Anledningen till att dessa "förtida" svensk-byggen såg dagens ljus var att poliserna i de nord-europeiska staterna (främst Väst-tyskland, Holland och Belgien) började tillämpa sina nationella regler även för fordon från andra länder, vanligtvis 18 meter för bil + släp resp 15 meter för dragbil + trailer. Det gällde då att uppnå så många flakmeter inom denna begränsning och varken S-V eller Volvo hade några frambyggda alternativ (S-V 1963 och Volvo 1964). Jag minns någon av dessa bilar, kanske det var Gestrins från Västerås med en frambyggd Volvo Viking, men de blev snart utbytta mot Mercedes eller Scania LB76:or 1963. 1965 fanns ingen av dessa förtida frambyggen kvar längre på kontinent-körning vad jag minns. Torped eller nosbilar användes dock ända in till slutet av 60-talet för kontinenttransporter, (Evensenbilen med specialhytt från Be-ge från 1963 som nu har återuppstått och kan ses på olika träffar).
Det mest extrema ekipaget som säkert skådats i detta tema kan ses här
http://www.veteranlastbilar.se/Gallery.asp?pageid=708, det byggdes utifrån lite diffusa uppgifter om att största tillåtna fordonslängd va 18 meter (i de nämnda länderna ovan), men bara efter några få resor till Belgien måste ekipaget byggas om då det för trailer gällde 15 meter som största tillåtna längd (Österrike och Italien 14 meter).