Sida 1 av 1
FLAKLÅS

Postat:
22 jun 2011, 17:14
av Skogstorparn
Fråga....
Jag har inget tipp/flaklås på min gamla Cheva. Tänkte förekomma bilprovningen till reg.bes.
Gissar att det är ett krav att inte flaket kan tippa, utan att man har en låsning mellan flak o ram?
Eller ska hydraulkolven hålla emot ?
Hur ser det ut på gamla veteranlastbilar, Volvo, Scania ?
mvh /Ulf
Re: FLAKLÅS

Postat:
22 jun 2011, 17:56
av Thomas Almen
Skum fråga, men normalt, på en 3-vägstipp, så har du en tippbom fram och en bak. I ytterändarna på dom sitter "flaklås" som man använder för att bestämma tippriktning, (bak- eller sidtipp). På t.ex lättdumprar finns bara en kort tippbom/axel bak, och nån form av styrklyka fram. Att kolven "håller emot" vet jag inte, då det oftast handlar om enkelverkande kolvar, d.v.s flaket sänks med hjälp av tyngdlagen. Låter inte som det skulle vara nåt problem på bilprovningen, har aldrig fått det spörsmålet när jag besiktat tippbilar.
Re: FLAKLÅS

Postat:
22 jun 2011, 21:36
av Anders Ason
Flaken ligger faktiskt löst och skramlar i framkant, de kan ju ändå inte åka av. Absolut ingen låser och lossar de främre flaklåsen för varje lass. De är enbart till för att kunna välja sidtipp, om det nu är den konstruktionen. Har dock sett flera bilar i mitt liv där förarna glömt att ställa om två lås efter en sidtippning ex. vis. På den tiden blev bilarna i regel skrot om försök gjordes att tippa på det viset.
Bilprovningen har inga synpunkter på låsen.
Re: FLAKLÅS

Postat:
22 jun 2011, 22:11
av Skogstorparn
Ok, tack. Styrningar har jag i framkant av ramen som styr ner flaket rätt.
Trodde det skulle finnas nån form av vred, med fjäderbelastning, som man styr in i nåt hål, så inte flaket kan tippas av "misstag" om ni förstår...
Som typ hytt-tipp-spakarna som hindrar att hytten reser sig vid inbromsning.
Men men, då är troligen allt okej. Ville bara kolla för säkerhets skull.
Tack för snabba svar alltid även om frågorna är tröga.
Re: FLAKLÅS

Postat:
22 jun 2011, 23:00
av Reid Hulting
Flaklås håller flak, lämmlås håller lämmar

.
Reid.
Re: FLAKLÅS

Postat:
23 jun 2011, 10:21
av Skogstorparn
Jag har en simpel envägstipp med en kolv som trycker upp flaket.
Ner får Newton hjälpa till.
Det jag undrade över var helt enkelt om man MÅSTE ha ett lås som man sen kan skita i att låsa.
Eller om man inte ens behöver ha det.
Är som att åka med en biltransportkärra utan att låsa främre låsöglorna tycker jag om man inte har lås på ramen som håller flaket nere.
Re: FLAKLÅS

Postat:
23 jun 2011, 12:38
av Reid Hulting
Jag tittade lite på bilderna på Chevan och förstår att du jämför med en biltransporttrailer. Men frågan är om du inte borde oroa dig mer för vilken lastförmåga bilprovningen kommer att räkna fram, med tanke på flaklängd och överhäng.
Ta kontakt med Bilprovningen och be om hjälp att räkna fram det, så kan du samtidigt få råd om flaklås.
Reid.
Re: FLAKLÅS

Postat:
23 jun 2011, 13:45
av Skogstorparn
Överhänget oroar mig med !!
Den har haft staket från början. Och längden är orginal.
Totalvikten är 16000 pounds. Dvs 7200 kilo, och den vägde 2850 enligt tulldokumentet.
Ger en lastkapacitet på 4350.
Om inte Bilprovningen har invändningar.
Ska fylla bilen med reflexer och skyltar så dom inte kan gnälla på det i alla fall....