Släp

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Släp

Inläggav Lasse Hsand » 25 apr 2011, 19:44

Var i helgen och tittade på lite grejor. Tittade på ett enaxlat släp som det var Y plåtar på går ett sånt släp att få in igen . Dom släp som det skrivs om här ibland som kallas jigg vad menas med det?. Ason kan du få fram släp handlingar även på länsplåtar? Lars
MVH Lars .J
Användarvisningsbild
Lasse Hsand

Re: Släp

Inläggav Anders Ason » 25 apr 2011, 21:52

Lasse Hsand skrev:Var i helgen och tittade på lite grejor. Tittade på ett enaxlat släp som det var Y plåtar på går ett sånt släp att få in igen . Dom släp som det skrivs om här ibland som kallas jigg vad menas med det?. Ason kan du få fram släp handlingar även på länsplåtar? Lars

Tillverkarna var duktiga även förr med att sätta på fordonet en ID-skylt. Finns den kvar (kolla överallt på ramen), borde det inte vara något problem att besikta och skulle dragöglan ha "förädlats" till en traktormodell så går även det att ordna, d v s byta till rätt ögla. En sak som förstås är viktig är att kolla är bromsarna, vätska eller luft? (och vad har det tilltänkta dragbilen?)

Jigg är mest ett skånskt uttryck och betyder enaxlat släp och ordet kommer ursprungligen från dess hästdragna, variant d v s enaxlig kärra (karosseriet kunde dock variera, sk wurst, flak, dogcart e t c).

Dessvärre har jag inte tillgång till regnumren före -72 utan de som nu gäller (2009). Om du får fatt på skylten så framgår det fabrikat, typ, och serienummer och då kan jag söka. om den fanns med 2009.
    Har sett att andra på forumet ibland kan få fram på det gamla.
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav Lasse Hsand » 25 apr 2011, 22:23

Ska titta på den igen om någon vecka. Men vagnen har nog stått sen före -72. Tog en bild med mobilen på regplåten och bakstammen. Lars
MVH Lars .J
Användarvisningsbild
Lasse Hsand

Inläggav S-V L44 » 26 apr 2011, 21:47

Tänk på att släpen före 1972 bar dragbilens registreringsnummer baktill.
Släpets egna registreringsnummer satt framtill, oftast på en lite mindre skylt.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44

Inläggav Lasse Hsand » 26 apr 2011, 22:02

Där lärde man sig nåt nytt!!!
MVH Lars .J
Användarvisningsbild
Lasse Hsand

Inläggav Lasse Hsand » 28 apr 2011, 19:47

S-V L44 skrev:Tänk på att släpen före 1972 bar dragbilens registreringsnummer baktill.
Släpets egna registreringsnummer satt framtill, oftast på en lite mindre skylt.

// Kjell N

Du har nog alldels rätt för regnumret tillhör en -53as volvo hemma hörande i alby var nu det är någonstans i Västernorlland. Den informationen får man iallafall från bilkalendern från -62. Lars
MVH Lars .J
Användarvisningsbild
Lasse Hsand

Inläggav FreddeLex » 28 apr 2011, 21:43

Alby ligger i Ånge Kommun.
Har du chassienummer kan man alltid söka uppgifter hos sitt Landsarkiv.
I ditt fall så är det Härnösand du ska kontakta.
Länk till sökformulär finns här: http://www.riksarkivet.se/default.aspx?id=17472.
Där finns uppgifter om fordonsregister från 1907 till 1972.
Senare än -72 så får man kontakta SVAR i Ramsele,där finns registret mellan -72 och -94. http://www.svar.ra.se/
Volvo FB88 -67
FreddeLex

Inläggav Lasse Hsand » 30 apr 2011, 16:24

Ska kolla det här. men var brukar chassienr på släp sitta är det stansat iramen eller är det en typ skylt?.Nu verkar det nummer jag har tillhöra en dragbil. Fanns även numret någonstans på släpet? Eftersom det sitter en yplåt på så måste jag väl gå på landsarkivet. Vilket typ av drag var vanligast på 50talet på släpet satt ett typ av ögla? Lars
MVH Lars .J
Användarvisningsbild
Lasse Hsand

Inläggav S-V L44 » 30 apr 2011, 21:12

Släpvagnar (men också traktorer och motorcyklar) togs aldrig upp i de olika Bilkalendrarna som fanns på 1950- och 1960-talen. Förmodligen saknade dessa fordon "allmänintresse"? :roll:

Det finns faktiskt inte så mycket bilder på släpens identifieringspunkter tillgängliga.
Här är i alla fall en bild på släpet till en välkänd Scania-Vabis.

Billy Hedströms Släp.JPG
Billy Hedströms Släp.JPG (134.16 KiB) Visad 26802 gånger

(Den som har upphovsrätt till bilden får ursäkta att jag "stal" bilden, men den visar rätt bra hur det brukade se ut.)
Den röda linjen pekar på ett ganska typiskt ställe var både släpets registreringsskylt, tillverkarens skyltar samt maxlastskylten brukade sitta.
Baktill på släpet fanns ett annat registreringsnummer, nämligen samma som på dragfordonet (lastbilen, personbilen, etc.).
Var det egentliga chassinumret (det på chassit stansade tillverkningsnumret) finns kan nog variera ganska starkt beroende på tillverkare, men det bör ju rimligtvis finnas någonstans på ramen.

