Sida 1 av 2

En liten undran...

InläggPostat: 07 mar 2008, 20:32
av Stellan
...om någon kan tala om för mig vad det är för märke på den här lastbilen. :P

Bild

/Stellan

InläggPostat: 07 mar 2008, 21:59
av Thomas Almen
Nånstans har jag för mig att det är byggt på ett Volvo-chassi, men samtidigt har väl den där åkarn mest DAF?. Styrbar boggi, 80-tal...Det får bli Volvo. Betalar vinnaren ev. vinstskatt själv?.

InläggPostat: 07 mar 2008, 22:34
av Stellan
Thomas Almèn skrev:Nånstans har jag för mig att det är byggt på ett Volvo-chassi, men samtidigt har väl den där åkarn mest DAF?. Styrbar boggi, 80-tal...Det får bli Volvo. Betalar vinnaren ev. vinstskatt själv?.


Det sägs ju att man kan skatta sig lycklig ibland...kanske även här :P

En liten ledtråd till dem som inte gissat ännu. Mycket fritt översatt... :mrgreen:

Bild

/Stellan

InläggPostat: 08 mar 2008, 02:07
av arnfinn
B10M eller noe lignende. Iallefall ut av de midtmonterte liggende td 100'or som fantes og som var veldig vanlig som city-busser i Norge :D

InläggPostat: 08 mar 2008, 02:09
av arnfinn
Teksten inneholder jo faktisk "instrumentpaneel van Volvo bus" ser jeg nå

InläggPostat: 08 mar 2008, 12:36
av Stellan
arnfinn skrev:Teksten inneholder jo faktisk "instrumentpaneel van Volvo bus" ser jeg nå


Där fick man för att man skulle vara hemlig :P

Det är en B10M...ett busschassie, men byggd som en lastbil. Då kanske det är förlåtet att gå "of topic" 8)
Jag undrar hur många som byggdes, och hur länge de var i trafik...det kanske bara blev några prototyper?

Bild

Bild

Bild

/Stellan

InläggPostat: 08 mar 2008, 12:38
av arnfinn
:twisted:

InläggPostat: 08 mar 2008, 18:20
av Thomas Almen
Vill man göra det riktigt lätt för sig kan man ju bara kolla navkapslarna, det är ju Volvo originaltillbehör från den tiden....

InläggPostat: 08 mar 2008, 18:43
av Stellan
Thomas Almèn skrev:Vill man göra det riktigt lätt för sig kan man ju bara kolla navkapslarna, det är ju Volvo originaltillbehör från den tiden....


Mmm...men det var populärt att smida om dem så att de passade även på andra fordon :P

/Stellan

InläggPostat: 08 mar 2008, 20:20
av Thomas Almen
Knappast, det fanns ett präglat V i mitten, försökte man ändra det, ödelade man nog hela kapseln. Men det fanns andra liknande, som passade på samma fästen. Det var ett plattjärn som i ändarna hade hål att trä över hjulbultarna. Sedan drog man på muttrarna, på järnet fanns sedan 2 bultar som man trädde kapseln över, och drog fast med 2 kupolmuttrar.

InläggPostat: 08 mar 2008, 20:25
av peter fra danmark
Ja jeg mindes det, og vognmanden blev :evil:

InläggPostat: 08 mar 2008, 22:48
av Pickos
Fronten ser ut att komma från en busskarosstillverkare (långt ord, det där!). Någon som kan säga vilken? Strålkastare och blinkers kommer från en personbil, vilken då?

InläggPostat: 08 mar 2008, 22:55
av Stellan
Pickos skrev:Fronten ser ut att komma från en busskarosstillverkare (långt ord, det där!). Någon som kan säga vilken? Strålkastare och blinkers kommer från en personbil, vilken då?


Jag undrar om det inte är en holländsk karossör. Förutom chassiet så är nog resten ett specialbygge, holländarna har ju alltid varit duktiga på det. Lyktorna har de nog varit på stan och handlat, de ser inte direkt volvoaktiga ut tycker jag.

/Stellan

InläggPostat: 08 mar 2008, 23:08
av peter fra danmark
Blink lygterne ligner SAAB's

InläggPostat: 08 mar 2008, 23:12
av Lars-Gunnar
Kanske det är VanHool som byggt karossen? Många B10-B12 långfärdsbussar i Sverige var/är utrustade med med denna fabriks karosser som var mycket moderna och sköna att åka i.

Norrlandskusten från Sundsvall-Luleå hade 3-axliga B12:or på denna rutt.

Lars-Gunnar :)