Förändrade fordon

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Förändrade fordon

Inläggav S-V L44 » 21 okt 2011, 23:26

I en annan tråd har det bl.a. ifrågasatts om ett fordon (en till boggi ombyggd Scania-Vabis L23 - viewtopic.php?f=27&t=3982 ) kan vara ett och samma än om det är kraftigt modifierat (bl.a. ny hytt, nytt flak, kran, etc.).

Många lastbilar, men naturligtvis inte alla, genomgår diverse mer eller mindre genomgripande förändringar under sin livstid.
Det är ju ganska vanligt att fordonet förändras radikalt om det byggs om till traktor, men om vi koncentrerar oss på ”lastbilsregistrerade” lastbilar, så kan det ändå röra sig om avsevärda förändringar som görs.
Det kan t.ex. röra sig om
- chassit (axelantal, avkortning, förlängning, etc.)
- påbyggnad (fast flak, tipp, skåp, vändskiva, bärgningsaggregat, tank, etc.)
- hytt
- lastapparat, plogfäste, etc., etc..
Man skall också vara medveten om att omfattande förändringar alltid kräver en ny registreringsbesiktning.
Om det inte har fuskats med detta på något sätt så kan man följa fordonets ”utveckling” genom att studera alla berörda registreringshandlingar. Tyvärr gör myndigheterna inga noteringar om hyttens fabrikat eller ens utformning så härvidlag blir det oftast gissningar eller spekulationer.
Det är kanske sällan som man kan visa upp foton som åskådliggör ett och samma fordons olika skepnader under längre tidsepoker, men det förekommer i enstaka fall och det gör naturligtvis ombyggnaden mera intressant sett ur ett historiskt perspektiv.
Det finns åtskilliga andra fordon som varit med i andra trådar i forumet, t.ex.,
Diamond T -43 i Scania-Vabis-kostym viewtopic.php?f=39&t=3804

Här är t.ex. en Scania-Vabis L51 från 1959 som förändrats totalt. Det finns åtskilliga bilder på bilen tagna cirka 2008-2009 då den var grön med verkstadspåbyggnad (sannolikt använd som husbil) och i till synes utmärkt skick. Ändå väljer man att förlänga hytt och byta ut skåpet till ett fast flak 2010-2011.

Scania-Vabis L5146 - 1959 - BE2304 - I Olika Skepnad.JPG
Scania-Vabis L5146 - 1959 - BE2304 - I Olika Skepnad.JPG (151.91 KiB) Visad 3509 gånger

Bilderna kommer bl.a. från Fam Timmer.
Hela ombyggnaden är beskriven här http://www.wifocarrshop.nl/c-929555/sca ... ng-cabine/

Vår forumkollega Roger Larsson har en utmärkt hemsida http://www.tow.se var man bland annat intressant material även kan finna en förteckning över bärgningsfordon.
Jag har hjälpt Roger med identifiering av några av de bilar han visar upp på sin hemsida, bl.a. dessa två. Bilderna är införda med Rogers tillstånd.

Jeppsson - Karlshamn - LR.JPG
Jeppsson - Karlshamn - LR.JPG (198.87 KiB) Visad 3509 gånger

Det är bilen i mitten ovan som jag vill veta modellbeteckning på.

Ramströms - Dingtuna.JPG
Ramströms - Dingtuna.JPG (39.63 KiB) Visad 3509 gånger

Denna är ju uppenbarligen fyrhjulsdriven Scania-Vabis så då borde det väl vara antingen en F10, 2F10 eller F40, eller ..................???

Vi kan ju låta forumet försöka gissa vilka modellbeteckningar det rör sig om. (Vi som redan känner till de korrekta svaren, kan ju lugna sig lite tills några vilda gissningar kommit in.)

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2400
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Förändrade fordon

Inläggav Lars-Gunnar » 22 okt 2011, 01:46

Har det någonsin suttit en tradarhytt på en L23? Denna hytt tycker jag inte passar. Den skulle ha varit intakt. Instrumentbrädan är Scania-Vabis L75 gråmetallic som fanns från 1959 medan ursprungsfärgen 50-talsblåmetallic nu blivit övermålad. Den ratt som ursprungligen fanns var svart och hade en annan ekring och utseende är du utbytt mot en L75:a eller en bussratt.

Man undrar hur folk tänker och vad syftet är med att förvandla bilen till en huvudskakning på åtminstone mig. Ovant är att se lemmarna i denna färg. Annars måste man ge herrarna som "snyggat" till bilen en eloge för väl genomfört jobb. Skall man vara tacksam för att de tar hand om vår kulturskatt? De har pengar och resurser till att renovera från grunden om de så vill. Där är det nog sämre för oss.

Vet ni om bilen blir ombesiktad av de tyska myndigheterna?

Lars-Gunnar
Lars-Gunnar
 


Återgå till Allmänt Veteransnack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster