16692 gånger

stvolvo_redigerad-1.jpg
Volvo B54 -69
Foto: Per Thomson
stvolvo_redigerad-1.jpg (212.1 KiB) Visad 16744 gånger

Re: Dags för en sk Forumprofil igen - nu den femte i ordning

InläggPostat: 04 jan 2012, 09:41
av Fredrik Klint
Intressant läsning :)

Och givetvis vaknar nyfikenheten, finns det bilder på bärgaren? Är den här i Sverige eller i Danmark?

Re: Dags för en sk Forumprofil igen - nu den femte i ordning

InläggPostat: 04 jan 2012, 10:08
av herrstina-
Det finns några bilder, även om fotografering inte är min starka sida. Det normala är att jag tar med kameran för att föreviga arbetets framåtskridande och när kvällen kommer är den som vanligt oanvänd.
Jag köpte för något år sedan en kamera och la i pickisen för att alltid kunna ta bilder, hittills har alltid bateriet varit dött när den ska användas.

Bärgaren finns i Helsingborg, däremot kommer den att bli i stort sett oförändrad bortsett från nummerplåtarna.

Stina.

PA280237_resize.JPG
PA280237_resize.JPG (205.03 KiB) Visad 16706 gånger

PA280236_resize.JPG
PA280236_resize.JPG (140.31 KiB) Visad 16706 gånger

PA230232_resize.JPG
PA230232_resize.JPG (142.71 KiB) Visad 16706 gånger

PA230228_resize.JPG
PA230228_resize.JPG (166.44 KiB) Visad 16706 gånger

PA230225_resize.JPG
PA230225_resize.JPG (140.01 KiB) Visad 16706 gånger

09.07.14_resize.jpg
09.07.14_resize.jpg (157.44 KiB) Visad 16706 gånger

Filborna 09.08.06 003_resize.jpg
Filborna 09.08.06 003_resize.jpg (125.54 KiB) Visad 16706 gånger

Re: Dags för en sk Forumprofil igen - nu den femte i ordning

InläggPostat: 04 jan 2012, 13:04
av Fredrik Klint
Tack så mycket för trevliga bilder!
Jag har sett den någon gång tidigare på bild, nån bärgarnisse som fotade den. Men om jag fattat det rätt så ska den alltså fortsätta i sin danska lack och märkning fast få svenska plåtar?
Kul också att det är förlängd hytt :D .

Re: Dags för en sk Forumprofil igen - nu den femte i ordning

InläggPostat: 04 jan 2012, 13:04
av Anders
Intressant läsning och bilder!
Och roligt att få se vem som gömmer sig bakom namnet! :D

Anders

Re: Dags för en sk Forumprofil igen - nu den femte i ordning

InläggPostat: 04 jan 2012, 16:32
av Lasse Hsand
Intressant läsning. Det är inte undra på att du har svar på dom flesta frågor vad det gäller teknik på bilarna. Om du håller på med så många projekt. Samt skruvat med dom ett flertal år.

Re: Dags för en sk Forumprofil igen - nu den femte i ordning

InläggPostat: 04 jan 2012, 17:58
av flak
Trevlig läsning och bärgaren har man fått en skymt av i ett annat forum.
En riktig godbit som kommer förgylla våra vägar.

Re: Dags för en sk Forumprofil igen - nu den femte i ordning

InläggPostat: 04 jan 2012, 19:20
av kiiw67
Intressant läsning.... om man hade dina kunskaper vore de lätt att köpa sig ett objekt. Tvekar nu för att förutsättningarna finns inte att ro hem ett sånt projekt.. man får väl nöja sig med 2 hjuliga objekt och fortsätta dröma om ett fullstort...

