Senaste nytt...1970

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Senaste nytt...1970

Inläggav Stellan » 04 mar 2008, 22:23

Jag hittade en broschyr i samlingarna som Scania gav ut 1970. Den visar det senaste inom lasthantering och fordonspåbyggnader som fanns då. Ganska kul att bläddra igenom. Finns det intresse, så kan jag lägga ut lite av bilderna jag håller på att scanna...

Bild

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Inläggav Lars-Gunnar » 04 mar 2008, 23:41

Givetvis finns intresse. Man får nog alldrig nog av bilder.

Lars-Gunnar :D
Lars-Gunnar
 

Inläggav Stellan » 04 mar 2008, 23:54

Det blir lite si och så med kvaliteten på bilderna, men broschyren är ju från 1970 :)

Den här lilla serien visar lite om hur en tidig lastväxlare såg ut och fungerade.

Uddevallavarvet hade en sådan här lastväxlare på en L56 i mitten av -60 talet. Jag tyckte att det såg totalt livsfarligt ut då...och tycker det fortfarande :shock:
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Blir det för mycket att lägga upp så här många bilder på en gång? Jag har ett par andra "serier" ur den här broschyren också om någon är intresserad...

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Senaste nytt...1970

Inläggav arnfinn » 05 mar 2008, 00:15

Stellan skrev: Finns det intresse, så kan jag lägga ut lite av bilderna jag håller på att scanna...
/Stellan


Det blir som å spørre presten om han går i kirka på søndag :roll: :lol:


Mer mer mer mer mer....
Användarvisningsbild
arnfinn
 
Inlägg: 463
Blev medlem: 28 sep 2007, 18:27
Ort: Tromsø i Norge

Inläggav peter fra danmark » 05 mar 2008, 00:35

Jeg vil også gerne se mere, tak.
Hvad er det du synes ser så farligt ud :?:
:shock: :shock:
Systemet er det mest anvendte i DK, da bil med kære ikke, som i S, kan tippe over trækstangen. :wink:
ved denne typpe kan man lave 3 vejs tip. :idea:

http://www.sawo.dk/gallerypopup/290-image-11061-Preben_Andersen_WEB.jpg
Senast redigerad av peter fra danmark 05 mar 2008, 00:51, redigerad totalt 2 gånger.
Fra smilets by

Peter
Användarvisningsbild
peter fra danmark
 
Inlägg: 144
Blev medlem: 20 feb 2008, 12:53
Ort: Århus

Inläggav Stellan » 05 mar 2008, 00:40

Härligt...hoppas att det är fler som gillar det. Jag tycker att det är synd att det bara ska ligga i lådor och "skräpa", kanske man kan få igång lite diskussioner om fordon och detaljer på dem :wink:

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Senaste nytt...1970

Inläggav Anders » 24 mar 2008, 17:38

Finns det något åkeri i sverige som fortfarande använder vajerväxlare?
När jag bodde i Kalmar för 6-7 år sedan fanns det ett par gamla LB80;or och en nyare Volvo F10 med vajerlastväxlare man såg på stan lite då och då.

Anders
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2332
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re:

Inläggav Thomas Almen » 05 apr 2008, 21:42

peter fra danmark skrev:Jeg vil også gerne se mere, tak.
Hvad er det du synes ser så farligt ud :?:
:shock: :shock:
Systemet er det mest anvendte i DK, da bil med kære ikke, som i S, kan tippe over trækstangen. :wink:
ved denne typpe kan man lave 3 vejs tip. :idea:

http://www.sawo.dk/gallerypopup/290-image-11061-Preben_Andersen_WEB.jpg

Ang. Peters inlägg. 1995 körde jag 3 st. lastväxlarcontainers till Bornholm, från Vaplan utanför Östersund. Först fick jag tillstånd att köra ända fram till kund,(ekipaget mätte ca: 25m. med containrarna på), men senare ändrades det till att jag bara fick köra in i hamnområdet. Där dök en vajerväxlare upp och hämtade en och en. Den var det 3-vägstipp på, och det var första gången jag såg detta. Trodde det var en bit till mottagaren, eftersom jag inte fick köra ända fram, men varje tur för "hämtaren" tog ungefär 4 min. Som liten pys hängde man ofta med Sandberg & Jonssons vajerväxlare, L 36 Super, med Hydraulexväxlare, så fenpmenet känner jag väl till
Thomas Almen
 

Re:

Inläggav Antti » 22 jul 2008, 18:15

Stellan skrev: Jag har ett par andra "serier" ur den här broschyren också om någon är intresserad...


Hej!

Jag är mycket intressad av hydraulex bilderna. Har sådan på traktor-kärra, byggat från F85/86. Jag söker bra objekt(Volvo) för växlaren. Kan du skicka bilder här, eller till min e-post kilpan4 @ hotmail.com

Min kärra:

http://img.photobucket.com/albums/v620/ ... G_2632.jpg
Användarvisningsbild
Antti
 
Inlägg: 24
Blev medlem: 15 apr 2008, 10:00

Re: Senaste nytt...1970

Inläggav Stellan » 22 jul 2008, 19:32

Jag har lite mycket att göra för tillfället, men jag ska se om jag kan leta fram bilderna om ett litet tag. Ska du bygga tillbaka lastaren till lastbil igen?

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Senaste nytt...1970

Inläggav Antti » 23 jul 2008, 13:24

Stellan skrev: Ska du bygga tillbaka lastaren till lastbil igen?


Ja, det har jag planerad. Måste fynda bra objekt först. Ska gå och titta på en Volvo F89 i veckoslut. Jag har nu Volvo F83 -71 (860mil), men det är för liten för den växlare jag har.
Användarvisningsbild
Antti
 
Inlägg: 24
Blev medlem: 15 apr 2008, 10:00


Återgå till Allmänt Veteransnack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 9 gäster

cron