Bred last

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Bred last

Inläggav flak » 19 aug 2011, 20:44

Lite OT men idag gick ännu en bredlast transport förbi Bergkvara och denna gång med en vinge till vindkraftverk.
Inget vi inte sett förut men denna gång såg jag något som jag aldrig sett förut och hoppas slippa igen.

Framför tungdragaren fanns två följebilar varav den ena med svensk text på sidorna och danska nummerskyltar.
Obs alla fordon var danska..
Följe bilen med svensk text på sidorna låg först och det är just den bilen som uppförde sig på ett sätt som jag undrar över.

Vi låg framför så jag såg allt i backspeglen när bilen svängde över i mötande trafiks körfält varje gång som den fick möte.
Alltså bilen låg en bra bit före alla andra så enligt mig så hade han ingen anledning till ett sånt beteende.?!
Och förövrigt kan det ju rimligtvis aldrig vara acceptabelt att tränga ut mötande trafik.

Detta hände upprepade gånger och flera mötande fick väja och blev nog lite undrande och somliga även förbannade eller rädda.

Någon som känner till vad dessa transportledare får och inte får göra.?
Flak
Användarvisningsbild
flak

Re: Bred last

Inläggav Thomas Almen » 19 aug 2011, 20:51

Om dom får eller inte, vet jag inte. Men har själv tagit förbilsförare i örat efter sånt där uppträdande. Hade rätt mycket bredlaster en period när jag var åkare, och till slut fick jag upplysa dom om deras uppgift, nämligen varna, inte skrämma. J-la ofog, på ren svenska, men ganska vanligt
Thomas Almen

Inläggav Stormagnus » 20 aug 2011, 19:10

Hej
Att tränga mötande bilister belönas med indraget körkort i 3 månader. Jag har inga egna erfarenheter men en tidigare kollega till mig tvingades bli "hemmafru" i 3 månader pga att det var en polisbil han mötte. :cry:

Magnus
Användarvisningsbild
Stormagnus

Inläggav Bo Norvinge » 21 aug 2011, 08:27

Många brukar nöja sig med att ligga nära mittlinjen.

Handlar det om varningsbilar eller vägtransportledare?

Varningsbilar som bara behöver en skylt med texten varning, roterande/blinkande varningsljus och en förare med samma körkortsbehörighet som föraren av transporten. Annars inga skyldigheter eller befogenheter.

Vägtransportledarna (kycklingarna) är något annat. Förutom gula bilar har förarna en särskild utbildning. De har skyldighet att se till så karavanen följer utsatt rutt, sårskilda hastighetsbegränsningar och körfältshänvisningar enligt dispensen. En vägtransportledare har också i vissa fall samma befogenheter som polisman.

Frågan är ju om polisman har rätt att tränga mötande trafik.
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Hemsida: www.norvinge.se * Mail: bosse@norvinge.se * Tel: 070-587 38 67
Användarvisningsbild
Bo Norvinge

Inläggav Reid Hulting » 21 aug 2011, 11:37

Polis och andra utryckningsfordon har rätt att påkalla fri väg med hjälp av blåljus och ljudsignal. Men det innebär inte att dom går fria om något händer, om dom kör i mötande körfält. Så vitt jag vet har vägtransportledarna ingen rätt att påkalla fri väg, och eftersom vi har högertrafik så har dom ingenting i mötande körfält att göra. Deras befogenhet sträcker sig antagligen till att få dirigera trafik vid korsningar och andra för den beledsagade transporten besvärliga passager.
Reid.
Reid Hulting

Inläggav flak » 21 aug 2011, 18:37

Det handlar om vägtransportledare och jag skickade ett mail till en firma som bedriver verksamhet med vägtransportledare.
Dom bekräftar att man inte får tränga ut mötande trafik på något sätt.
Flak
Användarvisningsbild
flak

Inläggav Thomas Almen » 21 aug 2011, 18:52

Oftast står ju firmanamnet på bilarna, går väl att ta en telefon till länsman om man blir utsatt för sånt där.
Thomas Almen

Återgå till Allmänt Veteransnack