Mvh Roffe

Re: Dags för en sk Forumprofil igen - nu den femte i ordning

InläggPostat: 04 jan 2012, 20:22
av Stellan
Man kan ju alltid starta med ett litet veteranfordon från yrkeslivet. En plåtduett eller en pickup att öva på, och sedan när man är fast i träsket och inte begriper bättre... då skaffar man ett större fordon :wink:

/Stellan

Re: Dags för en sk Forumprofil igen - nu den femte i ordning

InläggPostat: 04 jan 2012, 21:28
av pekka k
Jag har ju träffat Herrstina och även pratat med han hehe men inte hade jag en aning om att det var mannen med den udda Volvon :)

Re: Dags för en sk Forumprofil igen - nu den femte i ordning

InläggPostat: 04 jan 2012, 22:12
av Thomas Almen
Kul att läsa å få se bilder. Minns nåt reportage i Trailer? för oherrans många år sen där höga vederbörande var med. Kul att se att man inte är ensam att åldras... :wink: . Å tekniska kunnandet imponerar!

Re: Dags för en sk Forumprofil igen - nu den femte i ordning

InläggPostat: 04 jan 2012, 22:32
av Lars-Gunnar
Stina, då har du 2 Volvo att ta dig an så det blir rättvist. Egentligen skulle det ha varit 3 Volvo och 2 Scania för Volvo sålde väl alltid mer varje år?

Och gör en skvader av det gröna åbäket. Jag har alltid undrat vad det varit för typ som rullat omkring med denna bil men, nu vet jag.

Välkommen till forumet vetja!!!!

Lars-Gunnar :)

Re: Dags för en sk Forumprofil igen - nu den femte i ordning

InläggPostat: 05 jan 2012, 12:14
av herrstina-
Lars-Gunnar skrev:Stina, då har du 2 Volvo att ta dig an så det blir rättvist. Egentligen skulle det ha varit 3 Volvo och 2 Scania för Volvo sålde väl alltid mer varje år?

Och gör en skvader av det gröna åbäket. Jag har alltid undrat vad det varit för typ som rullat omkring med denna bil men, nu vet jag.

Välkommen till forumet vetja!!!!

Lars-Gunnar :)



Alla märken har sina storhetsdagar, våra inhemska rivaler har under många år slagits för att segra i registreringsstatistiken. Över tiden är det nog ganska jämt mellan dessa giganter på marknaden.
Enligt min mening var 60 och 70-talen Scanias, slutet på 80 och större delen av 90-talet var Volvos guldålder. Sista versionen av F12, från 1988 och framåt måste vara en av de bästa industriprodukter som någonsin konstruerats.

Just nu upplever vi Volvo ungefär som en fotboja, lätt at få, omöjlig att bli av med, besvärlig under tiden.

Jag bifogar ett par bilder för att visa hur en modern lastbil ser ut, som du ser är dom inte svenska, men dom fungerar.

Den gröna bilen kommer förmodligen att säljas, idealet vore att hitta någon som har tillgång till en brandbilsbyggnation och återställa den i ursprungligt skick.



Stina.

Re: Dags för en sk Forumprofil igen - nu den femte i ordning

InläggPostat: 05 jan 2012, 17:27
av Reid Hulting
Fotboja, den var bra :lol: :lol: .
Reid.

Re: Dags för en sk Forumprofil igen - nu den femte i ordning

InläggPostat: 05 jan 2012, 21:58
av Thomas Almen
DAF har gott rykte här i Norge. Ett åkeri i Alvesta som jag körde för en period har gått över mer och mer till DAF, tidigare var Scania förstavalet där, även om dom hade en och annan Volvo. Nu är Scania helt ute ur bilden. Själv har jag fått pröva olika märken senaste åren. Fortfarande trivs jag bäst i Volvo, men MAN var en trevlig bekantskap. Körde drycker från Örebro till Mora, och retur från Gränges till Ö-bro med helt nya MAN före jul 2010. Tyckte den funka bra på vintern, dessutom trevlig hytt. Även MB Actros gick an. Däremot den R 560 med Toplinehytt jag hade i 5 mån. när jag flytta hit var en besvikelse.