USA-Volvo anpassas

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

USA-Volvo anpassas

Inläggav Lars-Gunnar » 13 dec 2011, 01:19

Var in på Trailers hemsida och fick se rubriken "USA-Volvo Sverigeanpassas". Vet att vi och USA har olika volt antal i bilarna. Vet inte om det är 12 volt här och 24 där.

Någon som vet något mera. Volvo har ju VHD som är som gjord för tunga arbeten men de har ju också de vanliga VN. Skulle vara mycket kul om de tog in VHD så åkarna här kan köpa en bil där inte motorn är i hytten.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 

Re: USA-Volvo anpassas

Inläggav Stellan » 15 dec 2011, 21:05

Det största problemet med usa-bilarna som tas hit efter slagprovet avskaffades är bromsarna, så de byter ut axlarna mot de vi har här i Sverige. 12-volt kan man leva med, även om det är lite klent.

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: USA-Volvo anpassas

Inläggav Lars-Gunnar » 16 dec 2011, 02:49

Nu har jag köpt Trailer och där framgår att den är en åkare som tagit in en 2005 års VN och han tänker byta både ram och axlar.

Finns det verkligen inget intresse för en nosbil utan den enorma high roofen?

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 

Re: USA-Volvo anpassas

Inläggav Skandinaven » 16 dec 2011, 11:17

Det förekommer lite konstigt med bara 12 volt, med alla dom gula lampor på et amerikansk ekipage.

Apropos byta utt axlar,- i Danmark havde mellanöstern och Ferrymasters åkeriäger, Mogens Nielsen, Köpenhamn, i många år import och salu av amerikanska trailer med namnet, " Great Dane " - hvor axlarna var flytbar i amerikansk system, frem och tilbage som i USA, alt efter viktfördeling,- men i Danmark blev det inte godtaget av dansk bilprövning, så det flytbar axelsystem, var inte längere flytbar, men skulle fixas med ESAB tråd.....

Hälsn. Skandinaven
Skandinaven
 
Inlägg: 1648
Blev medlem: 05 okt 2010, 12:16
Ort: Danmark

Re: USA-Volvo anpassas

Inläggav Anders » 16 dec 2011, 23:31

skulle man inte flytta över hytten till ett FH16 chassie?

Anders
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2332
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re: USA-Volvo anpassas

Inläggav Stellan » 16 dec 2011, 23:33

Det skulle vara en intressant operation att följa, men om man byter elsystem och axlar så måste det väl nästan räcka?

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: USA-Volvo anpassas

Inläggav Anders » 16 dec 2011, 23:34

Har för mig att det var nån mankemang med motorn med?
Läste artikeln för några veckor sen, så man minns ju inte alls kristallklart längre.

Anders
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2332
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re: USA-Volvo anpassas

Inläggav Lars-Gunnar » 17 dec 2011, 04:21

Anders skrev:skulle man inte flytta över hytten till ett FH16 chassie?

Anders


Jo det blir nog så. Inte kan han som hämtat en tradare från USA sänka sig till MX-chassie. Han är mera Volvo fan än Scania dito.

Lars-Gunnar :D
Lars-Gunnar
 

Re: USA-Volvo anpassas

Inläggav herrstina- » 17 dec 2011, 13:02

Det finns ingen nackdel med 12V elsystem, tvärtom. Det mångdubblar tillgången på tillbehör och utrustning, allt från vanliga personbilar passar ju, därmed blir kostnaderna för utrustning avsevärt lägre.
Elförsörjningen till belysning och tex. kupefläktar är inte heller något problem, svårigheterna dyker upp när en 12V startmotor ska snurra igång en stor Dieselmotor, framförallt när det är minus 25´C.
För att det ska fungera får starten dimensioner som en Folkamotor och kablarna dit blir väldigt grova.
Styrenheter och databoxar som styr de olika systemen i bilarna har dessutom spänningar som ligger ändå lägre än 12V.

Det finns en ganska enkel lösning på problemet, redan på 60-talet hade tyska märken, bla. Henschel och Mercedes elsystem med 24V till start och 12V för systemet i övrigt.

Däremot funderar jag över det begåvade i att släpa hit en bil som var omodern redan när den byggdes och sedan lägga ner massor av jobb och pengar för att ev skapa en användbar hybrid som i bästa fall får användas i två år.
Våra klent begåvade myndigheter har ju som bekant skapat ett system där fordons miljömässiga egenskaper inte är avgörande för hur länge och var dessa får brukas, när bilarna är 8 år är det färdigkört i de städer som inrättat miljözoner.

En märklig konsekvens av detta är att en Euro III-bil som ju är "renare" än Euro II-varianten får körförbud medan den "smutsiga" Euro II-bilen får fortsätta köra i mijözonerna.
Detta är belöningen om köparen vid övergången till nya högre Euroklassningar valde att betala extra för den renare versionen.

Som sagt, politiker har inte sitt jobb för att dom hade högst betyg i skolan.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3827
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg


Återgå till Allmänt Veteransnack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster