Sida 1 av 2

Sveriges snabbaste drickabil?

InläggPostat: 02 mar 2008, 22:01
av Stellan
Kompisen körde på Pripps i mitten av -70 talet, och fick en sådan här att köra med. En bensin-V8 som gick rätt så redigt. Kan det vara därför de kallade den här modellen för snabbe? :lol:

Fast förmodligen har jag väl rört ihop namnen som vanligt, jag lär mig aldrig namnen på den här modellen :(

Bilden är lite dassig för kortet har farit illa under åren. Jag tror att det är någon slags bild för antingen introduktioen av den här modellen, eller så kan det vara ett leveransfoto...
Bild

/Stellan

InläggPostat: 02 mar 2008, 22:08
av Stellan
Det är ett leveransfoto...såg precis de röda interimskyltarna :oops:

/Stellan

Re: Sveriges snabbaste drickabil?

InläggPostat: 02 mar 2008, 22:21
av Anders Ason
Stellan skrev:Kompisen körde på Pripps i mitten av -70 talet, och fick en sådan här att köra med. En bensin-V8 som gick rätt så redigt. Kan det vara därför de kallade den här modellen för snabbe? :lol:

Fast förmodligen har jag väl rört ihop namnen som vanligt, jag lär mig aldrig namnen på den här modellen :(

Bilden är lite dassig för kortet har farit illa under åren. Jag tror att det är någon slags bild för antingen introduktioen av den här modellen, eller så kan det vara ett leveransfoto...
Bild

/Stellan


    Hmm... jag körde upp för trafikkort i en sådan bil p g a av våran Viking var ute på vägjobb långt bort. Vi lånade bilen av en kollega och jag o besiktningsmannen satte oss i den samtidigt för första gången. Jag fick lappen men det var på håret (redovisat i en annan tråd). Har även kört denna bil i andra sammanhang.

    Enda grejen med den bilen var ljudet från V8:an, annars var den inget särskillt tyckte jag. Snabb var den inte, lättkörd var den inte heller då den till skillnad mot dieselarna saknade regulator. Innan man vant sig blev det många tjyvstopp p g a detta, särskillt med lass. Den fannas även med diesel men hette då något annat. I lumpen fick man en känsla för denna bil och hur VOLVO byggde bilar, Valparna hade samma insrumentering men tyvärr ingen V8, vilket hade varit roligare. Men vem f-n har sagt att man skulle ha roligt i lumpen :roll:

    Tyckte ett tag att det skulle ha varit kul med en Snabbe (för motorn, VOLVOs egen ) eller Blitz av Chevatyp men dessa tankar dog av sig självt.

    Det går dock att göra inressanta byggen med denna motor då blockets anslutning passar på flera växellådor, bl a på en gammal VOLVO traktor som då verkligen gör skäl för ordet Snabbe! (flera sådana har byggts)

    /Anders

InläggPostat: 02 mar 2008, 22:29
av Fredrik Klint
Trevligt, fanns ju två modeller med detta utseende och bensin-V8.
L420 Snabbe och den något större L430 Trygge. Lastförmågan var ca tre resp. fem ton. Enklaste sättet att se skillnad är storleken på däcken, Snabbe har små och Trygge något större. Men givetvis så är det, tycker jag, rätt svårt att avgöra på din bild om det är Snabbar eller Tryggar... :roll:

Under 1965 kom "System 8" och nya beteckningarna blev F82 resp. F83. Dieselmotorn hade kommit ett par år innan men i och med System 8 så fick nästan alla F82/83 dieselmotor, men det första året (åren?) gick det att köpa bensinmotorn till F82/83, då kallas modellerna för F82B och F83B. B som i Bensin givetvis!

Observera att inga beteckningar på framdörr eller så fanns på Snabbe/Trygge/F82/F83 som identifieringshjälp. Men under 1972 kom den sista generationen med ny front/svart grill och omarbetad hytt invändigt. Dessa fick beteckningen F82S och F83S och dessa, enbart dessa, har beteckningen på framdörren. Fortfarande var det den trötta Perkinsdieseln på ofattbara 80hk, vilket skapade smeknamnet F82"Slö"...

Re: Sveriges snabbaste drickabil?

InläggPostat: 02 mar 2008, 22:42
av Stellan
Anders Ason skrev:Enda grejen med den bilen var ljudet från V8:an, annars var den inget särskillt tyckte jag. Snabb var den inte, lättkörd var den inte heller då den till skillnad mot dieselarna saknade regulator. Innan man vant sig blev det många tjyvstopp p g a detta, särskillt med lass. Den fannas även med diesel men hette då något annat. I lumpen fick man en känsla för denna bil och hur VOLVO byggde bilar, Valparna hade samma insrumentering men tyvärr ingen V8, vilket hade varit roligare. Men vem f-n har sagt att man skulle ha roligt i lumpen :roll:

Tyckte ett tag att det skulle ha varit kul med en Snabbe (för motorn, VOLVOs egen ) eller Blitz av Chevatyp men dessa tankar dog av sig självt.

/Anders


Jag hade jättetrevligt i lumpen...de tre månaderna jag var i Boden så hade vi mekaniker en egen verkstad tre kilometer från regementet, vi skötte oss helt själva ungefär som på en civil verkstad. Sedan gick jag en specialutbildning till bandtraktormekaniker på A6 i Jönköping under fyra och en halv månad :)

V8:an var faktiskt fords motorblock från början, men B18:s inredning passade i den. Jag pratade med en som precis hade börjat på Volvo när den motorn kom, och hans första jobb på Volvo var att slipa bort fordmärket på blocket :P

/Stellan

InläggPostat: 03 mar 2008, 01:02
av arnfinn
Fredrik Klint skrev:Fortfarande var det den trötta Perkinsdieseln på ofattbara 80hk, vilket skapade smeknamnet F82"Slö"...


Jeg har et vagt minne av en F408 på slutten av 70-tallet som ble sagt å ha 78 eller 80 hk. Kan det være samme Perkinsen som ble tatt med i denne generasjonen?

InläggPostat: 03 mar 2008, 14:14
av Kjell T
Det där med V8:an tvivlar jag lite på . Nu är jag inte någon specialist på varken B36 eller Ford toppventil V 8:or. Men den dieselmotor som användes i dessa bilar i början känner jag mycket bra till. Jag skulle tro att det var från den som FORD märket slipades bort. Det var en FORD diesel, i princip samma som i 4-cylindriga Trader och Fordson Major. Har hört att Ford märket var överspacklat på dessa. Senare använde Volvo en 3,9 liters Perkins motor, först med hydraulisk regulator på CAV DPA pumpen och senare med centrifugalregulator.

InläggPostat: 03 mar 2008, 17:46
av Stellan
Jag är inte någon specialist på något alls, och det var mycket man fick sig berättat. Di gamle har ju mycket att berätta :wink:

Det var i alla fall en fordmotor han slipade på :P

/Stellan

InläggPostat: 03 mar 2008, 19:01
av Anders Ason
Stellan skrev:Jag är inte någon specialist på något alls, och det var mycket man fick sig berättat. Di gamle har ju mycket att berätta :wink:

Det var i alla fall en fordmotor han slipade på :P

/Stellan


    Hmm... jag är inte heller någon specialist men har aldrig hört annat än att det var VOLVO själva som tog fram V8:an med hjälp ev ett nytt block och resten med delar från befintliga personbilsmotorer. Historien jag hört säger även att den första volvoåttan gjordes i en marinversion för att där provas ut innan den "gick iland".

    /Anders

InläggPostat: 03 mar 2008, 19:04
av Stellan
Jag ska kolla på jobbet i morgon

/Stellan

InläggPostat: 03 mar 2008, 19:35
av Böll
B36 2ggr b18 helt enkelt,de passar ju rätt över,sen står de en REDIG Volvo v8 i Axvall på pansar museet,den var på 45-50 liter,med bensin...byggde 5 om ja inte minns fel,dom tyckte den va töstig,haha...vilka goa typer de va förr.

InläggPostat: 04 mar 2008, 01:58
av peter fra danmark
Jeg har i dag købt det sidste udkommen TRUCKING nr 3-08, deri er en artikel om F83. Den er renoveret af Begnt Wahlstrøm og Bent Karsson som vil bruge den aktivt til udbringning af is ( GLACE ).

Re: Sveriges snabbaste drickabil?

InläggPostat: 22 apr 2008, 18:24
av Anders
Bumpar den här tråden lite smått.

Volvo B36 har jag för mig att var tänkt att sättas i den vagn som skulle bli Volvos prestigemodell, prototypen kallades Philip och hade en 3559cc V8 bensinmotor på 120hk som kallades B8B(till skilland från A8B som satt i stridsvagnarna under kriget)
Hur som helst, Philip blev bara en prototyp som senare såldes till BM i Eskilstuna, men motorn var ju utvecklad och klar. Så då passade det ju bra att slänga i den i L420/430. :)

Anders

Re: Sveriges snabbaste drickabil?

InläggPostat: 22 apr 2008, 18:29
av Stellan
Då är det bättre med Volvo nu för tiden...bara sexor och inget annat. Även om tillverkningen sker på olika ställen i världen :mrgreen:

/Stellan

Re: Sveriges snabbaste drickabil?

InläggPostat: 22 apr 2008, 21:42
av perra
Stellan skrev:Då är det bättre med Volvo nu för tiden...bara sexor och inget annat. Även om tillverkningen sker på olika ställen i världen :mrgreen:

/Stellan



Eftersom b36 var tänkt till en personbil från början måste jag tillägga att volvo personbilar har bensin v8 nu igen fast nu från yamaha .. :wink: