Vad är en Volvo N7 värd?

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Vad är en Volvo N7 värd?

Inläggav Rickard » 07 mar 2008, 15:32

Hej har en fråga till er därute som kanske har lite koll på prisbilden på en sådan, vet en volvo n7 årsmod:1978 som stått länge, fd. elverketbil med trevägstipp o alu lämmar. Bilen har stått still (UTE) sen 96, och hytten är helt slut undertill. Bromsar och motor skall ha varit renoverat för sisådär 15 år sedan men tveksamt om det är värt värst mycket idag... Mycket att göra på bilen med det är ett bra objekt enligt mig, men vad kan man tänka sig att en sån här bil är värd, det blir ju trotts allt rätt många tusen att få den i ordning men då blir det en bra bil. Dessa bilar känns relativt ovanliga och man ser sällan till salu... tacksam för all info som ges av dessa bilar!

Mvh Rickard
Rickard
 
Inlägg: 120
Blev medlem: 28 feb 2008, 09:29
Ort: Alingsås

Inläggav arnfinn » 07 mar 2008, 18:14

Sikkert, gode og ikke minst fornuftige priser er vanskelig å si. Jeg bruker resonnere på det sättet at om bilen er så dårlig at det ikke er normalt lønnsomt å shine opp den så øker verdien litt om det er god tilstand på de verdifulle komponentene.

Jeg vil tro det er vanskelig å få kloa i bilen for mindre enn 15 000,-

Interessant objekt forøvrig :wink:
Användarvisningsbild
arnfinn
 
Inlägg: 463
Blev medlem: 28 sep 2007, 18:27
Ort: Tromsø i Norge

Re: Vad är en Volvo N7 värd?

Inläggav Anders Ason » 07 mar 2008, 19:08

Rickard skrev:Hej har en fråga till er därute som kanske har lite koll på prisbilden på en sådan, vet en volvo n7 årsmod:1978 som stått länge, fd. elverketbil med trevägstipp o alu lämmar. Bilen har stått still (UTE) sen 96, och hytten är helt slut undertill. Bromsar och motor skall ha varit renoverat för sisådär 15 år sedan men tveksamt om det är värt värst mycket idag... Mycket att göra på bilen med det är ett bra objekt enligt mig, men vad kan man tänka sig att en sån här bil är värd, det blir ju trotts allt rätt många tusen att få den i ordning men då blir det en bra bil. Dessa bilar känns relativt ovanliga och man ser sällan till salu... tacksam för all info som ges av dessa bilar!

Mvh Rickard

    Som jag ser beror priset på... (alla papper är väl i ordning?), ett om motorn går runt och dessutom går och ett annat om den sitter fast. Är däcken OK mot torksprickor o mönster eller inte, påverkar också priset.

    Köpa den som den står utan koll av funktionen är vanskligt, jag själv skulle då på fundera runt (max) 20 (kan kanske gå att få ut i delar om den behöver skrotas), är all funktion OK d v s motor m m kan det väl handla om 25 -30. Om du sätter målet max 50 för dig som klar bil kan du nog ligga ganska rätt tror jag. Hytter finns kanske att få tag på, något som är värt att kollas innan svetseriet.

    Har sett fina exemplar för över 70, var i o f s med kran också.

    Å andra sidan är jag ingen expert jag bara tror! /Anders
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5613
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Inläggav Rickard » 07 mar 2008, 22:09

Jag vet lite om bilen, den står i närheten där jag bor, därför hade det ju vart smidigt o få köpa loss den, tyvärr är mannen som äger den inte alltid jätte sugen på att sälja prylar, låter dem hellre stå och förfalla. Vet at bilen vart igång för ca 2år sedan då han flyttade den en bit. Bromsar o så satt ju naturligtvis. Jag vet nog vart man kan få tag i hytt ev. Får se hur det blir med detta, sugen på en typ sånhär bil, den är även försed med konsollfäste för kran i flaket... Men sen kommer jag nog ev att ta CE körkort privat framöver och då går en del pengar till det oxå...
Rickard
 
Inlägg: 120
Blev medlem: 28 feb 2008, 09:29
Ort: Alingsås

Inläggav Böll » 07 mar 2008, 22:29

Säger som A-son,däck mm ramlar fort iväg i pris ,sen beror de ju på vad du ska ha den till(ska ja säga som bara köper å sen funderar va ja ska me de till)de ju inte fel å ha en lastbil ,har själv en gård å håller på mkt me skogen å ved mm,men får du den för 15,20tusen så tycker ja du hamnar rätt.köpte själv en N-86 för 35 nyligen,rost i golv läckte lite överallt bromsar kärva lite,den behöver rulla varje vecka,men mkt praktiskt när den behövs...billig å ha stående oxå,......kul att ni köpte hytten i Bäreberg,dörrarna köpte jag,hehe dom va mkt fina...h
Böll
 
Inlägg: 654
Blev medlem: 24 jan 2008, 19:58
Ort: Hindås

Re: Vad är en Volvo N7 värd?

