Sida 1 av 3
Gammal Biltransport!

Postat:
11 apr 2011, 13:05
av 731132
Re: Gammal Biltransport!

Postat:
11 apr 2011, 13:40
av Reid Hulting
Ser ut som en något modifierad Mercedes.
Reid.
Re: Gammal Biltransport!

Postat:
11 apr 2011, 20:23
av Bo Norvinge
Vilket fynd!
Scania-Vabis L75 med Ackermankaross. En slags LV75.
Det kan ju vara fel.
Kanske ska du titta närmare på den?
Registreringsnummer? B- eller M-skylt?
Re: Gammal Biltransport!

Postat:
11 apr 2011, 20:48
av S-V L44
Jag är nog benägen att hålla med Bo, åtminstone till en viss del.
Jag tror att t.ex. Skandiatransport hade bilar som var baserade på både Scania-Vabis och Volvo, men någon Mercedes-Benz minns jag inte, men man kan ju naturligtvis ha fel.
Här är i alla fall en snarlik bil från Landskrona Museums bildarkiv.
http://193.12.222.16/musreg/FotoBildVis ... 030188.jpgBilden är tagen 1966 och BP-macken låg granne med Habil (Scania-återförsäljaren) i Landskrona (en filial till Habil i Helsingborg). Därför kan man kanske anta att biltransportbilen är just en Scania-Vabis eftersom den dessutom har röda interimskyltar. Men år 1966 bör det ha varit en 76:a snarare än en 75:a, förmodligen baserad på ett busschassi.
Bildtexten säger att just denna bil kallades "Kajsa". Det är riktigt att man såg olika tjejnamn på dessa biltransportfordon.
Intressant med denna bild är även lastbilarna på släpet. Synd att bildens upplösning är så usel, men det ser onekligen ut som Ford Custom Cab som lanserades just 1966. Så det är kanske chassin från de allra första leveranserna till Sverige.
// Kjell N
Re: Gammal Biltransport!

Postat:
11 apr 2011, 21:23
av Sven-Olof Eklund
Motorn ser inte ut som en Scania.
Re: Gammal Biltransport!

Postat:
11 apr 2011, 21:35
av Stellan
Lastbilarna på släpet är i alla fall Custom Cab...har man kört på Skogaholm så känner man igen dem
/Stellan
Re: Gammal Biltransport!

Postat:
11 apr 2011, 22:12
av herrstina-
Bilen i skogen är ingen Scania-Vabis, motorn i både 75/76 och Regenten har grenröret på höger sida. Däremot har Volvos D96 utblåset på vänster sida, så det är ett alternativ.
Det verkar också konstigt om man byggde biltransporter på Vabis busschassier 1966, det vore enklare och sannolikt billigare att bygga på LB-chassier som ju fanns då.
En anledning skulle kunna vara lägre bygghöjd på busschassi?
Stina.
Re: Gammal Biltransport!

Postat:
11 apr 2011, 22:20
av Reid Hulting
En detalj som tyder på busschassie är ju att den är högerstyrd.
Reid.
Re: Gammal Biltransport!

Postat:
11 apr 2011, 22:23
av Bo Norvinge
Jag har hittat två bilder på Scania-Vabis.

- från boken Volkswagen Sverige 50 år.jpg (112.75 KiB) Visad 27492 gånger
Denna avscannad från Volkswagenboken har smal spårvidd på framaxeln. Dessutom högerstyrd. Kanske ett busschassi?

- avfotograferad av Bo Norvinge.jpg (113.92 KiB) Visad 27492 gånger
'
Denna bild är avfotograferad genom ett skyltfönster på ett musikcafé vid Linnégatan i Göteborg. Gissa om folk undrade när man stod med objektivet tryckt mot rutan.
Namn: Elisabeth.
Registreringsnummrena syns tydligt men jag har inte ämnat att betälla kopior på handlingarna. Någon annan?
Re: Gammal Biltransport!

Postat:
11 apr 2011, 23:19
av herrstina-
Reid Hulting skrev:En detalj som tyder på busschassie är ju att den är högerstyrd.
Reid.
Det är rätt, men samtidigt började man bygga bussarna med vänsterstyrning 63/64. Man visste väl då att det skulle bli högertrafik. Det här blev det ju inte bättre av!
Nu undrar jag hur gammal Elisabeth är?
Stina.
Re: Gammal Biltransport!

