Sida 1 av 1

REG.BES och regler

InläggPostat: 10 maj 2011, 10:43
av Skogstorparn
Jag ska FÖRSÖKA få in min Cheva Viking som bärgningsbil.

Gäller andra regler då, gällande positionsljus osv. Vet att Stina svarade mig tidigare angående reflexer.

Jag har plats i varje hörn av flaket för positionslampor, dessa tänker jag byta ut till såna som fungerar och syns.

Har även reflexer 6 stycken, 3 på varje sida.

Funderar på underåkningsskydd bak. MÅSTE jag ha det?

Ska jag kunna tippa flaket kan det inte sitta en FET-ramp i arslet.

Är det nån som har en aning om vilka regler som verkligen gäller vid reg.bes?

Har en månad kvar ca, och som vanligt massor kvar att fixa.

Har i alla fall beställt ny huvudbromscylinder, och ett nytt bromsservo.
Och fetstora orginal backspeglar. Så man ser när man backar.

Skaffat blinkers fram, och ska väl få ordning på bakljusen oxo.

Kvar att greja är att kraftaggregatet inte sköter sig. Fast jag lägger ur PTO'n så inte tippen går att höja/sänka, så går vinchen att köra fram o åter.
Så det är dags att riva isär. Kanske ska börja med att kolla om det är nån olja i låddan ...

mvh /Ulf

Re: REG.BES och regler

InläggPostat: 10 maj 2011, 11:36
av Anders Roger Larsson
Lastchancetowing skrev:Jag ska FÖRSÖKA få in min Cheva Viking som bärgningsbil.

Gäller andra regler då, gällande positionsljus osv. Vet att Stina svarade mig tidigare angående reflexer.

Jag har plats i varje hörn av flaket för positionslampor, dessa tänker jag byta ut till såna som fungerar och syns.

Har även reflexer 6 stycken, 3 på varje sida.

Funderar på underåkningsskydd bak. MÅSTE jag ha det?

Ska jag kunna tippa flaket kan det inte sitta en FET-ramp i arslet.

Är det nån som har en aning om vilka regler som verkligen gäller vid reg.bes?

Har en månad kvar ca, och som vanligt massor kvar att fixa.

Har i alla fall beställt ny huvudbromscylinder, och ett nytt bromsservo.
Och fetstora orginal backspeglar. Så man ser när man backar.

Skaffat blinkers fram, och ska väl få ordning på bakljusen oxo.

Kvar att greja är att kraftaggregatet inte sköter sig. Fast jag lägger ur PTO'n så inte tippen går att höja/sänka, så går vinchen att köra fram o åter.
Så det är dags att riva isär. Kanske ska börja med att kolla om det är nån olja i låddan ...

mvh /Ulf


För att kunna reg. bilen som bärgningsbil måste Du väl ha stödben samt "upphängningsanordning" bak? Något som saknas på Din bil om jag minns rätt. Enbart tippbart flak går inte.

Re: REG.BES och regler

InläggPostat: 10 maj 2011, 13:19
av gunnilse
Efter 1971 gäller underkörnings skydd om inte regler blivt ändrade i år.
Stänkskydd vid dubbelmontage inte att förglömma dock..
Stanna till där du ska besikta å prata med de om dina frågor så får de de som de vill ha det.
Dock uppskattas alltid riktigt fastsatta pinaler samt ording å reda på fordonet är ett stort plus..
Ps glöm inte röda reflexer bak den är en klassisk 2,a :mrgreen:

Re: REG.BES och regler

InläggPostat: 11 maj 2011, 12:16
av Skogstorparn
Roger Larsson skrev:
Lastchancetowing skrev:Jag ska FÖRSÖKA få in min Cheva Viking som bärgningsbil.

Gäller andra regler då, gällande positionsljus osv. Vet att Stina svarade mig tidigare angående reflexer.

Jag har plats i varje hörn av flaket för positionslampor, dessa tänker jag byta ut till såna som fungerar och syns.

Har även reflexer 6 stycken, 3 på varje sida.

Funderar på underåkningsskydd bak. MÅSTE jag ha det?

Ska jag kunna tippa flaket kan det inte sitta en FET-ramp i arslet.

Är det nån som har en aning om vilka regler som verkligen gäller vid reg.bes?

Har en månad kvar ca, och som vanligt massor kvar att fixa.

Har i alla fall beställt ny huvudbromscylinder, och ett nytt bromsservo.
Och fetstora orginal backspeglar. Så man ser när man backar.

Skaffat blinkers fram, och ska väl få ordning på bakljusen oxo.

Kvar att greja är att kraftaggregatet inte sköter sig. Fast jag lägger ur PTO'n så inte tippen går att höja/sänka, så går vinchen att köra fram o åter.
Så det är dags att riva isär. Kanske ska börja med att kolla om det är nån olja i låddan ...

mvh /Ulf


För att kunna reg. bilen som bärgningsbil måste Du väl ha stödben samt "upphängningsanordning" bak? Något som saknas på Din bil om jag minns rätt. Enbart tippbart flak går inte.


Hmm, jag har sett en massa bärgningsbilar som inte har stödben, och ej heller upphängningsanordning bak. Hur funkar det ?

Skit... får åka ner och prata med dom.... motvilligt :)

Re: REG.BES och regler

InläggPostat: 11 maj 2011, 13:47
av Anders Roger Larsson
Hmm, jag har sett en massa bärgningsbilar som inte har stödben, och ej heller upphängningsanordning bak. Hur funkar det ?

Skit... får åka ner och prata med dom.... motvilligt :)


En "bärgningsbil" utan stödben eller upphängningsanordning är inget bärgningsfordon utan
tex bil- eller maskintransportbil. Alltså inte karosserikod 74 eller 91.

VARFÖR vill Du försöka få bilen reg. som bärgare. Finns väl inga fördelar med så gammal bil?

Re: REG.BES och regler

InläggPostat: 11 maj 2011, 15:12
av Stellan
Jag googlade för skojs skull på "karosserikod", och fann information på ett i mina ögon helt otippat ställe :D http://www.skatteverket.se/foretagorgan ... 33723.html

/Stellan

Re: REG.BES och regler

InläggPostat: 11 maj 2011, 20:03
av Skogstorparn
Roger Larsson skrev:
Hmm, jag har sett en massa bärgningsbilar som inte har stödben, och ej heller upphängningsanordning bak. Hur funkar det ?

Skit... får åka ner och prata med dom.... motvilligt :)


En "bärgningsbil" utan stödben eller upphängningsanordning är inget bärgningsfordon utan
tex bil- eller maskintransportbil. Alltså inte karosserikod 74 eller 91.

VARFÖR vill Du försöka få bilen reg. som bärgare. Finns väl inga fördelar med så gammal bil?


För att reglerna gällande sidopositionsljus och reflexer mm mm inte är lika hårda, har jag fått beskrivet för mig här på forumet.

Dessutom tullade jag in den som bärgningsbil, det gav 3,7% tull istället för 12.