Senaste nytt...1970. Del 2

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Senaste nytt...1970. Del 2

Inläggav Stellan » 05 mar 2008, 00:57

Containertransporterna tog tydligen fart i slutet av -60 och början av -70 talet. Man häpnar lite idag hur de resonerade plus att man ler lite åt fordon och redskap idag :wink:

En mycket korrekt körställning :P
Bild

Bild

Massor av järnskrot att släpa på. Gillar detaljerna som spegelarmen, släpskylten...är det inte det höga ryggstödet som Scania hade på den tiden på passagerarsidan?
Bild

En ASJ-container på en Bilspeditionsbil :) De flesta informationsbilderna på den tiden hade reklam för påbyggarna tror jag.
Bild

Är inte detta en bil från Ronny Hansson i Helsingborg?
Bild

En Stungsundsbil kanske?
Bild

Bild

Bild

Bild

Kanske någon känner igen något fordon, platser eller har arbetat med det här själv?

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Inläggav Lars-Gunnar » 05 mar 2008, 01:05

Stellan skriver:

Massor av järnskrot att släpa på. Gillar detaljerna som spegelarmen, släpskylten...är det inte det höga ryggstödet som Scania hade på den tiden på passagerarsidan?

Jag tror inte det. Min teori är att chauffören har hängt upp en jacka eller klädespersedel så att det ser ut som ett ryggstöd. Formen är för oregelbunden.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 

Inläggav peter fra danmark » 05 mar 2008, 01:11

Da jeg sad og så disse billeder, blev jeg opmærksom på at jeg er ked af at der ikke længre laves rigtige lastbiler. :(
En lastbil har en snude.
:wink:

JEG MÆRKEDE AT KUNDERNE FIK DEN OPFATTELSE AT EN LASBIL HAVDE MAN TO TIMER TIL AT LOSSE. :evil:
:twisted: DE F--------- CONTEINER.
Fra smilets by

Peter
Användarvisningsbild
peter fra danmark
 
Inlägg: 144
Blev medlem: 20 feb 2008, 12:53
Ort: Århus

Inläggav peter fra danmark » 05 mar 2008, 16:40

Hvem kan huske denne.

Bild
Fra smilets by

Peter
Användarvisningsbild
peter fra danmark
 
Inlägg: 144
Blev medlem: 20 feb 2008, 12:53
Ort: Århus

Inläggav Stellan » 05 mar 2008, 17:07

Den kommer jag inte riktigt ihåg, men å andra sidan så har jag ju kört mest Volvo. Kanske Mil-tidningen är samtida med den här?
Bild

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Inläggav peter fra danmark » 05 mar 2008, 17:15

Måske, mill tillæget fik jeg med et bånd, det var morsomt at lytte til. :lol:
Fra smilets by

Peter
Användarvisningsbild
peter fra danmark
 
Inlägg: 144
Blev medlem: 20 feb 2008, 12:53
Ort: Århus

Re: Senaste nytt...1970. Del 2

Inläggav Robert Eliasson » 05 mar 2008, 17:39

Är inte detta en bil från Ronny Hansson i Helsingborg?
Bild

Denna bil är Rune Jacobssons som var med i Gamlestans Lastbilar Göteborg, han gick senare ur centralen men han hade 7-8 bilar som gick på utlandet för Hoyer senare.

Mvh Robban
Man kan mycket väl hålla sig med nostalgi så länge man inte lever i det förflutna..... eller det var bättre förr, men de sa man då också....
Användarvisningsbild
Robert Eliasson
 
Inlägg: 53
Blev medlem: 05 apr 2007, 08:03
Ort: Mölndal

Inläggav Stellan » 05 mar 2008, 17:48

Är det Gamlestans märke på dörren då? Vet du vad det var för färg på den? Ronny Hasson i Helsingborg hade ungefär samma stuk på sina bilar, de var gröna och lite beige tror jag

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Inläggav Robert Eliasson » 05 mar 2008, 18:11

Det är Gamlestans märke, det gamla märket dessutom , det fanns ju en teknomodell av en Viking eller likn. helgul med just detta märke som man gjorde i reklamsyfte. Men Rune Jacobssons bilar var likadana som Ronny Hansson, Nils Hansson och övriga Hoyer bilar, mörkgröna med vita inslag, även fälgarna var vita.

//Robban
Man kan mycket väl hålla sig med nostalgi så länge man inte lever i det förflutna..... eller det var bättre förr, men de sa man då också....
Användarvisningsbild
Robert Eliasson
 
Inlägg: 53
Blev medlem: 05 apr 2007, 08:03
Ort: Mölndal

Inläggav arnfinn » 05 mar 2008, 18:11

Stellan skrev:Den kommer jag inte riktigt ihåg, men å andra sidan så har jag ju kört mest Volvo. Kanske Mil-tidningen är samtida med den här?
Bild

/Stellan


Norske postverket har gående en kampanje på dette nu og målet er innsparinger på mange mange millioner først og fremst ved å få sjåførene til å slippe gassen og la motoren ta mer av innbremsing mot kryss og lignende. Rett og slett bare en mer relaxed kjørestil.

Min kjørestil har alltid vært rolig med myke skift og økonomisk kjøring. Dog lærte vi ikke noe om det på kjøreskolen i -88 når jeg tok kortet for buss og lastebil. Vi øvde mest på buss og det var fokusert på at det skulle være komfortabelt å være passasjer - men altså ikke en skit om økonomi.

Bra tiltak fra Volvo :!: Hadde nok kanskje mye med dreiemomentøkningen som i tillegg kom på lavere turtall enn før som på denne tiden hadde tatt et kvantesprang.
Användarvisningsbild
arnfinn
 
Inlägg: 463
Blev medlem: 28 sep 2007, 18:27
Ort: Tromsø i Norge

Inläggav Stellan » 05 mar 2008, 19:33

Robert Eliasson skrev:Det är Gamlestans märke, det gamla märket dessutom , det fanns ju en teknomodell av en Viking eller likn. helgul med just detta märke som man gjorde i reklamsyfte. Men Rune Jacobssons bilar var likadana som Ronny Hansson, Nils Hansson och övriga Hoyer bilar, mörkgröna med vita inslag, även fälgarna var vita.

//Robban


Det stämmer...man hade lite svårt att se skillnad på de bilarna ibland. Tänk vad man glömmer efter en tid :shock:

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg


Återgå till Allmänt Veteransnack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 20 gäster