Sida 1 av 2
Kjula museum hösten 2011

Postat:
18 okt 2011, 22:06
av Anders Ason
- Under en regnig, kall och bitvis blåsig höstdag gör vi ett besök på Trafikverkets, d v s f d Vägverkets museum i Kjula. Bilderna är ett litet urval av allt som fanns att se, från hästdragen hästspillningsutbredare när det detta frusit på stadsgatorna, till tungdykaraterialjer, till verkyg, till arbetsutrustningar, till ..., allt mycket kunnigt guidat av den från veteranrallysammanhang, Göran. Stort tack!

- P1010910 (Custom) (Custom).JPG (72.34 KiB) Visad 14630 gånger

- P1010933 (Custom) (Custom).JPG (53.44 KiB) Visad 14630 gånger

- P1010928 (Custom) (Custom).JPG (50.97 KiB) Visad 14630 gånger

- P1010923 (Custom) (Custom).JPG (55.22 KiB) Visad 14630 gånger

- P1010922 (Custom) (Custom).JPG (62.22 KiB) Visad 14630 gånger

- P1010908 (Custom) (Custom).JPG (66.71 KiB) Visad 14630 gånger

- P1010907 (Custom) (Custom).JPG (71.52 KiB) Visad 14630 gånger

- P1010905 (Custom) (Custom).JPG (70.74 KiB) Visad 14630 gånger

- P1010904 (Custom) (Custom).JPG (78.23 KiB) Visad 14630 gånger

- P1010903 (Custom) (Custom).JPG (44.96 KiB) Visad 14630 gånger

- P1010901 (Custom) (Custom).JPG (79.52 KiB) Visad 14630 gånger

- P1010900 (Custom) (Custom).JPG (87.61 KiB) Visad 14630 gånger

- P1010898 (Custom) (Custom).JPG (62.45 KiB) Visad 14630 gånger

- P1010897 (Custom) (Custom).JPG (63.84 KiB) Visad 14630 gånger

- P1010894 (Custom) (Custom).JPG (71.97 KiB) Visad 14630 gånger

- P1010892 (Custom) (Custom).JPG (56.37 KiB) Visad 14630 gånger

- P1010891 (Custom) (Custom).JPG (54.79 KiB) Visad 14630 gånger

- P1010890 (Custom) (Custom).JPG (60.77 KiB) Visad 14630 gånger

- P1010889 (Custom) (Custom).JPG (64.89 KiB) Visad 14630 gånger

- P1010888 (Custom) (Custom).JPG (73.16 KiB) Visad 14630 gånger

- P1010887 (Custom) (Custom).JPG (60.12 KiB) Visad 14630 gånger

- P1010886 (Custom) (Custom).JPG (62.96 KiB) Visad 14630 gånger

- P1010893 (Custom) (Custom).JPG (58.22 KiB) Visad 14630 gånger

- P1010932 (Custom) (Custom).JPG (57.16 KiB) Visad 14630 gånger
Re: Kjula museum hösten 2011

Postat:
23 okt 2011, 07:24
av Lasse Hsand
Volvo 444an från -47 skulle jag gärna vilja ha. Hade den något förflutet inom försvaret? Men det var många härliga options på den. Har alltid tyck om den gul gröna inredningen idom första årsmodellerna.
Re: Kjula museum hösten 2011

