Tekno tankbilar

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Tekno tankbilar

Inläggav scaniacr76 » 11 apr 2011, 18:37

Hej!

Sedan en tid försöker jag ta reda på vilken tanktrailer som var förlaga till de påhängssläp som tankbilarna från danska modellbilstillverkaren Tekno hade. Dessa fanns med Volvo Viking / N88 resp. Scania 76 / 110 som dragbilar och i en rad olika tankbolags färger. Släpen har fyra enkelhjul, vilket jag tycker verka udda. Men så fick jag syn på en broschyr från ASJ Fruehauf, där tankekipaget på framsidan har en trailer med just fyra enkelhjul. I övrigt ser trailern dock inte riktigt ut som Tekno-varianten.
Omslag ASJ broschyr.jpg
Omslag ASJ broschyr.jpg (103.85 KiB) Visad 3518 gånger

Känner någon till några andra tillverkare av tanksläp som skulle kunna ha tjänat som inspiration för Tekno? Med tanke på hur välgjorda deras modeller är, har jag svårt att tänka mig att de skulle ha gjort ett släp med enkelhjul om det i verkligheten satt dubbelhjul på det.

Tack på förhand!

Mvh

Johan
scaniacr76

Re: Tekno tankbilar

Inläggav Skandinaven » 14 apr 2011, 12:32

Det jag känner til Tekno, då var dom så tilpas omhyggeliga, at för värje model dom tilverkade, blev originalen nöje studerat och man var ochså ner unnar vagnen och ligge, för at studera konstruktionen, på avgasrör bakaxlen och annat.
Jag mener tankbilskonstruktionen var av dansk fabrikat, från olika gamla danska släpvangstilverkere och jag har observerat på gamla foton, at på denna perioden fanns många enkelmonterade 2 axlade tanktrailere, pga. nettovikten inte var så hög i 50 och 60 talet.

Hälsn. Skandinaven
Skandinaven

Återgå till Allmänt Veteransnack