Senaste nytt...1970. Del 3

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Senaste nytt...1970. Del 3

Inläggav Stellan » 06 mar 2008, 21:52

Ett i mina ögon udda ekipage. Jag tycker att trailern ser ut som ett stolpsläp, fast med någon forma av flak på. :o

Kom väldigt gärna med tankar, åsikter och funderingar...och upplysningar om någon har det :wink:

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Inläggav peter fra danmark » 06 mar 2008, 22:00

Måske en forgænger for city trailer :lol: :lol: :lol:
Det er de agumenter de bruger i dag omkring city trailern 8) .
Fra smilets by

Peter
Användarvisningsbild
peter fra danmark
 
Inlägg: 144
Blev medlem: 20 feb 2008, 12:53
Ort: Århus

Inläggav Per Thomson » 07 mar 2008, 09:36

Ganska smart system, användes en hel del i tyskland tidigare för dispenstrailers som transporterade långt armeringjärn och liknande. Den ger inte samma direktkast i sidled som konstruktionen med citytrailern gör. Nackdel är bygghöjden bak samt att man måste koppla ur den teleskoperande dragstången.


Lite styrbar svensk boggie historia:

På 50 talet byggde Rynge en "styrbar" boggie som inte styrde särskilt väl. Dåtida boggietryck var 12 ton men genom att arrangera 2 spridda axlar uppnådde man 16 ton. Axelavståndet för att uppnå 16 ton blev relativt stort, tror det var 4 meter, så någon form av styrning måste till. Styrkostruktionen medgav visserligen att axlarna vinklades men framkomligheten var ganska dålig. Mången trafikdelare har mejats ned av den kosntruktionen.

BRIAB byggde flera 18 meters trailers på 70-talet men de hade styrningsprincip = citytrailern även fast det var långboggie. I början på 70 talet medförde dåvarande §54 (§106) att man måste upp till 4,0 meter för att få 10 ton axeltryck på en långboggie. Den principen kallas för tvångsstyrd.

BRIAB byggde också minst en 18 meters trailer med självstyrande boggie av BPW konstruktion. Den finns kvar än i dag och jag har kopia på besiktningsinstrumentet. Samma boggie princip användes även på de trailers som användes för att transportera hytter från Oskarshamn till Södertälje. Tror att en av dessa finns kvar i Getinge och används av en cirkus.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7373
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Inläggav Stellan » 07 mar 2008, 17:48

Det är lite förvirrande tycker jag med alla dessa olika uttryck...medspårande, tvångsstyrd, självstyrande. Ibland menas samma sak, och ibland helt olika saker. :?

Men som en bekant på forumet har på sin bil: man lär så länge man leker :D

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Inläggav Stellan » 07 mar 2008, 19:07

Jag hittade en broschyr från 1970 med en göteborgstrailer som hade en självstyrande bakaxel...är det en tvångsstyrd axel tro :?:

Dragbilen tillhörde tydligen Carl och Eric Johanssons åkeri i Göteborg. Jag använde förstorningsglas för att kunna se det, men det gör väl alla gamlingar :lol:

Bild

Bild

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Inläggav Per Thomson » 07 mar 2008, 19:15

Stellan skrev:Det är lite förvirrande tycker jag med alla dessa olika uttryck...medspårande, tvångsstyrd, självstyrande. Ibland menas samma sak, och ibland helt olika saker. :?

Men som en bekant på forumet har på sin bil: man lär så länge man leker :D

/Stellan

Jo, ibland används dessa benämningar lite felaktigt och då blir det ju inte lättare för den som vill lära sig :?

Jag har en liten komplettering beträffande citytrailer och tvångsstyrd: Jag avsåg den typen där vajers eller länkstag påverkas av dragbilens vändskiva. Det finns också två-axliga citytrailers med fast första axel och en medspårande andra axel.

I sammanhanget kan nämnas det finns två typer av medspårande axlar: A, hela axeln är fäst mot ramen via en vänkrans, centrum för vänkransen ligger någon decimeter framför axeln.
B, axeln är av typ framaxel till lastbil, dvs med spindelleder och parallellstag. Axeln vinklas inte med denna konstruktion, det är bara hjulen som vrids. Spindelleden är placerad framför axeln, typ tevagnshjul :wink:

Texten till Simaliften är fel vill jag hävda, det borde stått medspårande men de frågade ju inte mig innan de tryckte broschyren 8)
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7373
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Inläggav Stellan » 07 mar 2008, 19:23

Per Thomson skrev:Texten till Simaliften är fel vill jag hävda, det borde stått medspårande men de frågade ju inte mig innan de tryckte broschyren 8)


Du ser Per...det här forumet har en uppgift att fylla. Vi får hoppas att både Volkswagen och Volvo tar till sig det här. :mrgreen:

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Inläggav peter fra danmark » 07 mar 2008, 19:58

Jeg kørte engang med en TRANDERS trailer med "selvstyrende" aksel, den kunne være besværlig at få til at låse akslen. Dette gjorde at man kunne komme til at bakke og køre frem op til flere gange før den låste. :twisted:
Fra smilets by

Peter
Användarvisningsbild
peter fra danmark
 
Inlägg: 144
Blev medlem: 20 feb 2008, 12:53
Ort: Århus


Återgå till Allmänt Veteransnack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster