REG.BES och regler

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

REG.BES och regler

Inläggav Skogstorparn » 10 maj 2011, 10:43

Jag ska FÖRSÖKA få in min Cheva Viking som bärgningsbil.

Gäller andra regler då, gällande positionsljus osv. Vet att Stina svarade mig tidigare angående reflexer.

Jag har plats i varje hörn av flaket för positionslampor, dessa tänker jag byta ut till såna som fungerar och syns.

Har även reflexer 6 stycken, 3 på varje sida.

Funderar på underåkningsskydd bak. MÅSTE jag ha det?

Ska jag kunna tippa flaket kan det inte sitta en FET-ramp i arslet.

Är det nån som har en aning om vilka regler som verkligen gäller vid reg.bes?

Har en månad kvar ca, och som vanligt massor kvar att fixa.

Har i alla fall beställt ny huvudbromscylinder, och ett nytt bromsservo.
Och fetstora orginal backspeglar. Så man ser när man backar.

Skaffat blinkers fram, och ska väl få ordning på bakljusen oxo.

Kvar att greja är att kraftaggregatet inte sköter sig. Fast jag lägger ur PTO'n så inte tippen går att höja/sänka, så går vinchen att köra fram o åter.
Så det är dags att riva isär. Kanske ska börja med att kolla om det är nån olja i låddan ...

mvh /Ulf
Scania LB85S 1973
Volvo Amazon 1967
Ford Custom 1964
Ford Galaxie 1959
Användarvisningsbild
Skogstorparn
 
Inlägg: 198
Blev medlem: 12 dec 2010, 12:00
Ort: Skogstorp

Re: REG.BES och regler

Inläggav Anders Roger Larsson » 10 maj 2011, 11:36

Lastchancetowing skrev:Jag ska FÖRSÖKA få in min Cheva Viking som bärgningsbil.

Gäller andra regler då, gällande positionsljus osv. Vet att Stina svarade mig tidigare angående reflexer.

Jag har plats i varje hörn av flaket för positionslampor, dessa tänker jag byta ut till såna som fungerar och syns.

Har även reflexer 6 stycken, 3 på varje sida.

Funderar på underåkningsskydd bak. MÅSTE jag ha det?

Ska jag kunna tippa flaket kan det inte sitta en FET-ramp i arslet.

Är det nån som har en aning om vilka regler som verkligen gäller vid reg.bes?

Har en månad kvar ca, och som vanligt massor kvar att fixa.

Har i alla fall beställt ny huvudbromscylinder, och ett nytt bromsservo.
Och fetstora orginal backspeglar. Så man ser när man backar.

Skaffat blinkers fram, och ska väl få ordning på bakljusen oxo.

Kvar att greja är att kraftaggregatet inte sköter sig. Fast jag lägger ur PTO'n så inte tippen går att höja/sänka, så går vinchen att köra fram o åter.
Så det är dags att riva isär. Kanske ska börja med att kolla om det är nån olja i låddan ...

mvh /Ulf


För att kunna reg. bilen som bärgningsbil måste Du väl ha stödben samt "upphängningsanordning" bak? Något som saknas på Din bil om jag minns rätt. Enbart tippbart flak går inte.
Det var bättre förr - ju förr dess bättre
Användarvisningsbild
Anders Roger Larsson
 
Inlägg: 663
Blev medlem: 11 jul 2007, 18:12
Ort: Arvika

Re: REG.BES och regler

Inläggav gunnilse » 10 maj 2011, 13:19

Efter 1971 gäller underkörnings skydd om inte regler blivt ändrade i år.
Stänkskydd vid dubbelmontage inte att förglömma dock..
Stanna till där du ska besikta å prata med de om dina frågor så får de de som de vill ha det.
Dock uppskattas alltid riktigt fastsatta pinaler samt ording å reda på fordonet är ett stort plus..
Ps glöm inte röda reflexer bak den är en klassisk 2,a :mrgreen:
gunnilse
 

Re: REG.BES och regler

Inläggav Skogstorparn » 11 maj 2011, 12:16

Roger Larsson skrev:
Lastchancetowing skrev:Jag ska FÖRSÖKA få in min Cheva Viking som bärgningsbil.

Gäller andra regler då, gällande positionsljus osv. Vet att Stina svarade mig tidigare angående reflexer.

Jag har plats i varje hörn av flaket för positionslampor, dessa tänker jag byta ut till såna som fungerar och syns.

Har även reflexer 6 stycken, 3 på varje sida.

Funderar på underåkningsskydd bak. MÅSTE jag ha det?

Ska jag kunna tippa flaket kan det inte sitta en FET-ramp i arslet.

Är det nån som har en aning om vilka regler som verkligen gäller vid reg.bes?

Har en månad kvar ca, och som vanligt massor kvar att fixa.

Har i alla fall beställt ny huvudbromscylinder, och ett nytt bromsservo.
Och fetstora orginal backspeglar. Så man ser när man backar.

Skaffat blinkers fram, och ska väl få ordning på bakljusen oxo.

Kvar att greja är att kraftaggregatet inte sköter sig. Fast jag lägger ur PTO'n så inte tippen går att höja/sänka, så går vinchen att köra fram o åter.
Så det är dags att riva isär. Kanske ska börja med att kolla om det är nån olja i låddan ...

mvh /Ulf


För att kunna reg. bilen som bärgningsbil måste Du väl ha stödben samt "upphängningsanordning" bak? Något som saknas på Din bil om jag minns rätt. Enbart tippbart flak går inte.


Hmm, jag har sett en massa bärgningsbilar som inte har stödben, och ej heller upphängningsanordning bak. Hur funkar det ?

Skit... får åka ner och prata med dom.... motvilligt :)
Scania LB85S 1973
Volvo Amazon 1967
Ford Custom 1964
Ford Galaxie 1959
Användarvisningsbild
Skogstorparn
 
Inlägg: 198
Blev medlem: 12 dec 2010, 12:00
Ort: Skogstorp

Re: REG.BES och regler

Inläggav Anders Roger Larsson » 11 maj 2011, 13:47

Hmm, jag har sett en massa bärgningsbilar som inte har stödben, och ej heller upphängningsanordning bak. Hur funkar det ?

Skit... får åka ner och prata med dom.... motvilligt :)


En "bärgningsbil" utan stödben eller upphängningsanordning är inget bärgningsfordon utan
tex bil- eller maskintransportbil. Alltså inte karosserikod 74 eller 91.

VARFÖR vill Du försöka få bilen reg. som bärgare. Finns väl inga fördelar med så gammal bil?
Det var bättre förr - ju förr dess bättre
Användarvisningsbild
Anders Roger Larsson
 
Inlägg: 663
Blev medlem: 11 jul 2007, 18:12
Ort: Arvika

Re: REG.BES och regler

Inläggav Stellan » 11 maj 2011, 15:12

Jag googlade för skojs skull på "karosserikod", och fann information på ett i mina ögon helt otippat ställe :D http://www.skatteverket.se/foretagorgan ... 33723.html

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: REG.BES och regler

Inläggav Skogstorparn » 11 maj 2011, 20:03

Roger Larsson skrev:
Hmm, jag har sett en massa bärgningsbilar som inte har stödben, och ej heller upphängningsanordning bak. Hur funkar det ?

Skit... får åka ner och prata med dom.... motvilligt :)


En "bärgningsbil" utan stödben eller upphängningsanordning är inget bärgningsfordon utan
tex bil- eller maskintransportbil. Alltså inte karosserikod 74 eller 91.

VARFÖR vill Du försöka få bilen reg. som bärgare. Finns väl inga fördelar med så gammal bil?


För att reglerna gällande sidopositionsljus och reflexer mm mm inte är lika hårda, har jag fått beskrivet för mig här på forumet.

Dessutom tullade jag in den som bärgningsbil, det gav 3,7% tull istället för 12.
Scania LB85S 1973
Volvo Amazon 1967
Ford Custom 1964
Ford Galaxie 1959
Användarvisningsbild
Skogstorparn
 
Inlägg: 198
Blev medlem: 12 dec 2010, 12:00
Ort: Skogstorp


Återgå till Allmänt Veteransnack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster