Sida 1 av 4
Försvunna papper!

Postat:
10 mar 2008, 23:05
av Scania-Tom
Hur ska man kunna skaffa fram reg-papper på en Scania LS140-73
när vare sig fordonsarkivet i Ramsele eller Vägverket har dom?
Bilen är ju svensksåld och har gått större delen av sitt liv på en yrkesskola (AMU). Jag vet också vilket reg-nr bilen hade när den var i trafik. Men det numret blev återanvänt 1984 då en Ford Escort fick pappren. Jag har kollat varenda möjlighet till att få något bevis som visar att bilen gått i Sverige som duger åt besiktningsmannen. Har t.o.m kollat hos skatteverket angående kilometeräknaren som sitter i den. Man kan ju inte börja renovera pärlan förrän den går att registrera in!
Har kanske glömt att kolla med någon myndighet. Det är därför jag lägger in detta inlägg.
Tacksam för svar!
Re: Försvunna papper!

Postat:
11 mar 2008, 00:25
av Robert Eliasson
Hej Tom
Jag och min bror hade samma problem med vår Titan, de papper som vi fick tag på via Ramsele gällde inte som bevis och det var helkört...... men av en händelse hittade jag ett gammalt skattekvitto med Postens inbetalningskvitto på hemma i skåpet sedan tiden då jag hade den som traktor, då kunde man styrka att bilens chassinummer via skattekvittot överenstämde med verkligheten och då fick vi identiteten godkänd , faktum är att vi hade inga mer dokment som styrkte att det var en Titan mer än att de kunde slå i sina böcker och finna modelbeteckningen som också den är instansad i ramen som vi påtalade och allt gick bra. De kräver att man har en originalstämpel alt. som i vårt fall Postens kvitto som jag slickat på en gång i tiden. Vår Titan var skrotad sedan 11 år och alla papper borta, de dokument vi fick tag på i Ramsele var såpass otydliga att man bara fnyste åt oss och hänvisade till dörren tills vi kunde hitta något som kunde styrka chassinumret. Det var bara en händelse att jag hade med mig detta gamla kvitto ........
Jag hoppas innerligt att du hittar något som kan styrka att även din 140:a faktiskt funnits även om säkerligen Scania kan hjälpa dig med ett ursprungsintyg. Det är sannerligen inte alltid lätt ....... men skam den som ger sig
Med bästa hälsningar Robban

Postat:
11 mar 2008, 00:34
av Nisse
Ring till scania och kolla om de kan ha något papper kvar i sitt arkiv.
Jag hade ett liknande problem när jag skulle registrera in en bil, men då ringde jag volvo i Göteborg, som hade uppgifter kvar om bilen.
Det ända de behövde var chassinummret, sen dröjde det ett par dagar så kom det ett intyg med posten.
Lycka till!

Postat:
11 mar 2008, 00:58
av Scania-Tom
Har kontaktat Scania tidigare i ärendet. Jag har fått ett maskinkort på den där det står motornummer, chassienummer osv. Där står också vem som beställde bilen ny från Scania. Det var Sundins bilar i Vänersborg. Vad det företaget heter i dag vet jag inte. Första ägaren hette Bernt Johansson och var bosatt på Vargön. Kallas för "Picko".
Jag har ringt till honom och han mindes bilen väl. Tyvärr så hade inte han några papper heller då de förstörts i en villabrand.
Sen såldes bilen till Skolöverstyrelsen AMU-center i Trollhättan. Det står det också när man öppnar dörren på lastbilen. Den är målad i deras färger med TYA-elefanten på dörrarna.
AMU finns inte heller kvar nu för tiden. Heter Lernia numera.
Jag har även ringt dit. Men de har inga såna handlingar kvar heller.
Scania kan hjälpa mig med ett typintyg säger dom. Det duger dock inte till Vägverket. De vill se ett reg-bevis eller besiktningsinstrument från den tiden som visar att den gått i Sverige. Annars är det dagens krav med underkörningsskydd, slagprovat virkesrede osv. som gäller.
Jag vet inte vad som blir nästa steg. Flytta papper från en annan Scania är väl en utväg men så desperat är jag inte än.
Hälsningar Tom

Postat:
11 mar 2008, 08:50
av Anders Ason
Scania-Tom skrev:Har kontaktat Scania tidigare i ärendet. Jag har fått ett maskinkort på den där det står motornummer, chassienummer osv. Där står också vem som beställde bilen ny från Scania. Det var Sundins bilar i Vänersborg. Vad det företaget heter i dag vet jag inte. Första ägaren hette Bernt Johansson och var bosatt på Vargön. Kallas för "Picko".
Jag har ringt till honom och han mindes bilen väl. Tyvärr så hade inte han några papper heller då de förstörts i en villabrand.
Sen såldes bilen till Skolöverstyrelsen AMU-center i Trollhättan. Det står det också när man öppnar dörren på lastbilen. Den är målad i deras färger med TYA-elefanten på dörrarna.
AMU finns inte heller kvar nu för tiden. Heter Lernia numera.
Jag har även ringt dit. Men de har inga såna handlingar kvar heller.
Scania kan hjälpa mig med ett typintyg säger dom. Det duger dock inte till Vägverket. De vill se ett reg-bevis eller besiktningsinstrument från den tiden som visar att den gått i Sverige. Annars är det dagens krav med underkörningsskydd, slagprovat virkesrede osv. som gäller.
Jag vet inte vad som blir nästa steg. Flytta papper från en annan Scania är väl en utväg men så desperat är jag inte än.
Hälsningar Tom
Kan funka? Ring första ägaren igen och ta reda på var bilen var försäkrad, kolla sedan upp med bolaget allt "de har" om bilen. Även Vägverket borde ha en orginalhandling kvar sedan första godkännandet /Anders