Postat:
12 apr 2011, 18:30
av LarsJo
Jag känner tydligt igen släpmodellen på de nedre bilderna. Jag är nästan 100% på att det är Ackermann. Vi hade ett likadant i början av 70-talet. Släpet regades aldrig in i X-län där vi bodde, men hade kvar sitt gamla nummer som jag minns tydligt: P 2586. Någon som kan/vill forska på det? Farsan lackade det i våra blå/vita färger, men tog det aldrig i drift utan bytte in det mot en FB 88 med Eire Dahlberg Haparanda år 1976. / Lars Jonsson, Gävle
Re: Gammal Biltransport!

Postat:
12 apr 2011, 19:48
av Bo Norvinge
Jag skrev till den översta bilden att spårvidden var smal men menar naturligtvis den nedre bilden, vilket vem som helst kan se.
Klockan var mycket och frugan börjadd släcka lamporna.
Då jag lagt in bilderna tar jag åt mig att beställa handlingar på de två Scania-Vabisarna.
Har någon annan redan gjort en beställning?
Re: Gammal Biltransport!

Postat:
13 apr 2011, 02:48
av S-V L44
Jag har några kopior av registreristreringsbevis för en annan av Skandiatransports biltransportfordon.
Den är nog äldre än de som visas på bilderna.
Det rör sig om en Scania-Vabis L7150-118 från 1958 med chassinummer 124707 samt registreringsnummer M2262.
Tyvärr så ger registreringsbevisen generellt sett knapphändig information när det gäller kaross, påbyggnad, etc.. Man skulle gärna sett information om tillverkare av såväl hytt som påbyggnad, men detta verkade man inte bry sig om.
Om man räknar på de mått som anges i reghandlingen och jämför med de mått som gäller för en "normal" Regent så kan man få fram att bilens framöverhäng, dvs. måttet framför framaxeln, blir 1560 mm.
En normal Regent skall ha ett framöverhäng på 1185 mm.
Vidare skall en normal Regent med en Be-Ge 1080-hytt ha ett mått mellan framaxel och bakre hyttvägg på 1580 mm. Fordonet ovan hade endast1020 mm.
Dessutom anges i reghandlingen att hytten är godkänd för 2 passagerare varav en liggande, så detta innebär då att det antingen har varit en vilhytt eller en sovhytt på fordonet.
Av detta kan man nog dra slutsatsen att fordonet varit frambyggt med en "bussliknande" förardel.
Värt att notera är även den onormalt låga totalvikten (11750 kg - det vanliga var väl 12000 kg samt 13500 kg med förstärkta fjädrar) samt att bilen rullade på klenare däck av dimensionen 9.00x20 både fram och bak.
När började egentligen Skandiatransport införa dessa specialbyggda fordon?
// Kjell N
Re: Gammal Biltransport!

Postat:
14 apr 2011, 17:39
av Bo Norvinge
Handlingar på B 3230 har redan kommit!

- från boken Volkswagen Sverige 50 år.jpg (112.75 KiB) Visad 27265 gånger
B3230.
Scania-Vabis B 7553 135 från 1960. (buss-chassi)
165 hk sugmotor.
Maxlast 5370 kg och totalvikt 13500 kg.
Specialkarosseri, ramkonstruktion för trpt av 4 st Volkswagenbilar. (OBS just VW-bilar!)
2 passagerare därav 1 på liggplats bakom förarstolen.
Servostyrning.
AB Scania-Vabis, Södertälje från juli 1960.
Berndt Osmén, Elsaro Södertälje från januari 1965.
Avställd december 1966.
Kalle i Eda från augusti 1968.
Avförd september 1969.
Re: Gammal Biltransport!

Postat:
16 apr 2011, 08:47
av 731132
Riktigt roligt att se så mycket kunskap det finns här på forumet:)
Nu till sommaren skall jag fara upp och kolla till biltransporten igen, är det någon som vill se bild på någon speciellt på den så säg till!