Inläggav Anders Ason » 07 mar 2008, 23:04

Rickard skrev:Hej har en fråga till er därute ...
Mvh Rickard


Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5613
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Inläggav Lars-Gunnar » 08 mar 2008, 00:06

En Söderhamsvolvo. Då har den nog gått efter E4:an som vintertid sällan är fri från salt. Detta kan förklara rosten på dörrarna.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 

Inläggav Rickard » 08 mar 2008, 13:56

Böll skrev:Säger som A-son,däck mm ramlar fort iväg i pris ,sen beror de ju på vad du ska ha den till(ska ja säga som bara köper å sen funderar va ja ska me de till)de ju inte fel å ha en lastbil ,har själv en gård å håller på mkt me skogen å ved mm,men får du den för 15,20tusen så tycker ja du hamnar rätt.köpte själv en N-86 för 35 nyligen,rost i golv läckte lite överallt bromsar kärva lite,den behöver rulla varje vecka,men mkt praktiskt när den behövs...billig å ha stående oxå,......kul att ni köpte hytten i Bäreberg,dörrarna köpte jag,hehe dom va mkt fina...h


Ja den hytten var riktigt fin faktiskt! Nu e han bara påjakt efter ett par ok dörrar... Får man fråga vad bärebärg tog för dina? Min kompis Johan köpte sin gammla N86 för jag tror det var 7000 ett bra pris, men hyttgolv existerade ju inte och det mesta behöver göras iordning, nu efter byte av toppackningar går den fint i både motor och låda...

Just vad det gäller mina projekt har jag väl tänkt att ha lastbilen som lite brukis hemma på gården oxå, en N7 känn rätt mycket modernare vad det gäller komfort etc. men motormässigt är det ju inga extrama skillnader. Det är ju som ni säget att det plokar snabbt iväg med utgifter, gammla torra däck är ju inget hitt om man skall lasta lite. Vill ju gärna ha lite driftsäkerhet om man skall iväg o hämta något objekt lång bort :lol:
Rickard
 
Inlägg: 120
Blev medlem: 28 feb 2008, 09:29
Ort: Alingsås

Inläggav Rickard » 08 mar 2008, 13:58

Lars-Gunnar skrev:En Söderhamsvolvo. Då har den nog gått efter E4:an som vintertid sällan är fri från salt. Detta kan förklara rosten på dörrarna.

Lars-Gunnar :)


Nä det lir en del pengar, känns som att ett objekt kan vara ganska dåligt innan man tjänar på att köpa något för dessa pengar. Känns som att det generellt fins väldigt lite bilar i denna kategorin, många utan dem har väl exporterats efter 15års slit i Sverige
Rickard
 
Inlägg: 120
Blev medlem: 28 feb 2008, 09:29
Ort: Alingsås

Inläggav Robert Eliasson » 08 mar 2008, 15:34

Rickard,

Kolla in http://www.kvd.se och nyttofordon , där finns en N 7 från -75 från yrkesskolan dock med kass koppling, kan nog bli hyfsat billig.

Lycka till
//Robban
Man kan mycket väl hålla sig med nostalgi så länge man inte lever i det förflutna..... eller det var bättre förr, men de sa man då också....
Användarvisningsbild
Robert Eliasson
 
Inlägg: 53
Blev medlem: 05 apr 2007, 08:03
Ort: Mölndal

Inläggav Anders Ason » 08 mar 2008, 17:21

Robert Eliasson skrev:Rickard,

Kolla in http://www.kvd.se och nyttofordon , där finns en N 7 från -75 från yrkesskolan dock med kass koppling, kan nog bli hyfsat billig.

Lycka till
//Robban

    Bra tips! Bilar som levt i sådan miljö brukar vara väl omhändertagna, att eleverna slirat slut på kopplingen är väl kanske inte så förvånande! Jag skulle nog hänga med upp till 30-40 och dessutom fråga yrkesskolan vad de vill ha för att byta kopplingen. Med ny tryckplatta o lamell (10 ?) blir ju bilen kanon (enligt bilderna, bilen bör ses), inte gått i salt, för det mesta förvarats inne, ompysslad o s v .. Här är det ett klart uttalat fel = hanterbart, visavi grannens bil som kanske kräver "oändligt" många arbetstimmar?

    /Anders
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5613
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Inläggav Anders Ason » 12 mar 2008, 10:05

Anders Ason skrev:
Robert Eliasson skrev:Rickard,

Kolla in http://www.kvd.se och nyttofordon , där finns en N 7 från -75 från yrkesskolan dock med kass koppling, kan nog bli hyfsat billig.

Lycka till
//Robban

Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5613
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Inläggav Rickard » 12 mar 2008, 10:09

Anders Ason skrev:
Anders Ason skrev:
Robert Eliasson skrev:Rickard,

Kolla in http://www.kvd.se och nyttofordon , där finns en N 7 från -75 från yrkesskolan dock med kass koppling, kan nog bli hyfsat billig.

Lycka till
//Robban



He jo det e ju inte så farligt byta koppling, men nu ser man att priset skenat iväg på 35K + 2000 i inrop + moms... sen kan säkert bilen vara värd det oxå, men det är väl alltid jobb att skrämma liv i en sån bil, en del rost i hytt stod det även att det var...
Rickard
 
Inlägg: 120
Blev medlem: 28 feb 2008, 09:29
Ort: Alingsås


Återgå till Allmänt Veteransnack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 21 gäster