Det kan nog bli ganska dyrt att söka efter registreringshandlingen på släpet endast baserat på uppgifter om dragfordonet. Det finns inget naturligt samband i arkiven på detta sätt. Men med ledning av uppgifter om dragfordonet så skulle man sedan kunna söka bland trafiktillstånden på den uppgivna ägaren och där förhoppningsvis kunna finna släpets egentliga registreringsnummer. Men det är som sagt ingen enkel sökning och det kan kosta åtskilliga hundralappar att få det gjort av en arkivarie på Landsarkiven.
Så det allra bästa är att försöka få fram antingen släpets egna registreringsnummer eller dess chassinummer innan man begär sökning på Landsarkivet.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44

Inläggav Lasse Hsand » 30 apr 2011, 23:21

Vet inte hur det funkar nu men för ett antal årsedan satt jag en heldel på Landsarkivet här istan. Då fick man leta en heldel själv med hjäp av en dator där man kunde slå in regnr chassienr motornr eller ort som fordonet funnits i som olika sök moment. Ska kolla om det fortfarande är så.Lars
MVH Lars .J
Användarvisningsbild
Lasse Hsand

Inläggav S-V L44 » 30 apr 2011, 23:34

Titta på den översta bilden i denna tråd, så ser man att släpets registreringsnummer avviker från dragbilens
viewtopic.php?f=27&t=3514.
Än en gång en ganska typisk placering av registreringsskylten på släpet. Jag vet inte om det var stipulerat att den faktiskt skulle sitta i mitten, men jag tror att jag också sett placering av nummerskylten vid endera sidan av framstammen.

Landsarkiven är trevliga att besöka.
Landsarkivet i Lund är tyvärr ännu inte "datoriserade" när det gäller fordonsarkiven, så det tar ganska bökigt och framförallt tidsödande att bläddra igenom alla registerkorten i varje box.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44

Inläggav Claes-Göran » 02 maj 2011, 22:07

Hej. Har nyligen varit i kontakt med Landsarkivet i Lund ang en urgamal grävmaskinstrailer. Skickade ett meil med regnumret och mina kontaktuppgifter - en vecka senare ett svar per brev med alla regestrerings uppgifter och ägarhistoria + en räkning på 30kr. Ser av A-son att det går sätta släp tagna ur registret i trafik - hur är bestämmelserna ang fordonsskatt på gamla släp ,är de undantagna ,eller annat??

Mvh CG
Claes-Göran

Inläggav Reid Hulting » 02 maj 2011, 22:17

Hej, släpvagnar är ännu så länge skattepliktiga även efter 30-årsgränsen. Anders A-son kanske kan berätta om något nytt hänt beträffande släpvagnars skattebefrielse.
Påhängstrailers däremot är fria från beskattning från det dom är nya, skatten läggs istället på dragbilen. Men eftersom våra bilar år skattebefriade så får man därmed ett helt skattefritt ekipage då det gäller dragbil och trailer :) .
Reid.
Reid Hulting

Inläggav S-V L44 » 03 maj 2011, 00:10

Claes-Göran skrev
Har nyligen varit i kontakt med Landsarkivet i Lund ang en urgamal grävmaskinstrailer. Skickade ett meil med regnumret och mina kontaktuppgifter - en vecka senare ett svar per brev med alla regestrerings uppgifter och ägarhistoria + en räkning på 30kr.

Se där. :D
Visst går det att få fram uppgifter, men jag antar att du kände till trailerns egna gamla registreringsnummer. Att försöka få fram registreringshandlingar på ett släpfordon/trailer endast baserade på dragfordonets registreringsnummer kostar säkert betydligt mer än 30 kronor.
Jag besöker själv Landsarkivet i Lund av och till så jag vet att de även har problem att få fram uppgifter om man bara ger dem ett chassinummer på ett fordon som sökkriterium. Man kan bara söka manuellt på registreringsnummer via de gamla registerkorten då detta Landsarkiv tyvärr inte har investerat i uppläggning av någon databas.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44

Inläggav Anders Ason » 03 maj 2011, 07:42

Reid Hulting skrev:Hej, släpvagnar är ännu så länge skattepliktiga även efter 30-årsgränsen. Anders A-son kanske kan berätta om något nytt hänt beträffande släpvagnars skattebefrielse.
Påhängstrailers däremot är fria från beskattning från det dom är nya, skatten läggs istället på dragbilen. Men eftersom våra bilar år skattebefriade så får man därmed ett helt skattefritt ekipage då det gäller dragbil och trailer :) .
Reid.

Det närmaste ett ev. beslut ärendet har kommit är att det ligger mitt under näsan på handläggarens skivbord i Regeringskansliet. En mycket trevlig handläggare som jag har kontakt med då och då och han vet numera direkt vem jag är så fort jag enbart nämner mitt förnamn. Han har även en mycket positiv inställning till vårt förslag, hur mycket det nu hjälper. Har ganska noga följt arbetet med propositioner och lagändringsförslag och även om ganska små frågor i övrigt varit uppe så har förstås inte vår fråga någon stor tyngd. Men kanske kvarnarna mal på och kommer ner i vår säck så småningom? Det förslag som lämnades in var mycket väl berett = för att skapa en enkel hantering. Det som inte berördes var förstås mer detaljerade ekonomiska konsekvenser för staten. Återkommer så fort jag ser nå´t.
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Nästa

Återgå till Allmänt Veteransnack