En till specialare...

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

En till specialare...

Inläggav Fredrik Klint » 06 jul 2011, 19:44

Bild
Detta skall vara en Scania, som kanske också har ASJ-kaross. Den tillhör Adamssons Åkeri i Husqvarna. Bilden är tagen 1961.
Är den baserad på L75? Eller äldre, baserad på Regent?
Mest intresserad av bärgningsbilar - Har Du nya/gamla bilder på svenska bärgare? Ta gärna kontakt.
Fredrik Klint

Re: En till specialare...

Inläggav Anders Ason » 06 jul 2011, 20:29

asjmöjligen2.jpg
asjmöjligen2.jpg (72.31 KiB) Visad 6326 gånger

Kollat ASJ-"boka" och där finns ingen bild med raka B-C stolpar som på denna. Alla bilder på de byggen man gjorde ungefär vid den tiden har lutande stolpar. Visst kan det vara ASJ ändå men troligtvis är det en annan (buss)byggare av denna hytt, fanns ju många. Katrineholm ex. vis.
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav Reid Hulting » 06 jul 2011, 23:31

Den kanske t.o.m. är byggd på ett buss-chassie. Då är ju allt förberett för karossbygge över motor och förarplats. En skvader med långt flak och kort kaross.
Reid.
Reid Hulting

Inläggav Per Thomson » 07 jul 2011, 22:07

Det fanns ju också en "uppsjö" av lokala karosseribyggare, kanske "June", tror de fanns i Huskvarna, fanns med då. Skulle det inte vara troligt att de var med? Jag antar att chassiet är ett L75 och då är det nog inte en urtyp av skvader det handlar om tror jag, de var nog genuina busschassier i grunden (lägre ramhöjd som ej var rak). Men visst, skvadertanken är ändå inte fel, vad kunde man ändå inte åstadkomma med lite karosseri-design lånat från bess-sidan?

Om jag minns rätt så var en av de vanligaste busstyperna för svenska landsortsbussar av ASJ-tillverkning och benämndes "Boxer", (associerar numer till kalsonger :roll: .)
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav Per Thomson » 07 jul 2011, 22:27

Anledningen till att dessa "förtida" svensk-byggen såg dagens ljus var att poliserna i de nord-europeiska staterna (främst Väst-tyskland, Holland och Belgien) började tillämpa sina nationella regler även för fordon från andra länder, vanligtvis 18 meter för bil + släp resp 15 meter för dragbil + trailer. Det gällde då att uppnå så många flakmeter inom denna begränsning och varken S-V eller Volvo hade några frambyggda alternativ (S-V 1963 och Volvo 1964). Jag minns någon av dessa bilar, kanske det var Gestrins från Västerås med en frambyggd Volvo Viking, men de blev snart utbytta mot Mercedes eller Scania LB76:or 1963. 1965 fanns ingen av dessa förtida frambyggen kvar längre på kontinent-körning vad jag minns. Torped eller nosbilar användes dock ända in till slutet av 60-talet för kontinenttransporter, (Evensenbilen med specialhytt från Be-ge från 1963 som nu har återuppstått och kan ses på olika träffar).

Det mest extrema ekipaget som säkert skådats i detta tema kan ses här http://www.veteranlastbilar.se/Gallery.asp?pageid=708
, det byggdes utifrån lite diffusa uppgifter om att största tillåtna fordonslängd va 18 meter (i de nämnda länderna ovan), men bara efter några få resor till Belgien måste ekipaget byggas om då det för trailer gällde 15 meter som största tillåtna längd (Österrike och Italien 14 meter).
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Återgå till Allmänt Veteransnack