Postat:
11 mar 2008, 18:15
av Bo Norvinge
Scania-Tom skrev:... Det var Sundins bilar i Vänersborg. Vad det företaget heter i dag vet jag inte...
Sundins köptes upp av Blennermarks som idag finns i Trollhättan, Uddevalla och Åmål.
Kan du kolla på instrumentbrädan om det finns ett hål som en penna passar i?

Postat:
11 mar 2008, 18:38
av Scania-Tom
Jag ska ta och ringa Blennermarks under veckan.
Det blir spännande.
Jag tar och kollar upp pennhålet i kväll. Bilen står 5 mil bort vid sommarstugan. Ska ändå dit en sväng.
Mvh Tom

Postat:
11 mar 2008, 23:52
av Scania-Tom
Nu har jag kollat.
Många hål fanns det. Men inget som en penna skulle kunna passa i.
Såg ut att vara skruvhål mestadels.

Postat:
12 mar 2008, 17:56
av Stellan
Nu måste ni avslöja det...vad är det för ett pennhål? Man blir ju så otroligt nyfiken på vad det kan vara för speciellt med det
/Stellan

Postat:
12 mar 2008, 18:39
av Bo Norvinge
Stellan skrev:Nu måste ni avslöja det...vad är det för ett pennhål? Man blir ju så otroligt nyfiken på vad det kan vara för speciellt med det
/Stellan
Jag ville ha bekräftat en sägen som går här i trakten.
Det första Pickos gjorde när han hämtade ut en ny bil var att köra pennan i instrumentbrädan. Jag vet inte om han hade patent på den pennhållaren.
En säker källa har uppgett att ett järnspett skulle slängas in i hytten varpå den gick egenom dörren på motsatt sida. Troligen satt interimskyltarna fortfarande på.

Postat:
12 mar 2008, 20:01
av Stellan
Ahh...misstänkte nästan att det var något sådant
/Stellan

Postat:
14 mar 2008, 23:23
av Scania-Tom
Nu har jag ringt Blennermarks. Alla papper från den tiden är tyvärr kastade sa dom. Lite info om åkaren hade de dock. Fick reda på att han hade Trygg-Hansa som försäkringsbolag. Ringde till bolaget men de hade inga uppgifter kvar längre. Lite konstigt tyckte jag eftersom den här personen var skadedrabbad ofta.
Har också ringt till polisen ifall det fanns nån gammal bot eller liknande arkiverat men nej. Picko tycks ha varit onödigt laglig.
Så nu har man kört fast igen.
Men jag har kontaktat Stefan på Alu-Trans. Han har lyckats få tag på handlingar tidigare sa han när jag pratade med honom.
Får hoppas på att han löser detta också.
Mvh Tom

Postat:
14 mar 2008, 23:56
av Anders Ason
Scania-Tom skrev:Nu har jag ringt... Trygg-Hansa som försäkringsbolag. Ringde till bolaget men de hade inga uppgifter kvar längre.
Mvh Tom
Dessvärre är jag något misstänksam mot de svar du fick
Undrar bara om du hamnade i någon slags kundtjänst "någonstans i Sverige" eller om du fick kontakt med person på det lokala kontoret?
Du kanske inte ska släppa den här möjlighten än utan knalla i på det aktuella kontoret med lite fikabröd och gräv djupare.
När det gäller dokument hållna av statliga mydigheter så är de skyldiga att både registrera, bevara och lämna ut handlingar. Var åkeriet ett bolag kan du vända dig till Bolagsverket (begär ut årsredovisningarna), om enskilda firma till Skatteverket. För att nå bilens identitet kan en väg vara att börja med ägarens personnummer, om du kan få fram det (brukar vara lätt). Med numret går det att göra nästan vilka sökningar som helst, på gott och ont! Via Vägverket (fordonsregistret, vägskatten m m), Bilprovningen (var en myndighet från början), polisregistret (behöver inte vara en bot, ex vis föreläggande om ombesiktning eller vad det nu kan vara). Vägarna till information är enorm, kör ett extra varv med fantasin!
/Anders

Postat:
15 mar 2008, 00:35
av Scania-Tom
Hoppas först på Stefan.
Annars får man väl ta ett par dagars ledighet och åka söderut för att leta info.
Har märkt en del ovilja att leta efter dokument hos en del myndigheter mfl. Det verkar bara som att det de inte kan hitta på datorn inte går att få tag i.
Hälsn. Tom

Postat:
15 mar 2008, 09:42
av Bo Norvinge
Riksarkivet-SVAR (Ramsele) har papper på bilen!
Där finns ALLA papper från 1972-1994.
Du måste ringa och begära att de letar manuelt.