Sida 1 av 1

Tungt fordon på B-kort

InläggPostat: 20 sep 2011, 06:17
av Lasse Hsand
Hur är detta ens möjligt?????????????http://www.blocket.se/vasternorrland/Volvo_B10M_Husbuss_B_kort_34835954.htm?ca=4&w=1. Nu blev det inte som jag tänkt mig men en husbuss på säkert 10ton som får köras på b-kort. Vad är detta för kryphål?

Re: Tungt fordon på B-kort

InläggPostat: 20 sep 2011, 06:44
av Anders Roger Larsson
Om man har fått sitt körkort före juni 1996 så får man köra "tung personbil" på B-körkort. Som tung personbil (Personbil klass 2) kan man reg. typ husbilar och ambulanser m m.

Re: Tungt fordon på B-kort

InläggPostat: 20 sep 2011, 08:13
av gropen
låter helt sjukt att man får göra så med ett b-kort

Re: Tungt fordon på B-kort

InläggPostat: 20 sep 2011, 08:33
av Henric
Likadant med utryckningskörning med brandbilar. Före 96-97 ungefär räckte det med internutbildning ca 4 tim för att framföra utryckningsfordon. Kallas för fri väg. Dessa intyg gäller än, så många äldre brandmän saknar c-kort....

Re: Tungt fordon på B-kort

InläggPostat: 20 sep 2011, 12:40
av Anders Ason
Ännu värre är det med jordbrukstraktorer, där behövs ingen som helst form av körkort, hur stora och tunga de än är.

Har varit en liten följetong nu i tidningen Land p g a att SÅ har drivit frågan ur säkerhets- och konkurrenssynpunkt. Personligen anser jag att SÅ har rätt.

Rent generellt så är det en hel del i våra lagar och förordningar som rör förarbevis m m som är minst sagt märkliga om man nu ser det ur ett trafiksäkerhetsförebyggande perspektiv.



Re: Tungt fordon på B-kort

InläggPostat: 20 sep 2011, 13:46
av Reid Hulting
SÅ har helt rätt. Som det ser ut just nu så kör 15 - 16 åriga barn traktorer som går mellan 40 och 50 km/tim. med både en och två, och ibland tre vagnar, tillkopplade. Och det är inga små vikter det handlar om, gamla lastbilsvagnar med totalvikter på upp till 32 - 36 ton. Och ofta med överlass :shock: , för det gäller ju att få med sig så mycket som möjligt.
Allt kopplat till ett ur trafiksäkerhetssynpunkt undermåligt drag, för att inte tala om bromsarna. Och aldrig ngn. besiktning. Tänk på det när ni möter ett traktortåg nästa gång.
Reid.

Re: Tungt fordon på B-kort

InläggPostat: 20 sep 2011, 20:32
av Lasse Hsand
Hur kan detta ha gått till . Man får inte dra en husvagn med en vanlig personbil (nästan). Men då kan man köpa en husbuss på 10ton. Lagar dom begriper man säg inte på :roll: .

Re: Tungt fordon på B-kort

InläggPostat: 20 sep 2011, 21:24
av Anders Ason
Dessvärre har även ordningsmakten svårigheter att hålla reda på detta. Rörigt sade Bull! Orsaken är högst sannolikt att vi dras med ett "svammelsurium" av både gamla nationella regler och EU-direktiv och ännu har det inte tagits något helhetsgrepp i frågan utan lappats och lappats och lappats ... Det senaste exemplet i lapptäcket är förarbevis för vanlig gammaldags 30-moppe.

Viktigt är, anser jag att reglerna utgår från trafiksäkerhetspolitiska aspekter och inte byråkratiska som nu. Värsta exemplen anser jag finns inom området personbil med släp = helt korkat.

Självklart ska även fordonskombinationens "olyckskvalité" vägas in, d v s baserat på en risk och konsekvensanalys på exempelvis en 50-traktor med obefintliga besiktningskrav (måste införas om det ska köras på allmän väg), en eller upp till tre lastbilssläp o s v. Denna kombination ska givetvis utan vidare kräva yrkesförarkompetens med tillhörande förarbevis.

Men enligt rykten så lär det vara något på gång framöver ...

Re: Tungt fordon på B-kort

InläggPostat: 21 sep 2011, 19:55
av herrstina-
Det ultimata scenariot är när farfar som är 92 år köper en utrangerad ledbuss på 18 meter och totalvikt runt 30 ton. Med denna inredd som bostad, (jag tror kravet är att 75% ska vara inredd) kan farfar sedan dundra fram i 120 km/h på svenska motorvägar. På B-kort!

Bussen som när den var ny och väl underhållen aldrig fått färdas snabbare än 90 km/h får alltså när den är utsliten och väl använd tilllämpa samma fartregler som en ordinär personbil. Den får dessutom besiktigas till samma premie som en PB, som extra bonus är fordonsskatten starkt reducerad.

Detta mysterium är en produkt av sälsynt obegåvade svenska byråkrater som hävdar att detta är en EU-regel, samtidigt som inget annat land inom EU accepterar den här kombinationen av fordon/körkort.

Stina.

Re: Tungt fordon på B-kort

InläggPostat: 21 sep 2011, 20:35
av Lasse Hsand
Så fordonsskatten är inte baserad på vikten på fordonet? Men om jag skulle ha typ en buss med ett lastutrymme bak där jag kan lasta 4-5 ton är det också möjligt?

Re: Tungt fordon på B-kort

InläggPostat: 21 sep 2011, 20:44
av herrstina-
Jag kan inte de exakta kraven, men många racebussar och liknande är Personbil klass II som jag tror är den korrekta benämningen. Det finns ett minikrav på hur stor del som ska vara inredd som bostad och lastutrymmet får inte vara tillgängligt från bostaden, sen är det bara axeltrycket som begränsar det hela.

Så har jag förstått det. Jag vet inte om det fortfarande är möjligt att registrera "nya" fordon av den här typen.

Stina.