Prissättning av veteranlastbilar

Många gånger undrar man vad man skall värdera sin klenod till när man bestämt sig för att sälja?
Eller omvänt, vad är rimligt att betala för en veteranlastbil när man väl bestämt sig för att köpa?
Det är nog väldigt svårt att sätta några strikta riktlinjer för detta, men som säljare skall man ju känna sig nöjd med det pris man får ut, och som köpare har man ju sin egen plånbok som måttstock förutom att även köparen naturligtvis skall känna sig nöjd med sitt köp.
Grundregeln är ju att en säljare vill försöka sälja så dyrt som möjligt, medan en köpare vill försöka köpa så billigt som möjligt. För en entusiast är kanske inte priset allena avgörande vid köp, men oavsett är priset viktigt för de flesta av oss.
Så de faktiska priserna sätter man därför nog bäst själv. Använd alltid sunt förnuft och utnyttja alla sinnena.
Som vid all försäljning/köp så är det naturligtvis också tillgång och efterfrågan som ju till stor del bestämmer priset.
Det finns dock en hel rad faktorer som påverkar priset. En grov checklista (utan inbördes rangordning) kan t.ex. vara dessa punkter:
- Fordonets fabrikat, modell och årsmodell.
- Fordonets kondition. Skrot, objekt, bruksskick, toppskick, etc.. Oavsett skick försök ändå bedöma behovet av eventuella kommande reparationer. Verkar säljaren ärlig?
- Om fordonet är renoverat, hur är renoveringen utförd? Kan man egentligen värdera en genomförd renovering fullt ut?
- Kan framtida reservdelsförsörjning anses vara säkrad? Hur trickigt blir det att anskaffa reservdelar?
- Fordonets påbyggnad och utrustning. Har den påbyggnad/utrustning som bedöms vara attraktivt? Vilken påbyggnad är mest attraktiv?
- Är fordonet i originalskick, tidstypiskt skick, eller kraftigt moderniserat? Finns dokumentation för eventuella avvikelser?
- ”Desperation”, behöver säljaren pengar eller känner köparen att detta måste jag bara ha.
- Rätta tillfället?
- Hur unikt är fordonet? Att fordonet endast finns i ett exemplar behöver inte automatiskt innebära att man kan sälja det dyrare då det kan vara svårt och dyrt att anskaffa reservdelar, etc..
- Räkna med att det kommer att prutas. Det begärda priset är oftast inte det man kanske får i slutändan.
- Läget. Var finns fordonet? Transportkostnader tillkommer.
- Är fordonet inregistrerat? Är det en lastbil, epa- eller A-traktor, etc.. Finns tillräckliga underlag för en s.k. Ursprungskontroll hos Transportstyrelsen om fordonet inte redan är inregistrerat?
- Övrig dokumentation och historik värdesätts oftast av köparen.
- Är fordonet besiktigat eller avställt? Tidpunkt för avställning?
- Aktuellt konjunkturläge.
- Är utländska spekulanter beredda att betala mer? Är man som säljare intresserad av att fordonet går på export?
- Skall man försöka bestämma en grov prisbild tidigt eller skall man försöka utnyttja tillfället för budgivning?
- Hur ser den framtida utvecklingen ut? Kommer intresset för veteranlastbilar att öka (och därmed efterfrågan på objekt att öka)? Hur är den allmänna medvetenheten?
- Genom vilka media skall man annonsera? Internet (t.ex. Blocket bara för att nämna en annonssite), press, utställningar/rallyn, personliga kontakter utan egentlig annonsering, etc..
Ja, listan kan säkert göras längre.
Det är helt klart att priserna kan variera inom ett ganska brett spann, och det är inte alls säkert att man får ut (eller behöver betala) det åsatta priset. Tag kontakt och diskutera.
Det är nog så att "övertron" på t.ex. Blocket ibland är hög, eftersom vissa objekt dyker upp år efter år fortfarande hos samma ägare, och det betyder ju att fordonet inte blivit sålt, och då kan man ställa sig frågan "varför?".
Kan det innebära att man har ett bättre förhandlingsläge som köpare, att grundpriset är på tok för dyrt, att kvaliteten på varan inte möter upp till spekulantens förväntningar, att säljaren är prisfixerad, eller vad?
// Kjell N
Eller omvänt, vad är rimligt att betala för en veteranlastbil när man väl bestämt sig för att köpa?
Det är nog väldigt svårt att sätta några strikta riktlinjer för detta, men som säljare skall man ju känna sig nöjd med det pris man får ut, och som köpare har man ju sin egen plånbok som måttstock förutom att även köparen naturligtvis skall känna sig nöjd med sitt köp.
Grundregeln är ju att en säljare vill försöka sälja så dyrt som möjligt, medan en köpare vill försöka köpa så billigt som möjligt. För en entusiast är kanske inte priset allena avgörande vid köp, men oavsett är priset viktigt för de flesta av oss.
Så de faktiska priserna sätter man därför nog bäst själv. Använd alltid sunt förnuft och utnyttja alla sinnena.
Som vid all försäljning/köp så är det naturligtvis också tillgång och efterfrågan som ju till stor del bestämmer priset.
Det finns dock en hel rad faktorer som påverkar priset. En grov checklista (utan inbördes rangordning) kan t.ex. vara dessa punkter:
- Fordonets fabrikat, modell och årsmodell.
- Fordonets kondition. Skrot, objekt, bruksskick, toppskick, etc.. Oavsett skick försök ändå bedöma behovet av eventuella kommande reparationer. Verkar säljaren ärlig?
- Om fordonet är renoverat, hur är renoveringen utförd? Kan man egentligen värdera en genomförd renovering fullt ut?
- Kan framtida reservdelsförsörjning anses vara säkrad? Hur trickigt blir det att anskaffa reservdelar?
- Fordonets påbyggnad och utrustning. Har den påbyggnad/utrustning som bedöms vara attraktivt? Vilken påbyggnad är mest attraktiv?
- Är fordonet i originalskick, tidstypiskt skick, eller kraftigt moderniserat? Finns dokumentation för eventuella avvikelser?
- ”Desperation”, behöver säljaren pengar eller känner köparen att detta måste jag bara ha.
- Rätta tillfället?
- Hur unikt är fordonet? Att fordonet endast finns i ett exemplar behöver inte automatiskt innebära att man kan sälja det dyrare då det kan vara svårt och dyrt att anskaffa reservdelar, etc..
- Räkna med att det kommer att prutas. Det begärda priset är oftast inte det man kanske får i slutändan.
- Läget. Var finns fordonet? Transportkostnader tillkommer.
- Är fordonet inregistrerat? Är det en lastbil, epa- eller A-traktor, etc.. Finns tillräckliga underlag för en s.k. Ursprungskontroll hos Transportstyrelsen om fordonet inte redan är inregistrerat?
- Övrig dokumentation och historik värdesätts oftast av köparen.
- Är fordonet besiktigat eller avställt? Tidpunkt för avställning?
- Aktuellt konjunkturläge.
- Är utländska spekulanter beredda att betala mer? Är man som säljare intresserad av att fordonet går på export?
- Skall man försöka bestämma en grov prisbild tidigt eller skall man försöka utnyttja tillfället för budgivning?
- Hur ser den framtida utvecklingen ut? Kommer intresset för veteranlastbilar att öka (och därmed efterfrågan på objekt att öka)? Hur är den allmänna medvetenheten?
- Genom vilka media skall man annonsera? Internet (t.ex. Blocket bara för att nämna en annonssite), press, utställningar/rallyn, personliga kontakter utan egentlig annonsering, etc..
Ja, listan kan säkert göras längre.
Det är helt klart att priserna kan variera inom ett ganska brett spann, och det är inte alls säkert att man får ut (eller behöver betala) det åsatta priset. Tag kontakt och diskutera.
Det är nog så att "övertron" på t.ex. Blocket ibland är hög, eftersom vissa objekt dyker upp år efter år fortfarande hos samma ägare, och det betyder ju att fordonet inte blivit sålt, och då kan man ställa sig frågan "varför?".
Kan det innebära att man har ett bättre förhandlingsläge som köpare, att grundpriset är på tok för dyrt, att kvaliteten på varan inte möter upp till spekulantens förväntningar, att säljaren är prisfixerad, eller vad?
// Kjell N