Postat:
23 okt 2011, 08:43
av Anders Ason
Lasse Hsand skrev:Volvo 444an från -47 skulle jag gärna vilja ha. Hade den något förflutet inom försvaret? Men det var många härliga options på den. Har alltid tyck om den gul gröna inredningen i dom första årsmodellerna.
Nej, den har varit i "Vägverkets" ägo redan från början. Bilen har enligt uppgift den utrustning som finns på bilden redan från början, inklusive den militärgröna färgen (skulle vara så då) d v s även med solskydd och sökarlampa m m. Bilen stod bortglömd i ett förråd i många år innan den till slut hamnade rätt och kommer att få behålla sitt originalskick. Försök att få se den i verkligheten!
Vid den tiden bilen var ny var flera av våra statliga verk både "kungliga och militäriska" , d v s med strikt hierarki med gradbeteckningar och hela balutten. Jämför SJ och Posten med sin glada? uniformer och gradbeteckningar. Den besiktningsman jag körde upp för hade exempelvis sitt tjänstetecken i båtmössan, allt enligt reglementet.
Den stora fristående motorn har suttit i en vägfärja då denna myndighet även har ganska många fartyg (färjor m m).
Så här är vägverkets historia:
De olika namn som Vägverket haft innan bildandet av Trafikverket 1 april 2010.
1841
Kongl. styrelsen för allmänna wäg- och wattenbyggnader inrättas 6.8 1841 (SFS 1841:38).
1883
Namnbyte till Kungl väg- och vattenbyggnadsstyrelsen den 17 november 1882 (SFS 1882:53). Att gälla från den 1 januari 1883.
1947 (när PV:n köptes in)
Namnet Väg- och vattenbyggnadsverket antogs för den samlande organisationen, såväl centralt som regionalt inklusive Statens bilinspektion. I officiella skrivelser etc användes dock fortfarande namnet Kungl väg- och vattenbyggnadsstyrelsen.
1967
Namnbyte till Statens vägverk den 1 juli 1967.
1983
Namnbyte till Vägverket den 1 april 1983.
2010
Den 1 april 2010 bildades Trafikverket, en ny myndighet med uppgift att planera och utveckla ett effektivt och hållbart transportsystem. Trafikverket ersätter Banverket och Vägverket.
Frågan är väl hur gammal denna lösning blir?
Ni som är intresserade av lastbilshytter kanske kan säga vem som byggt lastbilshytten på bilden?
Har själv åkt i likadana.
Re: Kjula museum hösten 2011

Postat:
23 okt 2011, 16:39
av Lars-Gunnar
Den där gröna PV 444 med sökarljus är som vår familjs första bil men den var maronröd och hade sökarljus. Men våran var från 1952 och hade inte samma blinkers och en nyare instrumentpanel som också var maronröd.
Jag säger bara, vilken biiiiil! Hård och tålig. Dagens bilar skulle bli skrot om de körde på ena framskärmen eller kanske jag fantiserar? Vad jag anspelar på är att det var riktig plåt i bilen.
Lars-Gunnar

Re: Kjula museum hösten 2011

Postat:
23 okt 2011, 17:27
av Anders Ason
Lite fakta Lars-Gunnar, bilen har faktiskt lite rost. Standardrost på PV, d v s i vänster bakskärmskant mot karossen ("vänstertrafiksgruskant", inte mycket, men det var det enda vi såg).
Men ... bilen är faktiskt 64 år och då är det OK men någon liten skavank, det är dock originallacken.
Re: Kjula museum hösten 2011

Postat:
23 okt 2011, 23:53
av Lars-Gunnar
Tack för infon Anders!
Klart att en 64-åring måste få ha sina skavanker. Minns väl hur lätt de hade för att rosta. Textyl fanns väl inte då. Dock var det rätt bra skick på bilen våran då den byttes in. Det saltades inte på de vägar vi körde på vintern men däremot kördes den i lut. Vägförvaltningen (då) skrapade, vattnade och strödde lut på de grusvägar som fortfarande fanns på 50 och 60-talet för att binda gruset och förhindra det förfärliga damme som virvlade upp och som det var bråttomt att spola av vid hemkomsten.
Minns du detta Anders eller var alla vägar söderöver asfalterade på 50-talet?
Lars-Gunnar

Re: Kjula museum hösten 2011

Postat:
24 okt 2011, 22:21
av S-V L44
Intressanta bilder, Anders.
Vad kallas egentligen de mackapärer med en korrekt benämning som återfinns på bild P1010894.JPG ?
De maskiner som användes för att "jämna ut" stenläggningen på stensatta gator och vägar.
Jag minns dem från barndomen i t.ex. Landskrona, Lund och gamla Riks 2:an.
Men man ser dem inte alls idag trots att stensatta gator (men inte vägar) fortfarande förekommer i en hel del städer. Förmodligen är de tagna ur drift p.g.a. den olidligt höga ljudnivå de framkallar.
// Kjell N
Re: Kjula museum hösten 2011

Postat:
24 okt 2011, 22:48
av Stellan
Benämningen på den manuella varianten som användes för att "jämna ut" stenläggningen kallades för jungfru, men jag vet inte om det var lokalt för Bohuslän. Jag har för mig att det fanns både fram- och backväxel på den, så att man slapp att skyva den tunga maskinen. För en liten pojk så var det en otroligt spännande, och lite skrämmande, maskin som man gärna stod och tittade på en stund
/Stellan
Re: Kjula museum hösten 2011

Postat:
24 okt 2011, 23:01
av Anders Ason
S-V L44 skrev:Intressanta bilder, Anders.
Vad kallas egentligen de mackapärer med en korrekt benämning som återfinns på bild P1010894.JPG ?
De maskiner som användes för att "jämna ut" stenläggningen på stensatta gator och vägar.
Jag minns dem från barndomen i t.ex. Landskrona, Lund och gamla Riks 2:an.
Men man ser dem inte alls idag trots att stensatta gator (men inte vägar) fortfarande förekommer i en hel del städer. Förmodligen är de tagna ur drift p.g.a. den olidligt höga ljudnivå de framkallar.
// Kjell N
Vill minnas att den handhållna varianten d v s en stor klump med ett tvärshandtag kallades "docka" (p g a dess utseende, namnet kan ju vara lokalt också) och den motordrivna för "stamp". Den stenläggning som görs i dag och oftast/endast då av dekorativa skäl jämnas till med en gummiklädd vält eller motsv. padda modell större. Jodå, det fanns fram och back på den motordrivna.
Ingen som känner igen hytten?
Re: Kjula museum hösten 2011

Postat:
24 okt 2011, 23:11
av Reid Hulting
I Stockholm har jag hört den manuella stampen kallas "jungfru", antagligen beroende på de kvinnliga formerna.
Reid.
Re: Kjula museum hösten 2011

Postat:
24 okt 2011, 23:41
av S-V L44
Jo, det stämmer, både stamp och jungfru har jag hört nu när det nämns.
Åsbrink som bl.a. tillverkade dylika tingestar kallade uppenbarligen sin för något så enkelt som stenstötningsmaskin. Men det var kanske en "lyxmodell" eftersom den hade gummihjul.
De jag minns hade precis som Anders foto visar stålskodda hjul. Men de var kanske också av äldre datum än 1946.

- Åsbrink - Stenstötningsmaskin1946 - LR.JPG (200.15 KiB) Visad 14368 gånger
Anders, har du inga andra bilder på hytten så man kanske kan kommentera?
// Kjell N
Re: Kjula museum hösten 2011

Postat:
25 okt 2011, 14:51
av Anders Ason
S-V L44 skrev: ...
Anders, har du inga andra bilder på hytten så man kanske kan kommentera?
// Kjell N
Tyvärr gick det inte för tillfället att komma närmare hytten utan att flytta på andra tunga saker.
Re: Kjula museum hösten 2011

Postat:
26 okt 2011, 20:06
av Per Thomson
Kan vara en tidig Floby . . .
Kan vara (kanske mer troligt) en Klippan hytt
Kan vara . . . det fanns många hytt-tillverkare förr
Den speciella listen ger en viss upplysning.
Hade man sett dörrhandtagets placering kanske det hade varit lite lättare att spåna.

Re: Kjula museum hösten 2011

Postat:
08 nov 2011, 03:29
av S-V L44
Jag kan inte nämna någon enskild hyttillverkare, men jag undrar om den inte suttit på en Chevrolet en gång.
Om man studerar bilder på Chevor från slutet av 1930-talet och början av 1940-talet så finns det mycket gemensamma detaljer på hytterna.
De "svenska" Chevorna sattes väl samman någonstans i Stockholms frihamn, och hytterna var tillverkade i Sverige, men av vem?
// Kjell N
Re: Kjula museum hösten 2011

Postat:
08 nov 2011, 10:01
av Anders Ason
Jo, bilden är knapp, men den stod illa till för en bättre bild. Den efterfrågade hytten är tillverkad av Skaftekulla och sitter normalt, d v s när inte renovering pågår på en Scania-Vabis boggiebil, tidigt femtiotal.